BMW vant premiumkappløpet

Audi klarte ikke å ta igjen BMW i 2012, men de to merkene øker i forhold til Mercedes-Benz.

VOKSER: BMW er størst av de tyske premiummerkene. Her fra fabrikken i Tiexi i Liaoning-provinsen som ble åpnet i mai 2012.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

De tre tyske bilmerkene Audi, BMW og Mercedes-Benz har i mange år kjempet om å være det største premiummerket.

De senere årene har Audi vokst kraftig. I løpet at 2011 passerte Audi Mercedes-Benz. Audi klokket inn 1.302.650 solgte biler, en økning på 19,2 prosent. Da hjalp det ikke Mercedes-Benz at de og økte i forhold til 2010. Åtte prosent mer i salg ga et totalsalg på 1.260.912.

Størst var BMW, med 1.380.384, 12,8 prosent mer enn året før. Ser man på den prosentvise veksten lå det an til at Audi kunne gå forbi BMW i 2012.

Ved utgangen av august var BMW så vidt foran med 963.110, mot Audis 961.000.

- Beste noensinne

Tallene er uten Mini og Rolls Royce for BMWs del og uten Smart for Mercedes-Benz.

NY BESTSELGER: I 2012 kom blant annet BMW med en ny 3-serie, modellen som er deres bestselger.

- 2012 var et svært suksessfullt år for oss. BMW-gruppen oppnådde det beste salgsresultatet noensinne, for andre år på rad og vi utvidet ledelsen i premiumsegmentet, sa Ian Robertson, styremedlem i salgs- og markedsføringsavdelingen i BMW, i en pressemelding da tallene fra 2012 var klare.

Test av BMW ActiveHybrid 3

For BMW hadde en veldig god høst, og endte med et totalsalg i 2012 på 1.540.085 biler, en vekst på 11,6 prosent fra året før.

Nesten nøyaktig den samme prosentvise økningen som Audi kunne notere seg. Med andre ord ble avstanden mellom de to merkene lik den det var for ett år siden.

Litt bak

Audi solgte 1.455.100 biler i 2012, også det en rekordnotering.

- I 2012 oppnådde Audi nye totalrekorder i alle markeder, inkludert Europa, sa Luca de Meo, styremedlem i i salgs- og markedsavdelingen i Audi, i en pressemelding. Han tilføyer at de har «økt deres ledelse som det sterkeste premiummerket,» uten at det er helt enkelt å forstå hva han legger i det.

Mer bilstoff på E24 BIL

Mercedes-Benz fortsetter å sakke akterut, selv om de også kunne notere rekordsalg.

FLERTALL: Rundt 60 prosent av Audi A6-kundene i Europa velger stasjonsvognen.

- Til tross for vanskelige markedsforhold i Sør-Europa og en rekke modellutskiftninger, klarte vi å overgå fjorårets salgsrekord, sa Dieter Zetsche, konsernsjef i Daimler og Mercedes-Benz personbiler, i en pressemelding.

Test av Audi A6 Allroad Quattro 3,0 TDI

De endte på 1.320.097 biler, 4,7 prosent bedre enn i 2011.

Tror på 2013

BMW tror på fortsatt stigning i 2013.

- Vi sikter på et nytt rekordår for salg i 2013. Dette året markerer begynnelsen på en ny æra for BMW, når vi lanserer den helelektriske i3 mot slutten av året, sa Robertson.

Hos Audi er det særlig suvene som bidrar til økningen. For første gang sto de for 25 prosent av det totale salget i 2012.

Norge

REKORD: AMG-avdelingen til Mercedes-Benz økte salget med 30 prosent fra 2011 til 2012, til 24.500 enheter.

Mercedes-Benz tror og på et godt 2013, Zetsche trekker frem med introduksjonene av det to minste modellene, A- og B-klassen, som svært vellykkete, i tillegg har de og et stabilt og høyt salg av suvene.

Test av Mercedes-Benz CLS 63 AMG

I Norge er forholdet noe anderledes.

Her er Audi størst. Totalt sett er de det femte største merket i personbilmarkedet, i følge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken, med 8321 nye biler registrert i 2012. En økning på 13, 2 prosent fra året før.

På plassen etter følger BMW, med 7325, men de har en noe større økning, på 16,5 prosent.

Som med de globale tallene, henger Mercedes-Benz litt etter. De er på tiendeplass i Norge, med 5616 biler, samtidig så øker de mer enn de to andre merkene, med 23,6 prosent i forhold til 2011.

Les også:

Europas bilsalg: - Det ser dystert ut

Arbeidshest er Norges nest mest solgte bil

Mercedes verdt halvparten av BMW

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Mercedes større enn Audi i november - og øker mest

  2. Kampen om premiummarkedet: BMW rundet to millioner biler for første gang

  3. De tyske premiummerkene med historisk gode resultater

  4. Tyske premiummerker setter rekorder

  5. Knallstart på året for tyske bilprodusenter