Elbilpriskrig: Taper minst 30.000 per bil

Priskrigen i elbilmarkedet gjør at produsentene tvinges til å selge med solide tap.

KONKURRANSE: Etter at Nissan Leaf, nederst til venstre her, ble introdusert i høst har Citroën, Mitsubishi og Peugeot senket prisene så kraftig at de selges med tap.
Publisert:

Da elbilen Mitsubishi I-MiEV ble lansert i Norge for ganske nøyaktig ett år siden kostet den 239.900.

I dag koster den 192.500, et prisfall på 47.400 kroner, nær 20 prosent.

- I utgangspunktet er det to grunner til at prisen på i-MiEV faller. Den største effekten kommer av konkurransen i markedet. Nissan Leaf ble i fjor høst introdusert til en pris som ikke var mye høyere enn vår i-MiEV, sier Rune Gjerstad, administrerende direktør i Mitsubishi Norge til E24

Fordi Nissan-modellen var større og med lengre rekkevidde, og kostet 255.000 kroner, måtte Mitsubishi kutte prisen.

Leaf til en kvart million

For å matche det ble i-MiEV først satt ned til rundt 220.000, i likhet med de så å si identiske modellene Peugeot iOn og Citroën C-Zero.

- Den andre grunnen er at når ny teknologi introduseres i et marked så er det naturlig at prisene faller i takt med at stordriftsfordelene trer i kraft, sier Gjerstad.

Enda et priskutt

For kort tid siden tetnet priskrigen ytterligere til da Citroën senket prisen ytterligere, til 192.500.

Etter det E24 erfarer betyr dette et tap på minst 30.000 kroner.

- Det siste priskuttet kom overraskende på oss. Jeg er usikker på hvorfor Citroën gjorde det, sier Gjerstad.

Vigdis Dahlseide i Citroën Norge forklarer:

OVERRASKET: Administrerende direktør i Mitsubishi Norge ventet ikke den siste prisnedgangen.

- Vi gjorde det for å tilpasse oss markedet i forhold til Nissan Leaf og Mitsubishi i-MiEV. Dessuten er ikke dette noe «big buisness» for oss, det er mer merkevarebygging, men ikke noe som er særlig lukrativt, sier hun til E24.

- Da Citroën først satt ned prisen og så Peugeot, måtte vi også gjøre det. Ellers hadde det ikke vært mulig å selge i-MiEV. Dette var ikke noe vi ønsket, vi tjener ikke penger på å selge til denne prisen. Vi subsidierer bilene vi selger.

Fabrikkstyrt

Stan Ghile, informasjonssjef hos Peugeot-importør Bertel O. Steen, sier prisingen i deres tilfelle er fabrikkstyrt fra PSA som eier Peugeot og Citroën.

- PSA ønsker en reposisjonering av iOn. Da den kom var den priset til rundt 30.000 euro fra fabrikk, noe som ble omtrent 240.000 kroner. Det er klart at prisen på disse tre bilene vil alltid være lik. Men jeg kjenner ikke den nøyaktige politikken bak dagens pris.

Måling: Folk positive til elbiler, men vil ikke ha

For Mitsubishi betyr dette et langt større tap enn for de to andre importørene. I fjor ble det nybilregistrert 1.040 I-MiEV, mens tallene for Citroën og Peugeot er noe over 200 på begge modellene.

- Vi har ment at riktig pris på en elbil var noe høyere enn dagens nivå. 220.000 ville vært en riktigere prisposisjonering i forhold til Leaf, da solgte i-MiEV også bra, sier Gjerstad i Mitsubishi.

Gode på gode

I 2011 ble det solgt nesten 2300 elbiler i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Det er lagt inn enn rekke offentlige goder i forbindelse med elbiler, for å få fart på salget. De er avgiftsfrie, hvilket gjør relativt sett store utslag, siden bilavgifter i Norge er langt høyere enn i mange andre europeiske land.

Mer bilstoff på E24BIL

I tillegg følger gratis passering av bomring, gratis parkering og mulighet til å kjøre i kollektivfelt som lokkemidler til å få opp interessen for elektriske biler.

Dette har ført til at salget av elbiler i forhold til folketall er høyt i Norge. Og nå viser det seg altså at også bilimportørene er med på å subsidiere disse utslippsfrie kjøretøyene.

Vil lokke kunder

- Vi har gjort dette for å lokke kunder til merket og for å gi et godt tilbud til de kundene vi allerede har som ønsker en elbil. Vi betrakter dette som et tilleggsprodukt. Vi opererer ikke med noen prognose på hvor mange biler vi skal selge i år. Men vi kommer ikke til å sette prisene ytterligere ned, sier Dahlseide i Citroën.

Administrerende direktør i Mitsubishi er glad for at det selges mange elbiler, men ser og problemer med at prisen har rast så kraftig på kort tid.

- Vi har et budsjett på rundt 600 biler i år, vi må være nøkterne på volum. Jeg er ikke noe glad på vegne av dem som var tidlig ute og kjøpte en i-MiEV, som så har opplevd at den på kort tid har falt så mye i pris. Samtidig er det ute av våre hender, markedet bestemmer prisutviklingen.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no