Inntektsrekord for Bertel O. Steen

Bertel O. Steen økte topplinjen i 2014 og passerte for første gang ti milliarder, men ikke alt gikk knirkefritt.

GODT FORNØYD: Bjørn Maarud, konsernsjef i Bertel O. Steen er fornøyd med alt bortsett fra en episode i Østfold i 2014.
Publisert: Publisert:

Tirsdag la Norges nest største bilimportfirma, etter Møller-gruppen, Bertel O. Steen, frem resultatet for 2014. Bjørn Maarud, som tok over som konsernsjef høsten 2013, kunne presentere sitt første hele årsresultat, og det har aldri vært høyere.

Omsetningen passerte 10 milliarder for første gang.

– Vi har snudd en trend der markedet har gått frem, mens vi har stått på stedet hvil, sa Maarud.

Resultatet før skatt ble på 258 millioner kroner, en økning på 13 prosent, mens driftsresultatet endte på 275 millioner kroner. Samlet markedsandel for deres bilmerker ble på 13,3 prosent, 0,4 høyere enn året før.

– For Mercedes-Benz er det tidenes beste resultat og markedsprestasjon.

Også Peugeot bedret seg etter flere magre år, og økte sin markedsandel fra 3,7 til 4,5 prosent.

Les også

En småsprø svenske

Konkurser i Fredrikstad

Samtidig butter det for Kia, som i flere år har hatt en stor vekst. Her skal forsinkede lanseringer og leveringsproblemer ha spilt inn. Maarud sa at det bedret seg sterkt utover året, ikke minst takket være introduksjonen av den elektriske utgaven av Soul.

Et annet skjær i sjøen var konkursen til to forhandlere i Østfold, henholdsvis Sarpsborg og Fredrikstad.

– De rapporterte lokalt og vi klarte ikke fange opp de skjulte kredittene de hadde brukt. Det ble en dyrekjøpt erfaring, men vi får ta det på erfaringskontoen.

Bertel O. Steen skal ha tapt i overkant av 40 millioner på disse konkursene.

Det jobber nå med å sentralisere økonomifunksjonene for hindre dette i fremtiden.

Med unntak av disse konkursene, er Maarud svært fornøyd med 2014.

Mer bilstoff på E24 BIL

For 2015 tror han på et fallende markedet, som vil vedvare i årene fremover. Han tror totalmarkedet for personbil skal ned mot 120.000, men det i fjor lå på 144.000.

– I tillegg har vridningen mot el- og hybridbiler kommet fortere enn vi trodde.

Han tror markedet for biler med konvensjonell drivlinje vil falle ned mot 100.000 biler i året.

Les også

Europeere digger SUV-er

Godt forberedt

Her mener han at de er godt forberedt. Mercedes-Benz kommer i løpet av kort tid med åtte nye hybridbiler, i tillegg til at B-klasse lanseres i helelektrisk versjon i disse dager.

Han sier også at det er en klar endring i kundenes kjøpsmønster.

– Nå sitter de på pub i Hemsedal og bestiller seg en Tesla, vi er nødt til å ha gode kanaler mot kundene.

Det store i år er oppkjøpet av Citroën-importen til Norge, denne avtalen er nå hos Konkurransetilsynet, og de regner med å få den godkjent i månedsskiftet april-mai.

– Jeg tror ikke det vil gjøre store innhugg i økonomien vår, jeg ser ikke de store nedsidene ved denne investeringen.

Maarud tror heller ikke de vil få flere situasjoner som den de hadde med forhandlerne i Østfold i fjor,

– Vi er ganske sikre på at det ikke er andre bomber i systemet. Daglig leder spilte med én åpen og én skjult kreditt. I tillegg så rapporterte de lokalt. Nå har vi snudd på rapporteringen.

Les også

Bertel O. Steen forbereder seg på tøffere tider

Les også

Bertel O. Steen fortsetter å rekruttere fra Møller-gruppen

Les også

Møller-gruppen: - Vårt beste år

Publisert:
Gå til e24.no