Skift til vinterdekk før høstferien: Unngå kutt i forsikringsoppgjøret

Kjører du med sommerdekk på vinterføre, kan du få avkortet mange tusen kroner i erstatningen hvis uhellet er ute.

Kostbar forglemmelse. Kjøreforholdene kan endre seg raskt på høsten. Sørg for at du er rustet for glatte veier, ellers får du svi i forsikringsoppgjøret. Her har en Honda CRV havnet i grøften.

Foto: Pat Hawks (www.flickr.com)
Publisert:

Uberegnelige høstforhold. Til helgen starter høstferien i fylkene Akershus, Aust-Agder, Buskerud, Oslo, Oppland, Vest-Agder, Vestfold og Østfold. Resten av landet følger i uke 41, altså 7. - 11. oktober.

Har du tenkt deg på biltur, gjør du lurt i å skifte til vinterdekk først som sist.

– Noen steder har det allerede kommet snø i fjellet. Ikke mye, men nok til at det har blitt glatt, spesielt i sammenheng med nattefrost, opplyser informasjonsdirektør i If Skadeforsikring Jon Berge.

Informasjons-direktør Jon Berge i If Skadeforsikring

Foto: IF

Mange ulykker med sommerdekk. Dersom du kjører på sommerdekk uten å ta nødvendig hensyn til vær og føre, risikerer først å fremst å gamble med menneskeliv.

Statistikk fra If viser at mange havner i ulykker med sommerdekk på vinterføre. Hele 14,7 prosent av alle skadede biler vinteren 2011/2012 var «feilskodd».

– På bakgrunn av dette er If sterkt kritiske til at samferdselsminister Marit Arnstad snudde og gikk vekk fra det planlagte lovpålegget om vinterdekk. Det ville løst mye av dette problemet, mener Berge.

Les på DP+:Spar 28.000 kroner med hybrid-bil

Kan få avkortning på forsikringsoppgjøret. I tillegg til å risikere ditt eget og andres liv, kan forsikringsselskapet kreve avkortning på skadeoppgjøret om du har vært uaktsom.

– Dersom du burde eller måtte ha visst at det var glatt, vil det bli avkortning om du havner i en ulykke. Typisk kan du forklare det med at værmeldingen meldte at det ville bli snø og kaldt, opplyser Berge.

En avkortning blir vurdert i hvert enkelt tilfelle, men kan gå opp mot 25 prosent, i følge If. Det forutsetter imidlertid at forsikringsselskapet er helt sikker på årsakssammenhengen mellom dekk og ulykke.

– Det stiller seg litt annerledes om været kom overraskende. Like fullt har alle et ansvar for å være godt skodd, sier informasjonsdirektøren i If.

Les også:Høyeste prisforskjell mellom bensin og diesel på 20 år

Individuell behandling. I DNB skadeforsikring er praksisen den samme. Skadesjef Anne Stine Eger Mollestad sier at de foretar en individuell vurdering av hvert enkelt tilfelle.

DU ER ANSVARLIG: - Alle er selv ansvarlige for å ha riktige dekk i forhold til føret, sier skadesjef Anne Stine Eger Mollestad i DNB Skadeforsikring.

Foto: DNB

– Dersom vi får inn saker om dette, behandles de naturligvis individuelt. Men generelt kan vi si at det betyr noe hvorvidt snøværet kom overraskende eller om det var varslet. Hvis du er kjent med at det med sannsynlighet vil falle snø, kan erstatningen avkortes, bekrefter hun.

Nordlendinger venter lengst med bytte. For to år siden foretok DNB skadeforsikring en landsomfattende undersøkelse om når vi skifter til vinterdekk.

Der kom det frem at 57 prosent legger om dekk før frost og snøfall, 19 prosent legger om når det er lov å kjøre med piggdekk, og 19 prosent etter at snøen og frosten har kommet.

Tallene for Nord-Norge skiller seg litt ut fra resten av landet. Der er de samme tallene 43, 28 og 27 prosent.

Sett på dekkene riktig. Undersøkelsen viser også at 15 prosent (8 prosent i Nord-Norge) ikke er klar over at de fleste dekk har et eget retningsmønster eller egen rullebane, og kjenner dermed ikke til at dekkene mister effekt dersom de blir satt på feil vei.

– Dekkene har veldig mye å si for veigrepet, og det er derfor viktig å ha riktig lufttrykk og sørge for at dekkene er rett satt riktig på. Det er også viktig å sjekke at dekkene er i forskriftsmessig stand. For vinterdekk skal mønsterdybden være minimum 3 mm uansett dekktype, sier Eger Mollestad.

– Etter at man har skiftet hjul kan det være lurt å skru til hjulmuttrene etter første kjøretur. Vi ser at flere opplever at hjul faller av etter at de har byttet dekk. Hvis du skrur til hjulene en gang til etter første kjøretur, vil dette også bidra til å balansere dekkene bedre, legger skadesjefen til.

Mollestad minner også om at dekk er forbruksvare og vil på mange måter ha en «holdbarhetsdato». Eldre dekk vil ha betydeligere dårligere grep enn nye dekk. Hvis du har kjørt mye på asfalt og kommer til snødekte veier kan det samtidig være lurt å vaske dekkene for å bedre grepet.

Følg med på værmeldingen. Norges Automobil-Forbund (NAF) anbefaler alle å sjekke værmeldingen over området du skal til før du drar.

SJEKK RETURVÆRET: - Husk å sjekke værmeldingen for når du skal hjem igjen også, oppfordrer kommunikasjonsrådgiver i NAF Jan Ivar Engebretsen.

Foto: NAF

– Husk hva som skjedde på slutten av høstferien for to år siden, hvor det blant annet var snøkaos på Hedmarken og i Oppland, sier kommunikasjonsrådgiver Jan Ivar Engebretsen i NAF. Og legger til:

– Hvis det kommer snø og du står der på sommerhjul og skal hjem igjen, så la bilen stå inntil det er forsvarlig å kjøre. Det kan i mange tilfeller bare dreie seg om noen timer før dagtemperaturen har smeltet snøen, sier Engebretsen.

Engebretsen tipser også om at hjelpemidler som Autosokken og Michelin Easy Grip er lette å håndtere ved en eventuell overraskelse med snø og bilen står på sommerhjul.

Les også:Toyota-eiere bør være bekymret for rust

Piggfritt er enklere. For Sør- og Midt-Norge må ikke piggdekk brukes før 31. oktober. For Nordland, Troms og Finnmark kan du skifte 15. oktober. Dette gjelder så fremt føret ikke tilsier noe annet.

Ettersom det ikke er noen restriksjoner på piggfrie dekk, kan settes på tidligere på høsten. Da slipper du å bekymre deg over raskt skiftende veiforhold.

Det samme gjelder når våren kommer og temperaturen endrer seg raskt.

Følg oss på Facebook!

Følg Dine Penger på Facebook.