Investorer om Volkswagenskandalen:
– Vi må ha riktige tall

Utslippsskandalen i Volkswagen trenger ikke bare være grunn til fortvilelse, mener Richard Branson og Jens Ulltveit-Moe.

TROR PÅ FORBEDRING: Investor Jens Ulltveit-Moe tror Volkswagen har lært av sine feil, og at selskapet vil klare å rette opp i utslippsskandalen.

Håkon Mosvold Larsen
  • Cecilie Storbråten Gjendem
Publisert:,

I forrige uke ble det avslørt at Tysklands største bilprodusent Volkswagen har jukset på utslippstestene i USA for å få enkelte dieselbiler godkjent.

Selskapet har siden fått kraftig kritikk for måten de har oppført seg på fra myndigheter verden over, men skandalen kan få gode konsekvenser mener investor Jens Ulltveit- Moe.

– Den viktigste konsekvensen denne saken vil få er at vi får skikkelig ærlige tester av biler, noe det viser seg at vi ikke har hatt til nå, sier han til E24.

Ulltveit-Moe legger til at han mener det er dypt skuffende at myndighetene i EU har latt seg lure av Volkswagens programvare.

– At vi nå legger om testregimet slik at testene blir gjort i på veien fremfor i et laboratorium tror jeg er veldig viktig. I tillegg til at vi nå får bekreftet at dieselbiler ikke er så utslippsvennlige som vi kanskje har trodd, understreker investoren.

– Om dette fører til økt satsing på fornybarenergi, miljø og elbiler er dette selvfølgelig svært bra, men dette er den kortsiktige virkningen. Det som virkelig betyr noe er at reglene for testing av biler blir strengere.

Les også

Flere land stopper salg av juksemotor

Godt for miljøet

Totalt har Volkswagen opplyst at 10,7 millioner biler skal være utstyrt med den feilaktige programvaren. Selskapet lovet tirsdag at disse bilene skal bli fikset.

– Dette er svært godt for miljøet, særlig i byene hvor forurensningen er høy. Det kan også føre til at enkelte velger elbil, fremfor dieselbil. Men det viktigste er som sagt at vi nå vil ha riktige tall, sier Ulltveit-Moe.

Les også

Dieseljukset gjelder også 1,8 millioner nyttekjøretøy

Han mener Volkswagen i hvert fall var raske til å handle da de først ble tatt, og mener lederbyttet i selskapet var riktig.

– Nå handler det om at de må følge opp det de har lovet, og det håper jeg virkelig de gjør. Skulle bare mangle, men jeg tror de nok vil sikre at bilene dere holder den standarden de lover fremover, sier Ulltveit- Moe til E24.

– Ville du kjøpt en Volkswagen-bil nå, i lys av hva som har skjedd?

– Ikke en dieselbil, men en annen Volkswagen-bil kunne jeg vurdert. Jeg tror bilene dere vil være renere enn mange andres den neste tiden. En angrende synder har som regel mye rette opp, sier Ulltveit-Moe.

Ulltveit-Moe tror selskapet går en tøff tid i møte fremover, med store utgifter i forbindelse med rettssaker i USA, og kanskje andre steder.

– Det som er sikkert er at dette er julaften og bursdag for advokatene i USA, sier Ulltveit-Moe.

Les også

Volkswagen fikk kraftig kritikk av Oljefondet

Ikke alene

Den velkjente nordmannen er ikke den eneste investoren som tror Volkswagen-skandalen kan få positive konsekvenser, også den engelske milliardæren Richard Branson var mandag klar på at han tror avsløringen vil øke satsingen på elbiler.

– Dette viser at de burde investert pengene sine i batteridrevne biler, som er fremtiden, fremfor dieselbiler og juks, sa Branson under et intervju med CNBC.

– Volkswagen-skandalen er faktisk positive nyheter fordi det kan inspirere bilprodusenter til å gjøre det rette og investere i fremtiden, fortsetter milliardæren.

På spørsmål om han kunne tenke seg å kjøpe en bil av Volkswagen nå sa Branson at han ønsker seg en miljøvennlig bil, og derfor bør ikke Volkswagen forvente at han blir en kunde med det første, skriver CNBC.

(Saken fortsetter under bildet)

MILJØFORKJEMPER: Milliardæren Richard Branson er kjent for sitt arbeid med miljø. Han investerer store deler av pengene sine i satsing på fornybarenergi.

Anat Givon
Les også

Slik mener ekspertene Volkswagen kan gjenreise navnet:

Trakk tilbake biler

Tirsdag meldte Volkswagen at de trekker tilbake 5 millioner biler med Volkswagen-merke som følger av at de er utstyrt med jukseprogramvaren.

Prislappen på fiksingen av disse bilene blir trolig i millionklassen, og kommer i tillegg til det massive tapet selskapet har måttet ta på børsen de siste ukene. Selskapet er også saksøkt av flere distributører i USA, og kan møte søksmål fra amerikanske myndigheter.

Les også

Tyske eksperter om VWs skjebne: – Det verste som kan skje et selskap

Det er fortsatt usikkert hvor mange biler som kan ha blitt solgt i Norge med den aktuelle programvaren. Foreløpig har ikke Volkswagen Norge fått tall fra hovedkontoret i Tyskland. Det er dermed uvisst om også norske Volkswageiere vil bli kalt inn tin nærmeste verksted for å rette opp i bilens programvare.

Les også

Bellona-topp om VW-skandalen: – Norge sitter og ser på

Les også

Volkswagen vil kalle tilbake fem millioner biler

Les også

Elon Musk: – Juks var eneste utvei for Volkswagen-ingeniørene

Her kan du lese mer om

  1. Volkswagen
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Opel kan bli bedt om å kalle tilbake 100.000 biler

  2. Porsche vil ikke lage flere dieselbiler

  3. 700.000 Seat-biler omfattes av utslippsjukset

  4. Annonsørinnhold

  5. Bellona-topp om VW-skandalen: – Norge sitter og ser på

  6. Går mot kraftig bonuskutt for VW-topper etter utslippsskandalen