Volkswagen forbereder seg på å kjøpe tilbake juksebiler

Nye tester vil avgjøre om europeere kan selge tilbake biler rammet av CO2-jukset til bilprodusenten.

TESTING: Volkswagen må gjennomføre nye, grundige tester på både diesel- og bensinbiler som følge av en krisehøst.

Fabian Bimmer
  • Sara Svanemyr
Publisert: Publisert:

Dieselskandalen har preget høsten for bilprodusenten Volkswagen, og nyheten om at jukset også gjelder CO₂-utslipp for 800.000 biler, gjør omfanget av skandalen enda større.

Det var i forbindelse med den interne granskingen selskapet har satt i gang, at det ble rettet mistanke mot uregelmessigheter knyttet til CO₂-utslippene.

Etter avsløringen av uregelmessighetene, forbereder Volkswagen seg nå på å måtte kjøpe tilbake noen av bilene, skriver Financial Times.

Selskapet frykter at de nye avsløringene vil øke kriseregningen med nesten 20 milliarder kroner.

Nye tester

Etter avsløringen av juks også med CO₂-utslippstallene ønsker Volkswagen å utføre nye tester på noen av de 800.000 bilene som kan være rammet av jukset.

Dersom de nye laboratorietestene som utføres på de berørte bilene, viser at CO₂-utslippene har blitt undervurdert med mer enn 10 prosent i tidligere tester, vil europeiske sjåfører få muligheten til å selge tilbake bilene til forhandlere til dagens markedsverdi.

– Noen vil ikke ønske å ha bilen lenger. Når vi har de nye tallene klare, kan det åpne muligheten for at folk kan si at de vil returnere bilene på grunn av uriktige opplysninger, sier en talsperson i Volkswagen til Financial Times.

Informasjonssjef Anita Svanes i Harald A. Møller AS sier til E24 at det så langt ikke er klart om returneringen av biler også vil gjelde for norske forbrukere.

Les også

Volkswagen gir amnesti til ansatte som står frem om jukset

Kjøper ikke alle

Volkswagen forventer ikke å kjøpe tilbake alle bilene med CO₂-uregelmessigheter.

Det ville medført en kostnad på så mye som 112 milliarder kroner, forutsatt at 800.000 biler skulle kjøpes tilbake for 140.000 hver.

Selskapet har satt av 18,6 milliarder kroner i forbindelse med de nye avsløringene.

Volkswagen mener det totale antall berørte biler vil reduseres når de har utført nye tester på bilene, og selskapet tror heller ikke alle bilene som kan være rammet, vil overstige terskelen på ti prosent feil i utslippstall.

Volkswagen har også sagt at en del av pengene vil gå til å kompensere for regjeringers tap av skatteinntekter. Det er fordi de fleste europeiske regjeringer bruker CO₂-utslipp til å beregne skatter og avgifter på biler.

Av de 800.000 bilene som skal være berørt av CO₂-jukset ruller 200.000 på tyske veier.

Før avsløringen om CO2-utslipp hadde Volkswagen allerede satt av 62,3 milliarder euro til å håndtere dieselskandalen som rammer 11 millioner biler.

Les også

Tysk storforvalter og Volkswagen-aksjonær krever den nye sjefens avgang

SINTE: Greenpeace-aktivister demonstrerte tidligere denne uken ved Volkswagens hovedkontor i Wolsburg. De reagerer på Volkswagens håndtering av utslippsjukset.

John Macdougall

Dekker utgifter

Volkswagen var tidlig ute med å forsikre kundene om at de ville betale regninger knyttet til funnet av CO₂-juks.

– Volkswagen-gruppen garanterer at enhver form for CO₂-skatt som måtte dukke opp, skal bli kompensert, skrev VW-sjef Matthias Müller i et brev til finansministrene i EU.

I brevet oppfordrer han finansministrene til å sende CO₂-regningene direkte til VW, uansett hvor stor administrativ oppgave det måtte være for dem.

I forrige uke ble det også kjent at alle amerikanske eiere av Volkswagen som har juksedieselmotoren skal få gavekort verdt drøye 8600 kroner og tre års gratis veiassistanse.

Det varslet bilgiganten på sine nettsider og skrev at de håper på å vinne tilbake tilliten til kundene.

Les også

Åpner nye butikker - har ikke biler

Taper på skandalen

– Volkswagen opplever utfordrende tider. Vi opplever ikke bare utfordringer med diesel- og CO₂-jukset, men også et mer utfordrende verdensmarked, sa Jürgen Stackmann som er salgs- og markedssjef for Volkswagen til Financial Times.

I kjølvannet av skandalen har Volkswagen levert dårlige resultater. Resultatet fra årets tredje kvartal var historisk lavt og endte med et tap på 3,48 milliarder euro, i motsetning til samme periode i fjor, da selskapet kunne skilte med å gå 3,23 milliarder kroner i pluss.

Også ferske salgstall viste at salget av Volkswagen-biler globalt hadde falt med 5,3 prosent i oktober, melder Financial Times.

I Europa har salget falt med 1,3 prosent, men vokst på markedet i hjemlandet Tyskland.

Les også

Tysk analytiker: Volkswagen er «too big to fail»

Les også

Tyske myndigheter vil undersøke 50 bilmodeller for «uvanlige utslippstall»

Les også

Jukserammede VW-eiere tilbys gavekort og gratis veihjelp
** NAF: Viktigere med bilfiks enn gavekort

Les også

VW-ingeniører innrømmer CO2-juks

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen

Flere artikler

  1. VW lover å betale kundenes CO2-regning

  2. Reuters: Volkswagen har inngått avtale om kompensasjon med amerikanske bilforhandlere

  3. AP: Volkswagens dieselbot: 2,8 milliarder dollar

  4. Annonsørinnhold

  5. Volkswagen må betale 4,3 milliarder dollar etter utslippsjukset

  6. Ytterligere 800.000 VW-biler kan være rammet