Børstraktor 2.0

Mercedes-Benz GL er en giga-suv. Helt meningsløs og helt perfekt for Norge i dag.

Publisert:

Det er ikke helt enkelt å forstå hva som er vitsen med en bil som dette. I hvert fall ikke i land som har i liten grad har har snorrette og enorme veier.

For en Mercedes-Benz GL er nærmere tungtransport enn småbil. Den er 512 centimeter lang, 193 høy og 185 bred, med en egenvekt rett under 2,5 tonn.

Det er rett og slett ikke så lett å se for seg hva man skal med den, om man ikke tilhører en familie på sju eller bor i USA.

Baksider

For baksidene med en så gigantisk bil er mange. Bare vekten medfører en avgift på 262.000 kroner. Den er helt umulig å buksere i et parkeringshus, ganske ugrei i by, den er veldig langt fra elegant og størrelsen gjør noe med kjøreegenskapene, på en negativ måte.

Designen på en så stor bil er nødt til å bli prangende, ikke minst med den stilen Mercedes-Benz har valgt. Med stramme og skarpe kanter, noe som blant annet medfører en hekk i monumental stil.

Bilen gir temmelig klare signaler på veien, her kommer det en svær kar, en kar med personbil som er så stor at nær sagt alle andre biler vil gå tapende ut av en kollisjon.

Stomp

Bilen er bygget der den hører hjemme, i USA, og det er en duvende opplevelse på veien. Det er mulig å sette den i et mer sportsfokusert modus, men da blir det bare tull. Den blir stomp og kjøreegenskapene kan bare drømme om å bli sportslig i en bil med samme flateinnhold som Vatikanstaten.

Mer bilstoff på E24 BIL

Etter noen turer i GLen var jeg ikke kommet noe nærmere denne bilen. Jeg skjønte rett og slett ikke vitsen. Den fremsto bare som en veldig stor bil, med middelmådige kjøreegenskaper og en interiørkvalitet som ikke skiller seg fra en Mercedes-Benz B-klasse til drøyt 300.000 kroner.

Så jeg tok kontakt med kompis som alltid har hatt et svakt punkt for digre Mercedeser.

Åsen

Han var selvsagt superentusiastisk, og rettet umiddelbart den enorme stjernen i grillen mot Holmenkollåsen.

Han mente at det er der bilens habitat er. Der er økonomien god og veiene ille nok til at bilen gir mening.

-Dessuten er dette folk som jobber på Aker brygge, og der er det bedre plass i parkeringshuset.

(saken fortsetter under bildet)

FOR DE FÅ: En så stor og tung bil som Mercedes-Benz GL er naturlig nok dyr, det gjør den til en sjelden pelikan i den norske bilfaunaen. Med den nye modellen er det likevel registrert flere nye i januar enn i hele fjor, 15 stykker.

Ellers i Oslo ser man kun GLer med grønne skilter, men få minutter etter at vi hadde tatt av Ringveien ved Gaustad så vi den første med hvite skilter. Etter hvert skulle vi få øye på flere. Oppi skrenten mot Norges mest kjente skiarena var vi der vi skulle være tydeligvis.

Flere biltester

Logikken er jeg litt usikker på, for en ganske stor del av veiene der er små og svingete, og ikke akkurat et sted hvor det er fristende å lirke en GL på glatte vinterforhold.

Tyngde

Samtidig forsto jeg noe underveis. En GL må betraktes som en forfinet frakteskute. Et skinnkledd alternativ til brødboksen Volkswagen Caravelle. En bil hvor komfort blandet med massiv plass er alt. En GL-eier bryr seg ingen ting om at bilen svikter som skumgummimadrass i svinger, at den gir signaler om et miljøfotavtrykk som en yeti, samtidig er den ikke mer fancy inni enn at det er greit å stappe inn podens femmer lag etter en kamp en sleip høstkveld.

Selv om G-klassen fortsatt er i produksjon, er den naturlige arvtakeren i et samfunn som har blitt enda tjukkere og mer kravstort siden jappetiden på 80-tallet, GLen. Bilen er den tidsriktige evolusjonen av den originale børstraktoren.

Les også:

Følg E24s biljournalist på Twitter:@mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om