Store summer i spill når Toyota Hiace forsvinner

Etter 38 år er det slutt for varebilen Toyota Hiace i Norge - det betyr kamp om de 600 millionene som blir «til overs» i markedet.

SLUTTKJØRT: Toyota Hiace har vært på det norske markedet i nær 40 år, nå er det slutt.
Publisert: Publisert:

Varebilen Toyota Hiace har i en årrekke vært en storselger i sitt segment. Senest i 2009 var den Norges mest solgte nyttekjøretøy med 4500 solgte biler. I fjor var den på tredje plass, med 3156 nybilregistreringer.

Nå er det brått slutt.

- Hiace klarer ikke de nye Euro 5-utslippskravene som trådte i kraft første januar, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge til E24.

Hiace har vært på markedet i 38 år, og i denne perioden er det solgt over 110.000 enheter av modellen ifølge Toyota. Siden den ble introdusert i 1974, har den vært det mest solgte nyttekjøretøyet i løpet av et år, 29 ganger.

Ingen erstatter

Problemet for Toyota er at det ikke er noen erstatter klar.

- Vi vet ikke når det kommer en ny modell, men det blir uansett først om noen år.

Olsen sier at markedet i Europa totalt sett var for lite til at Toyota fant det lønnsomt å oppgradere modellen.

- Salget har gått bra, Hiace har vært en suksess i mange år, så det er veldig beklagelig.

I fjor var den Toyotas nest mest solgte bilmodell i Norge, kun slått av Avensis. Så det betyr en betydelig knekk i omsetningen.

Hundrevis av millioner

Toyota i Norge sier gjennomsnittsprisen på en Hiace, ekskludert moms og engangsavgift, er cirka 200.000 kroner per bil.

Med et salg på 3000 biler, vil det si en omsetningssvikt på størrelsesorden 600 millioner kroner i året.

- Vi prøver å kompensere med mer personbil, og det ser ut som vi klarer det sånn noenlunde bra, sier Olsen.

Samtidig viser tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken at Toyota så langt i år kun har økt med 0,9 prosent, til tross for at de i februar var det største personblimerket i Norge for første gang på halvannet år.

Toyota forbi Volkswagen

I markedet for nyttekjøretøy under 3,5 tonn betyr dette i praksis at det er en markedsandel verdt 600 millioner kroner som i spill.

Nøkterne kjøpere

Håkon Førde, redaktør i Yrkesbil, er spent på hvordan de forhenværende Hiace-kundene vil fordele seg på de resterende aktørene.

- Tradisjonelt sett har Hiace-kunden vært en nøktern håndverkertype, mens de som har valgt Volkswagen Transporter har vært mer av «easy-going» typen, sier Førde.

I fjor solgte Volkswagen 500 eksemplarer mer av Transporter enn Toyota gjorde av Hiace. Førde sier at Hiace de siste årene så å si bare har vært salg med firehjulstrekk, noe som og har åpnet døren for et høyere salg av firhjulstrekk på blant annet Transporter.

- Jeg antar at Volkswagen tar en stor del av Hiace-kundene, mens det ellers vil fordele seg på de mindre aktørene som for eksempel Fiat, Peugeot og Citroën. I tillegg vil nok Ford Transit merke det.

Av Ford Transit ble det solgt drøyt tusen av i fjor.

Vil kapre markedsandelen

- Volkswagen vil få mange kunder rett og slett på grunn av en sterk tilstedeværelse, men alle har jo sett dette komme, og de har nok prøvd å posisjonere seg, sier Førde.

Direktør for Volkswagen nyttekjøretøy i Norge, Harald Frigstad, ser en stor mulighet i markedet nå.

- Vårt mål er å kapre den markedsandelen vi har av disse bilene, og gjerne litt til. Den er på cirka 30 prosent, så minst 1000 biler er det vi sikter mot.

Dette er Norges nest mest solgte bil

Han sier de har vært bevisste på at denne situasjonen ville komme og at de allerede i fjor merket at kunder bevegde seg fra Hiace til deres produkter.

- Det som har vært viktig for oss er å bygge ut kapasitet, både på salg og service, sier Frigstad.

Håkon Førde i Yrkesbil er usikker på hvordan det vil blir for Toyota når en ny Hiace modell vil være klar om noen år.

- Det eneste jeg kan si om det, er at jeg tror det blir vanskelig.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no