Teatralsk og brutal moro

Lamborghinis nyeste modell, Huracán, er en klassisk superbil, en opplevelse. Med moderne teknologi og en voldsom motor.

  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Lamborghini er det originale superbilmerket. «Superbil» ble første gang brukt om Miura på 60-tallet, og den italienske bilprodusenten viser med Huracán at de fortsatt er tro mot sjangeren. Denne modellen tar over etter deres største salgssuksess, Gallardo, og er med andre ord den minste Lamborghinien, uten at det sier all verden. De lager to modeller.

For dette er ikke akkurat en vanlig innstegsmodell. Bak setene ligger en V10 motor på 610 hestekrefter, og det er en bil man må ta på alvor. Kreftene er rett og slett brutale, og man når hundre fra stillestående på rett over tre sekunder, det hele akkompagnert av et voldsomt leven fra motor og eksosanlegg.

Selve formen er i den klassiske Lamborghini-superbil malen. Lav, bred og tegnet med linjal. Innvendig er det også slik man forventer det. Med et frontvindu langt der fremme, små sidevinduer og et bakvindu som knapt har noen funksjon. Det som er annerledes her er at mange av funksjonene er flyttet til rattet, og ikke minst har man en startknapp som minner mer om noe man finner i et fly enn i en bil. Her må man vippe opp en liten plate for å komme til, noe som føles helt riktig.

Mer raffinert

For i en bil som dette er det ikke bare massive krefter som er poenget, det skal være litt teatralsk, det skal være en opplevelse utenom det vanlige. Man skal også føle en viss frykt. Lydbildet, den ekstreme akselerasjonen, den begrensede sikten til siden og bakover, hinter om at dette er en bil man skal ha respekt for.

Les også

Slutt for bestselgeren til Lamborghini

Nå skal de sies at den er langt med lettkjørt enn noen annen Lamborghini jeg har sittet i. Dette kommer blant annet fra en helt ny girkasse, som nå er av dobbeltkløtsj-typen, ikke den hakkete automatiserte manuelle saken som var i Gallardo. I det hele tatt merker man at det en stund siden Gallardo ble lansert. Huracán er langt mer raffinert, trolig er det den gunstige miksen av at det er Audis eierskap bidrar med tysk teknikk, mens italienerne står for designen.

(Saken fortsetter under billedserien)

Slik var det også med Gallardo, men siden den gang har Audi selv meldt seg på i sjangeren med R8, og over de ti årene siden Gallardo ble lansert har det skjedd mye på den teknologiske fronten. Noe den også profitterte på, med de stadige oppgraderinger av den over sitt livsløp. Det var stor forskjell på de første og de siste utgavene av Gallardo. Dette kommer sikkert til å skje med Huracán, og det kan bli gøy, for den starter på et helt annet nivå.

Mer bilstoff på E24 BIL

Kjøreegenskapene er i borrelås-kategorien, på vanlig norsk vei er det bare ett problem, man er i pallesnekring-nivå på så kort tid at det nærmest er latterlig. Dette gjelder for øvrig også i krappe svinger, for veigrepet er formidabelt. Firehjulstrekket gjør at den tåler at man går på gassen tidlig og den drar seg ut svingen uten å krenge en millimeter. Det er som å kjøre en svær gokart.

De store paddlene, som ikke følger rattet, er koblet til en ekstremt hurtig girkasse. Og det er ganske beskrivende for kjøretøyet at man når maks effekt, 610 hestekrefter, ved 8250 omdreininger per minutt, maks moment, 560 newtonmeter, ved 6500 omdreininger. Dette er kort fortalt en motor som skal og vil ha høye turtall.

Ekstraordinær

Og for en opplevelse. Man sitter med full konsentrasjon med blikket festet langt foran bilen, mens det klikker og dundrer og braker og hviner. Opplevelsen er ikke bare fart, det er lyden, det er bevisstheten av at det tar mindre enn ti sekunder å nå 200 kilometer i timen fra stillestående.

Bilen her skal være den første Huracán i Norge, den er hentet hit av en fersk aktør i bilmarkedet. Autoxo er startet av Olav Medhus, som var med å bygge opp Autostrada Sport. Nå skal han bygge videre på sine erfaringer fra det øvre sjiktet av bilfaunaen fra et showroom ved Høvik utenfor Oslo.

Lamborghinier skal være ekstraordinære, og det er Huracán. Den føles drøyere enn en Ferrari 458 Speciale, mer skremmende og ekstrem. De er i samme landskap når det kommer til pris og ytelser, men er to vidt forskjellige biler. Lamborghinien vekker mer oppsikt og med firehjulstrekk føles den noe safere på vanlig vei. Den er samtidig enda mer upraktisk, med en formidabel dødvinkel og hakket mer intens å kjøre. Det siste gjør at man selv i den mest komfortable innstillingen føler for en liten strekk og en pause etter et par timer bak rattet.

Med andre ord akkurat som en superbil skal være.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Årets beste bilopplevelser

  2. Årets beste bilopplevelser

  3. De største billegendene

  4. De mest spennende bilnyhetene i 2016

  5. Peugeot er tilbake