Tidal: – Vi har ingen planer om å tilby gratis abonnement
Tidal er optimistisk i forkant av Apples lansering av egen streamingtjeneste, men har ingen planer om å kapre brukere med gratis strømming som hovedkonkurrenten Spotify.
For drøye to måneder siden ble Tidal relansert som «et øyeblikk som vil endre musikkhistorien» med heftig PR-hjelp av verdensstjerner som Madonna og Nicki Minaj.
I mellomtiden har ledelsen i Tidal, med Jay Z i spissen, holdt kortene tett inntil brystet om hvordan musikkhistorien skal rystes.
Tror Jay Z henter inspirasjon før strømmekrig i USA
– Veldig ung bransje
Relanserte Tidal har foreløpig ikke tatt av, skal man tro nedlastningslistene for iOS-apper.
Posisjonen til Spotify står imidlertid støtt, og i neste uke er det ventet at Apple slipper sin egen strømmetjeneste, Beats Music, som skal være rimeligere enn konkurrentene.
Det gjør ikke nestsjefen for investeringer i Jay-Z` selskap Roc Nation og styremedlem i Aspiro nervøs.
– Fra vårt perspektiv er det veldig sunt at strømmemarkedet er innovativt. Det som er viktig for oss er at strømmetjenster blir mainstream, sier Lior Tibon til E24.
Strømmetjenester er spådd å slå sterkere rot blant forbrukerne i årene som kommer, spesielt i USA. Tidal forsøker å posisjonerer seg i et marked som vil vokse voldsomt.
– Strømmeindustrien er en veldig ung bransje, og vi forventer vekst både i USA og Europa.
Spotify har hovedvekten av brukerbasen i Europa og USA. Asia står igjen som et delvis upløyd strømmemarked, og Tidal holder døren åpen for storsatsing på sikt i det asiatiske markedet.
– Vi er tilgjengelige i Asia, både i Singapore og andre plasser. Vi har definitivt planer om å komme ut der, sier han.
Milliardunderskudd for Spotify
Spotify har 45 mill. gratisbrukere
Det er ingen som vet hvor mange brukere Tidal har klart å lokke til seg etter storlanseringen i slutten av mars. Jay-Z skrev på Twitter at Tidal hadde over 770.000 abonnenter i slutten av april. Siden har det vært tyst.
Nedlastningslistene til iTunes viste én måned etter lanseringen at Tidal-appen ikke var blant de 700 mest populære appene til iPhone.
Spotify ligger et hestehode foran med sine 60 millioner brukere, hvorav 15 millioner er betalende, ifølge selskapets egne tall fra mars.
For amerikanske strømmetjenestebrukere koster et Spotify-abonnent 9,99 dollar i måneden, mens Tidal tar 9,99 dollar for ordinært abonnent, og opptil 19,99 dollar hvis man ønsker beste lydkvalitet gjennom et HiFi-abonnement.
Tibon forteller det er uaktuelt å lokke brukerne til Tidal med reklamefinansierte abonnement, slik konkurrenten med suksess har gjort.
– Nei, vi tilbyr ikke gratis abonnement, og vi har ingen planer om å gjøre det heller, slår han fast.
Hvorfor ikke?
– Vi tenker på helhetsverdien for brukerne. Det har hele tiden vært Tidals filosofi, sier han.
Tidal faller hardt på app-listen i USA
– Norge er et viktig marked
I forrige uke inntok Jay Z og ektefellen Beyoncé uanmeldt hovedstaden, og Tidal har foreløpig ikke lettet på sløret om besøkets formål.
Det har lenge vært klart at det tidligere Wimp-kontoret i Oslo består, og det er lyst ut fem tekniske stillinger som skal forsterke basen i den norske hovedstaden.
Tidal og Wimp hadde før oppkjøpet om lag 500.000 brukere da Jay-Z kjøpte opp selskapet. Med mindre Tidal har vokst kolossalt etter Jay-Z sist tvitret om brukertallene, betyr det at brorparten av brukerne er norske og svenske.
Tibon roser hva Wimp har oppnådd i Norge.
– Norge har en god brukerbase og er et viktig marked, sammen med teamet og deres viktige funksjoner. Vi har også sterke partnere lokalt her. Alt dette inngår i planen til Tidal, sier han.
Torsdag ruller Tidal ut en helnorsk versjon av Tidal og en helt ny desktop-app. Den nye desktop-appen gir blant annet brukerne tilgang til gapless-avspilling, bruk av medieknapper og valg av lydkilde slik at det blir enda enklere å koble til stereoanlegget.
Tibon forteller videre at selskapet har lagt bak seg en viktig uke og at det vil komme kunngjøringer i ukene som kommer.