Drømmen om en veteran

Våren er tiden for å ta ut en lekker, klassisk bil. Mange drømmer om en, men hvor finner man de gode kjøpene? Og hvilke biler kan være et investeringsobjekt?

PEN SAMLING: Et knippe sportsbiler fra Vårmønstringen på Øvrevoll 2010.

Morten Abrahamsen

FERRARI 308: - En god bil. Mekanisk og grei. Morsom å kjøre. Kommer nok aldri til å bli mye verd, men man får utrolig mye Ferrari for pengene, i følge eksperten.

Morten Abrahamsen

SL FRA 90-TALLET: Mercedes sine SL-modeller fra 90-tallet har en nedadgående kurve, prismessig. Kan være et smart kjøp.

kenjonbro Flickr Creative Commons

KLASSISK: Jaguar XK 140 stiger i verdi.

Aldenjewell - Flickr Creative Commons

PÅ VEI OPP: En Porsche 928 GTS kan være en investering for fremtiden.

Easylocum Flickr Creative Commons

GTV: Denne Alfa Romeo GTV ble introdusert fra 1974 til 1987, og har nådd bunnen verdimessig.

Morten Abrahamsen

DYR DINO: Ferrari Dino 246 ble produsert fra 1969 til 1974, den er dyr, men vil trolig holde seg verdifull.

Morten Abrahamsen

EVIG KLASSIKER: Jaguar E-Type var en klassiker fra den dagen den ble lansert. I dag kan de være verdt mye penger, særlig roadster-modellen.

Morten Abrahamsen

Z FOR DATSUN: Datsuns Z-modeller kom i 1970 og særlig den første, 240Z, har et verdipotensiale.

Morten Abrahamsen

MANGE: Alfa Romeos lille coupé som finnes i utallige versjoner. Prisen for en god Bertonecoupé har steget mye de senere årene.

Morten Abrahamsen
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Mange drømmer om en eldre, klassisk bil. E24 tok kontakt med diverse bilklubber for å få noen råd om hvilke biler som ikke koster for mye og ikke minst hvilke som kan vise seg å bli mer verdifulle i fremtiden.

Alfa Romeo

- Hvis du er på jakt etter noen kupp så er det en grei tommelfingerregel: Kjøp en coupé, sier Øivind Andersen, formann Klubb Alfa Romeo Norge.

I følge Andersen når coupeene til Alfa Romeo bunnen prismessig etter 15 til 20 år.

De siste fem årene har den så kalte «Bertonecoupeen» hatt en pen stigning. I 2004 kostet de rundt 100.000, nå er bilene verdt nærmere 150.000. Eksepsjonelt gode går for over 200 000 i Europa.

GTVen fra åttitallet har nådd bunnen prismessig og er på vei oppover, mens modellen som tok over, laget fra 1996 er på tur nedover.

Ellers anbefales 105-serien.

BERTONECOUPÉ: Coupé modellen av 105-serien til Alfa Romeo finnes i en rekke versjoner, populært kalt «Bertonecoupé».

Alfa Romeo

- De er alle robuste biler med klassisk, enkel og robust konstruksjon. De er masseprodusert og vanlige, så det er god tilgang på reservedeler til en overkommelig pris.

Porsche

Sekretær i Porsche Club Norge, Egil Koch, har selv hatt rundt 20 Porscher, og har i dag tre.

For rundt 300.000 har han flere anbefalinger:

- Porsche 911 (type 964) produsert fra 89 til 93

- Porsche 911 Turbo (79-81 modell som er veteranbiler)

- Porsche 928 GT/GTS (90-95)

- Porsche 924 Carrera GT (81-82 modell)

911 TURBO: Denne modellen kom først i 1974. Særlig årgangene fra 1979 til 1981 kan være gode veterankjøp.

Morten Abrahamsen

Går man litt lavere, med et budsjett på 150.000 til 200.000 kan man gå for en superstrøken 944 Turbo eller 944 Turbo S.

- En klart undervurdert bil, mener Koch.

Når det gjelder biler med et stigende potensial, nevner han 924 Carrera GT og 928 GTS, da fortrinnsvis med manuelt gir.

I tillegg mener han at eldre 911, fra før 1974, er vesentlig billigere i Norge enn i utlandet.

- 924 Turbo er nå dyrere i Tyskland enn i Norge, noe er et tegn på kommende verdistigning.

- Av noe dyrere biler som ser ut til å få stigende priser i Norge er sjeldne 911 utgaver. Som 964 RS, 964 Turbo 3.6 og særdeles fine eksemplarer av 993’er, som er den siste 911 modell med luftavkjølt motor. 993 Turbo eller 993 C4S med lav kilometerstand er sannsynligvis gode kjøp i dag.

Ferrari

Tron T. Obrestad i den norske Ferrari klubben drar frem 308 som det beste kjøpet for dem med begrenset budsjett.

- En god bil. Mekanisk og grei. Morsom å kjøre. Kommer nok aldri til å bli mye verd, men man får utrolig mye Ferrari for pengene.

- Ellers har du 308 Dino GT4, langt fra min favoritt og etter min mening stygt design, men svært billig og greit alternativ for dem som skal ha Ferrari.

UNDERVURDERT: Ekspertene mener Ferrari 330 GT i fireseters utgave er undervurdert prismessig.

RUD66 Flickr-Creative Commons

I tillegg nevner han firesetersmodellene 400i, 412 og 365GT4 som relativt rimelige biler, som dog ikke vil stige neveverdig i verdi.

Biler med et større investeringspotensial er 246 Dino, de fleste 250 og 275, og ikke minst alle GTO’er.

Obrestad sier og at fireseters Ferrarier fra 60-tallet er undervurdert, da særlig 330 GT.

Jaguar

Formann i den norske Jaguar-klubben, Jon Sigmund Holtet, mener det er flere modeller som burde passe for dem med et begrenset budsjett.

Biltester på E24

Han trekker frem XJ serie I, II, III, XJ40 og XJ300 med seks sylindrete motorer. Her der det god tilgang på rimelige deler, og det er biler som har god plass, moderne kjøregenskaper og nok hestekrefter.

BRITISK: Jaguar XJ i av de tidligere seriene er det lett å få deler til.

Willemsknol-Flickr Creative Commons

- Sjeldne biler som førkrigsmodellene Jaguar SS90 og SS100 har økt i pris i alle år. C-type og D-type, som det er veldig få av, har også hatt stor verdiøkning, særlig hvis dette er biler med racing-historie, forteller Holtet.

I tillegg tar han frem XK120, XK140 og XK150 og E-typene, som andre modeller med verdiøkning. Det er særlig roadster modellene som har økt prisene mest.

Mercedes-Benz

Sven Olav Szallies i Mercedes-Benz Klubben Norge trekker umiddelbart frem SL-modellene.

- Det dyreste du kan få tak i er 300 SL modellene fra midten av 50-tallet og begynnelsen av 60-tallet.

Markedet for disse bilene er svært begrenset i Norge. Szallies sier at det finnes to til tre av den legendariske måkevingemodellen her til lands og noen flere roadsterutgaver.

Mer bilstoff på E24BIL

- Virkelig fine slike må du nok ut med € 350.000- 475.000 for. Prisene er stigende og selv om inngangsprisen er høy så er dette en god investering. 190 SL har også stigende tendens fine filer kan her hjemme ha prisforlangende på opptil 350.0000 tidligere fikk du brukbare eksemplarer for rundt kr 200.000

PAGODE: En Mercedes-Benz 230 SL fra midten av 60-tallet, et dyrt samleobjekt.

FG1968 Flickr Creative Commons

Den så kalte Pagoden, som ble laget fra 1963 til 1971 begynner og å få høye priser. Som eksempel nevner han at en 1970-modell SL 280, koster mellom 400.000 og 500.000.

Den rimeligste varianten er 70- og 80-årenes SL.

- Jeg pleier å si at den bør koste 150.000 kr. Se opp for billige USA importer, det er en grunn til at de er billige

Coupé-versjonen, SLC, kaller han en «glemt perle». Her kan man få fine eksemplarer for under 150.000.

90-tallets SL er i en nedadgående trend. Szallies forteller og at prisene på veteranbiler er forholdsvis nøkterne her hjemme, og at prisene ofte er høyere i Tyskland.

Datsun/Nissan

Her er det Z-modellen som er tingen i følge Roberth Nyhus, styreleder i Nissan Car Club Norway.

Hans personlige favoritt er 240Z.

Han fraråder på det sterkeste å gå løs på en restaurering om du ikke er sikker på om du har råd.

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Her er årets sprekeste bilnyheter

  2. De største billegendene

  3. En 3-serie som har alt unntatt lyd

  4. Annonsørinnhold

  5. Saab tjente mer enn ventet

  6. Audi A6 3,0 TDi: Hallingdalsekspressen oppdatert