VOLKSWAGEN TOUAREG: Bra, men irrelevant

Volkswagens nye Touareg ser etter forholdene fin ut. Den er velutsyrt og komfortabel, og temmelig unødvendig.

STOR FOLKEBIL: Den nye VW Touareg har slanket seg et par hundre kilo, men er fortsatt en røslig bil.
Publisert:

Jeg er vel ikke helt alene om å være litt lei store SUVer. Imagemessig er de ganske så langt ut på det jordet de aldri kommer til å bli kjørt på. Det er svært få av dem som anskaffer seg en slik bil, som faktisk har behov for full terrengpakke og det finnes en rekke langt mer velkjørende og beskjedne biler, også med firehjulstrekk, på markedet.

Nå må det tilføyes at det er en bitteliten del av den norske bilparken som består av det som gjerne kalles luksus-SUVer. Derfor er det egentlig ganske meningsløst å gå løs på dem som veiens satan, men, som sagt, de er store og de syns.

Hvorfor?

Så hvorfor vil folk fortsatt ha disse bilene?

Mange begrunner det med at de foretrekker en bil der de sitter høyt, men det finnes et solid antall biler som tilfredsstiller dette behovet. De aller fleste produsentene som har en stor SUV i sortimentet, har og en mindre, og plassen inni er ofte bemerkelsesverdig lik.

Nisje

Den helt nye Volkswagen Touareg er i så måte en verdig representant. I VW modellrekke finner man og Tiguan, som er noe mindre og langt mer folkelig. I løpet av årets seks første måneder hadde 1023 nordmenn skaffet seg en ny Tiguan. Det vil si at den er blant de 20 mest solgte bilene her til lands. I samme tidsrom ble det registrert 18 Touareg. Nå må det skytes inn at dette er en bil som har vært en utgående modell, mens 12 av disse er fra juni, trolig den nye modellen. Slik at totaltallet vil være høyere i et normalår.

Likevel er dette en liten nisje i forhold til de noe mindre SUVene.

Ingen versting

Hva er det så man får om man føler for en Touareg?

Etter min mening den store SUVen som har hatt det mest beskjedne imaget. Det har med flere faktorer å gjøre. Stylingen har vært ganske anonym, i den grad det går an på en bil i denne vektklassen, og det er en Volkswagen. Ikke en Mercedes, Lexus, Audi, BMW eller Porsche.

Der Porsche Cayenne er symbolet på alt som er galt med denne bilsjangeren, er Touareg en bil som sjeldent tas fram når man skal lime på ordet versting. Noe som er litt snedig da disse to bilene er nære slektninger.

Bra motor

Motoren i bilen vi prøvde er en 3 liters dieselmotor, som man finner i en rekke andre biler fra konsernet, blant annet Porsche Cayenne, på 240 hester. Dette er en veldig fin motor, ikke minst til en bil av denne art. Den skyver den 2,2 tonns tunge bilen til hundre på 7,8 sekunder.

Tyngde

Det er ikke verst. Men tyngden er ellers det selvsagte problemet med en stor SUV, og ikke minst hvor tyngden er. For med skikkelig bakkeavstand er det ikke optimal vektfordeling. Dette er forsøk kompensert med et fjæringssystem med tre innstillinger. Fra "comfort" til "sport", med moderat suksess. I det hele tatt er selve kjøreopplevelsen ganske døv. Bilen krenger, gynger og styringen er akkurat så distansert og ullen som man kan frykte i en SUV. Styringen føles overassistert ut, særlig under press i sving kjennes det som den begynner å justere på egenhånd underveis i svingen, det er ingen god følelse.

Terrengpakke

Jeg hadde den med på en rute der det er lett å få testet hvordan biler oppfører seg under frisk kjøring, men der gikk det litt ball for bilen. Det er lett å kjenne at tøff kjøring på utfordrende vei ikke hører hjemme i bilens repertoar. På cruising -turer er det på den annen side komfortabelt. Noe som ikke akkurat kan kalles ekstraordinært i en moderne bil.

Versjonen her er utstyrt med en skikkelig terrengpakke, såkalt "4xMotion", hvor differensialene kan låses og det er lavserie. Dermed er bilen sikkert en kompetent off-roader, noe som neppe spiller særlig rolle for de aller fleste.

Ikke lekker

Det den nye Touaregen skal få er at den estetiske utforingen har vært vellykket. Biler av denne art kan aldri bli lekre, men grepene som er gjort gjør bilen stram og fin. Den er fortsatt den store SUVen som har den minst brautende framtoningen, og den har slanket seg 200 kilo i forhold til utgående modell.

At modellen her og har fått på Volkswagens "BlueMotion" - miljøbil stemplet deres – er nesten litt festlig. På en blandet tur, med hovedsakelig landeveiskjøring, snittet bilen 0,9 liter per mil i forbruk.

Lyn

Det finnes så mange bilvarianter på markedet i dag, at det skal godt gjøres og ikke finne noe annet enn en stor og tung, og dermed dyr, SUV, som passer ditt bruksområde bedre. Noe som for øvrig ikke er Touregens feil, i den utførelsen her kan det meget godt være den beste SUVen på markedet. Akkurat som Lyn muligens har den fineste fotballdrakten i Norge, uten at det hjelper stort nå.

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om