Nå starter konkurransen om å designe Musks elleville Hyperloop

Teknologistudenter som trenger noe å bryne seg på i sommer, har nå sjansen.

FREMTIDENS TRANSPORT: En skisse av Elon Musks Hyperloop.

Publisert:

SpaceX utlyste denne uken konkurransen om å designe og bygge hele eller deler av kapslene som inngår i det utradisjonelle transportsystemet Hyperloop.

Men det haster: Påmeldingsfristen går ut om tre måneder, og prototypen må være klart til testing om kun ett år.

Nær lydens hastighet

Hyperloop er et planlagt bakketransportsystem som minner om rørpost, der kapsler med plass til 28 personer flyter på luftputer gjennom et rørsystem med undertrykk i svært høye hastigheter.

Det nærmer seg to år siden Tesla- og SpaceX-gründer Elon Musk presenterte konseptet gjennom et 58-siders «whitepaper» (anbefalt lesning for dem som er på jakt etter noen flere detaljer).

De store trekkene fra dette dokumentet viser til et system som får fremdrift av elektriske lineærmotorer som drives med solenergi, mens selve kapslene utstyres med batteri og elmotor om bord for å drive kompressorer og intercoolere.

I konseptet er lufttrykket i røret 100 pascal, med andre ord en tusendel av det atmosfæriske trykket ved havnivå. Konseptet tilsier en topphastighet på 1.220 kilometer i timen, tett oppunder lydens hastighet (Mach 0,99).

Les også: Vil bygge svevetog i USA. Pris: 65 milliarder for fem mil

KONKURRANSE: Slik lanserer SpaceX den nye konkurransen om å designe Hyperloop-kapslene.

Kapslene har det dyre utstyret

Da Musk første gang presenterte teknologien, gjorde han det på sedvanlig pedagogisk måte:

Han sammenlignet konseptet med et airhockey-bord, bortsett fra at i tilfellet med Hyperloop, så er det kapselen selv som lager luftlageret og ikke rørsystemet den befinner seg inne i. Det blir som om pucken hadde laget luftlageret selv og ikke bordet.

– Du vil ikke at røret skal være dyrt, derfor plasserer du det dyre utstyret i kapslene, forklarte Musk.

Prisanslaget er cirka seks milliarder dollar for to rør og 40 transportkapsler.

Nå er det nettopp kapslene som står i sentrum for utviklingen.

Rapport: Svevetog mellom Oslo og Bergen vil ta mindre enn en time

Bygger testbane i Hawthorne

Ifølge SpaceX har vært en enorm pågang etter lanseringen av transportkonseptet.

Det gleder dem at en håndfull private selskaper nå jobber med saken, men understreker samtidig at hverken SpaceX eller Elon Musk er tilknyttet noen av disse Hyperloop-selskapene.

– Selv om vi ikke utvikler en kommersiell Hyperloop selv, er vi interessert i å bidra til å få fortgang i utviklingen av en fungerende Hyperloop-prototyp. Derfor utlyser vi en åpen konkurranse rettet mot universiteter og uavhengige ingeniørteam om å designe og bygge den beste Hyperloop-kapselen.

Les også: Japansk svevetog kjørte i 590 kilometer i timen

EN SKISSE: Foran ses kompressoren som skal redusere luftmotstanden til kapselen og skaffe luft til luftlagerne som kapselen skal sveve på.

Konkurranse om et år

SpaceX vil bidra med å bygge en testbane på én mile (1.609 meter) i nærheten av hovedkvarteret sitt, like ved Los Angeles lufthavn (LAX).

Deltagerne vil få anledning til å teste sine fullskalakapsler på anlegget ei konkurranseuke som nå er berammet til juni 2016.

Før den tid er tidsplanen som følger: 15. august skal Space X offentliggjøre konkurransekriterier, regler og rørspesifikasjoner.

Én måned senere, 15. september, er siste frist til å melde inn bidrag.

I januar 2016 vil det bli arrangert ei såkalt designhelg ved Texas A&M University.

Her stiller et evalueringspanel bestående stort sett av ingeniører fra SpaceX, Tesla Motors og professorer, og det vil være muligheter for selskaper å gå inn og velge seg prosjekt å sponse.

– All kunnskap vil tilegner oss her vil fortsatt være åpen for alle – break a pod! skriver SpaceX.

Les også: Nye, bredere, flytog får en toppfart på 250 km/t

Saken ble opprinnelig publisert på tu.no