Porsche fortsetter veksten

Volumet til Porsche er ikke blant de høyeste, men det er driftsmarginen.

NYHETER: Årets mest spektakulære Porsche-nyhet er super-hybridbilen 918 Spyder som bygges på Zuffenhausen fabrikken i Stuttgart. Den viktigste blir SUVen Macan

Joerg Eberl / Eberl-photo.de
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

I løpet av årets ni første måneder har Porsche levert 15 prosent flere biler enn i samme periode i fjor, med 119.747 kjøretøy.

Driftsresultatet var på 1.89 milliarder euro, 15,3 milliarder kroner. Dette er en liten økning fra i fjor. Grunnen til at veksten ikke matcher salgsøkningen skal være at de i år har hatt store investeringer i forbindelse med nye modeller, da først og fremst den mellomstore SUVen Macan, som lanseres senere i år.

- Med Macan, 918 Spyder og Panamera S E-hybrid, som allerede er hos forhandlerne, starter Porsche ett nytt kapittel i vår rike historie, sier Matthias Müller, konsernsjef i Porsche AG, i en pressemelding.

Store marginer

Noe som trekkes frem er deres driftsmargin, som er på 18 prosent, som de sier unik i bilbransjen.

- Dette viser ikke bare selskapets sterke inntjeningsevne, men også vår strenge holdning til kostnader, sier Lutz Meschke, finanssjef i Porsche.

BYGGER UT: Porsche bygger på fabrikken i Leipzig.

Marco Prosch

Han sier og at til tross for de store investeringene i 2013, med en utvidelse av fabrikken i Leipzig og et nytt utviklingssenter i Weissach, skal resultatet for 2013 bli på samme nivå som i 2012.

Mer bilstoff på E24 BIL

Som E24 skrev i går er det i hovedsak Porsche som gjør at det gigantiske Volkswagen-konsernet leverer et tredjekvartalsresultat som er positivt.

Ekspanderer

Over de tre siste årene har Porsche økt arbeidsstokken med 6.000 mennesker, totalt er de nå 18.882 ansatte, og investeringene har det siste året vært på 1,3 milliarder euro, 10,55 milliarder kroner, «dette vil sikre oss fortsatt suksess i fremtiden,» sier Müller.

I 2013 har veksten vært særlig stor i USA hvor det har blitt levert 31.549 biler, en økning på 26 prosent. Kina er og i fremgang for merket, med 27.458 biler, 15 prosent mer enn i samme periode i fjor. I det vanskelige Europeiske markedet økte de med to prosent.

Den suverene bestselgeren for Porsche er Cayenne, med 62.886 leverte biler, noe som er er 16 prosent mer enn i fjor, med andre ord står den for ganske nøyaktig halvparten av Porsches totalsalg. Resten er ganske jevnt fordelt mellom de tre andre modellene.

Norge følger resten Europa, med en vekst på 1,5 prosent så langt i år, i forhold til 2012, med 263 nybilregistreringer, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Også her er det Cayenne som er selger mest, med 161 i løpet av årets ni første måneder.

Les også:

  • Miljøsuperbiler på vei til Norge
  • Ny Porsche med Nürburgring-rekord
  • Panamera runder 100.000
Publisert:

Flere artikler

  1. 2013 var tidenes Porsche-år

  2. Porsche mot ny salgsrekord

  3. Porsche vokser videre

  4. Annonsørinnhold

  5. Mener denne modellen vil mangedoblePorsche-salget i Norge

  6. Vanvittig vekst for Porsche