Dårligste bilsalg i Europa på 23 år

Ford, General Motors og Fiat skrangler mest med 10 prosent færre solgte biler i februar.

LITE FARBAR VEI: Det europeiske nybilmarkedet går trått med nok en dyster måned. Peugeot, Citroen og Renault svarte med å kutte prisene med 13,5 prosent i Tyskland i februar.
  • Sophie Lorch-Falch
Publisert: Publisert:

Februartallene er så dystre at europeisk bilbransje ikke har opplevd maken siden de vanskelige årene på begynnelsen av 90-tallet.

Ford, General Motors og Fiat solgte tilsammen 829.359 biler forrige måned. Det er om lag 90.000 færre solgte biler enn i februar 2012, melder Europe Autonews.

Les også: Bilsalg løftet detaljhandelen i USA

Streik og nedgangstider

Spesielt Ford sliter i EU-landene, der salget har falt med hele 21 prosent. Ledelsen forklarer tallene med produksjonsstans som følge av at Ford-fabrikken i Genk i Belgia skal legges ned neste år.

- I årets to første måneder ble salget betydelig påvirket av mangel på jevn produksjon av Mondeo, S-Max og Galaxy. Vi har stor etterspørsel etter disse bilene og ønsker raskt å møte etterspørselen, sier Ford-leder for europeisk markedsføring, Reolent de Waard, i en uttalelse.

I likhet med flere store bilprodusenter har Ford blitt tvunget til å legge ned fabrikker, der nevnte biler produseres. Produksjonen i Genk opphørte delvis på grunn av omfattende streik og opprør blant fabrikkens mer enn 10.000 ansatte. Mandag ble ledelsen og de ansatte enige om sluttpakker.

Koreanske merker vinner

Det samlede salget av biler produsert av General Motors gikk ned 20 prosent, der antall solgte Opel hadde en nedgang på 15 prosent, og Chevrolet 38 prosent.

Fiat Group hadde en nedgang på 16 prosent i det europeiske nybilmarkedet.

Markedsledende Volkswagen falt nesten med 10 prosent, og til og med Audi solgte 3,8 prosent færre biler.

Peugeot-Citroen solgte tilsammen 13 prosent færre biler, hvorav en nedgang på 18 prosent tilhørte Citroen-merket, mens Peugeot falt med 8,5 prosent.

Renault gjorde det derimot bra, til tross for at antall solgte Renault-biler sank med 8,6 prosent. Dacia utlignet dette med en salgsøkning på 15 prosent.

De koranske merkene selger desidert best, og Hyundai og Kia falt bare med 1,1 prosent.

- Økonomisk og politisk usikkerhet, kombinert med skattepolitikken i Europa som skaper høy utsalgspris på hybridbilene, gir et svært blandet bilde av markedet, sier administrerende direktør i Hyundai Europa, Allan Rushforth.

Magre utsikter

Februartallene skuffer etter den tøffeste januarmåneden på 17 år. Bilsalget i Europa hadde en nedgang på 8,5 prosent sammenlignet med januar 2012.

Bilprodusentene går derfor magre tider i møte, og årsaken skal være at europeiske konsumenter utsetter bilkjøpene på grunn av usikker økonomi.

- Bilmarkedet er inne i en lavkonjunktur som påvirker de landene som er mest utsatt for nøysomhet, og smitten brer seg over til hele eurosonen, het det i en felles uttalelse fra forskergruppen Studio, som jobber med italiensk bilindustri.

De har estimert en nedgang i bilsalget i Vesteuropa på 3,1 prosent i 2013, eller et totalt salg på 11,4 millioner. Til sammenligning ble det solgt 12,8 millioner biler i 2011, og 13 millioner i 2010.

- Nybilmarkedet i Europa er fremdeles tøft, mens markedet i Storbritannia flekser fortsatt muskler. Resten av de fem store markedene viser ingen tegn til bedring, sier forskningleder Gareth Hession ved Jato Dynamics.

Vekst i Storbritannia

Italia stod for det bratteste stupet med en nedgang på 17 prosent. Tyskerne kjøper færre nye biler og salget går ned med 11 prosent. I januar falt salget med 8,6 prosent. Selgerne svarte med å redusere prisene med i gjennomsnitt 11,7 prosent forrige måned, opp mot 11,5 prosent i februar 2012, ifølge tall fra fagbladet Autohaus Pulsschlag.

Et lys i mørket for europeisk bilindustri er Storbritannia, der salget økte med 7,9 prosent.

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Bilsalget i Europa fallerfor 18. måned på rad

  2. Ny president for Europas bilprodusenter

  3. Fryktelige tall forEuropas bilindustri

  4. Fransk bilgigant vakler

  5. Fortsatt negativt for Peugeot og Citroën