Mener det må selges 1.000 flere elbiler i måneden: – Bør uroe politikerne

NAF mener Norge henger etter målet om bare å selge nullutslippsbiler i 2025, og at elbilsalget må øke med 1.000 per måned for å være i rute.

ETTER SKJEMA: Elbilsalget henger etter skjema hvis Norge skal nå målet om at alle nye biler skal være uten utslipp om bare syv år, mener NAF. Organisasjonen har regnet seg frem til at det burde ha vært solgt 5.500 nye elbiler i måneden for å være i rute. Så langt i år har salget i snitt vært på 4.153 elbiler i måneden, inkludert bruktimporterte elbiler, ifølge OFV.

Foto: Heiko Junge NTB scanpix
Publisert:,

Det er solgt rundt 16.172 utslippsfrie biler så langt i år, eller 3.200 elbiler i måneden.

Det viser mai-tallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, som ble lagt frem i helgen.

Legger man til de 4.595 elbilene som er blitt bruktimportert, så er det til sammen solgt 20.767 elbiler i år, eller i snitt 4.153 i måneden.

Det er langt etter skjema for å nå målet, mener NAF.

– Det selges mye elbiler, men det selges ikke nok til å nå de målene som er satt frem mot 2025. Det bør uroe politikerne, sier fungerende kommunikasjonssjef Nils Sødal i NAF til E24.

– Må det stige gradvis, da? Kan ikke bare elbilsalget sprette i været når 2025 nærmer seg?

– Det kan skje, det vet vi ikke. Men så langt ligger vi bakpå. Det som kan skje er at du må ha tøffere tiltak mot fossilbiler etter hvert. Det ønsker ikke vi, av hensyn til forbrukerne, sier Sødal.

– Vi har vært innmari flinke til å bruke gulrot så langt, og det er dumt hvis man må i gang med for mye pisk. Det er viktig å ha med seg folk i den overgangen vi skal gjennom, sier han.

5.500 elbiler i måneden

For å oppnå regjeringen og Stortingets mål om at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025 må det ifølge NAF selges 5.500 nye elbiler i måneden.

Bilorganisasjonen har regnet seg frem til dette tallet basert på tidligere anslag fra Transportøkonomisk Institutt om hva som skal til for at Norge skal nå sitt mål for salget av nullutslippsbiler i 2025 (se faktaboks).

Kategorien nullutslippsbiler består så langt hovedsakelig av elbiler, samt en og annen hydrogenbil.

TØI-forsker Lasse Fridstrøm tror ikke det er mulig å nå 2025-målet med den politikken som foreligger i dag.

– Hvis jeg skal svare kort på det, så er svaret nei. Vi har gjort en beregning som kommer opp på rundt 90 prosent, men vi tror den er for optimistisk. Den tar ikke hensyn til at en god del bileiere ikke har mulighet til å lade hjemme, sier Fridstrøm til E24.

– Det er mulig å komme ganske høyt, men det forutsetter blant annet at momsfritaket videreføres, legger han til.

Ønsker ladesatsing

Bileiernes forening mener regjeringen må legge enda bedre til rette for at folk skal velge elbil, for å ha håp om at 2025-målet skal nås.

– Det er fortsatt for lite variasjon i elbilmodellene, og det er utfordringer med lading. Modellene kommer med større bredde de neste to-tre årene, men lading blir en av de store flaskehalsene, sier Sødal.

– Det regjeringen kan gjøre er å opprettholde elbilfordelene, og sette inn støtet på lading så folk lettere kan ta i bruk elbil. Det bør også bli momsfritak på hjemmelading, legger han til.

Bare 12 prosent av befolkningen tror på målet om at det ikke skal selges bensin- og dieselbiler i 2025, ifølge en Agder Energi-undersøkelse som ble lagt frem i forrige uke. 78 prosent av de spurte tror at 2025-målet ikke vil bli nådd.

Les mer: Bare én av ti kjøper regjeringens elbil-mål

(saken fortsetter under figuren)

MULIGE UTFALL: Denne figuren fra Transportøkonomisk Institutt viser ti ulike scenarioer for markedsandelen for ulike energiteknologier i 2025, basert på ulike forutsetninger om blant annet teknologiutvikling og avgifter.

Foto: TØI

Fortsatt usikkerhet

Norsk Elbilforening tror folk er klare for å skifte til elbil, men sier at mange er usikre på om fordeler som momsfritak vil vare. Folk er også usikre på bilenes rekkevidde, og om det vil være nok ladestasjoner til at alle skal kunne kjøre rundt i elbil.

– Vår analyse er at hvis vi skal få til 2025-målene, er det tre ting som er viktige: fordelene må vare lenge nok, vi har en ekstremt stor utfordring med å få bygget nok ladestasjoner, og bilprodusentene må komme med de bilene som etterspørres, og i store nok mengder, sa daglig leder Christina Bu til E24 i forrige uke.

I dag er det rundt 1.600 hurtigladere i Norge, utenom Teslas eget system. Særlig er det få hurtigladere utenom storbyene. Både elbilforeningen og NAF mener at det trengs minst 10.000 hurtigladere for elbil i 2025 for at målet skal nås.

I mai ble det solgt 2.912 nullutslippsbiler i Norge, ifølge OFV. Det er en oppgang på nær 34 prosent fra samme måned i fjor. Elbilens markedsandel var på 22,3 prosent.

Norge har en verdensledende elbilandel, men den er fortsatt et stykke unna 100 prosent.

Her kan du lese mer om