Nå rusher elbilprodusentene til Kina

Den siste uken har to nye bilprodusenter kastet seg inn i kappløpet om det kinesiske elbilmarkedet.

INNTOG: Stadig flere elbilprodusenter gjør sitt inntog i nye konstellasjoner i det kinesiske elbilmarkedet.

Foto: Tyrone Siu Reuters
Publisert:

Stadig flere bilprodusenter trekker mot Kina for å produsere elbiler.

Tidligere har både Volvo, Volkswagen, Tesla og General Motors annonsert at de vil produsere elbiler i Kina, landet som ønsker at hybrid- og elbiler skal utgjøre en femtedel av landets bilsalg innen 2025.

Nå tilspisser kampen om elbilkundene seg ytterligere. Den siste uken har flere produsenter meldt seg på i produksjonskampen i landet.

Tirsdag ble det kjent at sist i rekken av produsenter som beveger seg mot Kina er Nissan som i allianse med Renault har inngått avtale med kinesiske Dongfeng Motor Group for å designe og produsere elektriske biler.

Vil produsere SUV

De tre selskapene vil sammen skape en ny produsent som skal gå under navnet eGT New Energy Automotive, hvor Nissan og Renault vil eie 25 prosent hver, samtidig som Dongfeng tar de resterende 50 prosentene av selskapet. Selskapets mål er først og fremst å produsere en SUV i elbilformat.

Les også

VW starter produksjon av elektrisk «hippiebuss»

– Etableringen av det nye selskapet med Dongfeng bekrefter vår felles forpliktelse til å utvikle konkurransedyktige elektriske kjøretøy til det kinesiske markedet, sa Carlos Ghosn, administrerende direktør i Renault-Nissan-alliansen i en uttalelse, melder Reuters.

Meldingen om avtalen inneholdt hverken informasjon om når man forventer produksjonsstart eller noe om det finansielle knyttet til avtalen.

Ford turer inn

Ford kom forrige uke med beskjeden om at de har inngått intensjonsavtale med den Kina-baserte bilprodusenten Anhui Zotye Automobile.

De to skal sammen lage et nytt bilmerke som utelukkende skal bestå av elektriske biler. Både Ford og Zotye skal eie halvparten hver av det nye merket.

Les også

Energi Norge: Norge kan bli verdens første fullelektrifiserte nasjon

Zotye som ikke produserer annet enn elbiler solgte i juli alene 16.000 elbiler i det kinesiske markedet, det er 56 prosent mer enn året før. Kina har ifølge det internasjonale energibyrået 40 prosent av verdens elbiler i sin bilpark.

– Internasjonalt har man vært skeptisk til Kina når det kommer til elbiler. Nå er Ford overbevist om at de må delta i kampen, sa Bill Russo, direktør i Gao Feng Advisory Company forrige uke, ifølge CNN.

GM lanserte billigbil

Tidligere denne måneden startet General Motors salget av sin splitter nye elbil beregnet på det kinesiske markedet. Etter lokale elbil-incentiver ligger prisen på den lille elbilen Baojun E100 på 5.300 dollar, omkring 41.000 kroner.

Bilen er virkelig av den lille typen. Med bare to seter er avstanden fra forhjul til bakhjul kun 160 centimeter. Rekkevidden på 155 kilometer skremmer sannsynligvis ikke andre elbilprodusenter. Noen racerbil er heller ikke, med en toppfart på 100 kilometer i timen.

FOR KINA: General Motors Baojun E100.

Foto: General Motors

Kina er ikke det eneste landet i Asia som satser stort på elektriske biler. India sa i en uttalelse i starten av sommeren at de ønsker å gå over til kun å selge elektriske biler i 2030.

– India ønsker å bidra til elbilsalget ved å gi subsidier i noen år. Deretter vil kostnadene av elektriske biler betale seg selv, sa Piyush Goyal, Indias energiminister, ifølge CNN.