Vil tjene penger på elektriske biler

Grønn Kontakt bygger opp en organisasjon som skal finne de kommersielle løsningene i fremtidens bilpark.

Ariel Schalit
Publisert:

Innen 2020 skal 10 prosent av den norske bilparken være elektrisk, ifølge de politiske målene som er satt. Dette vil innebære 200.000 elbiler med dagens bilpark, trolig langt flere i 2020.

Posisjonering

Skulle dette bli en realitet, vil det vokse frem et stort kommersielt marked knyttet til elektriske kjøretøy.

Energibransjen i Norge prøver nå å bygge opp en organisasjon som skal posisjonere seg for fremtidige forretningsmuligheter her.

Hente inn 20 millioner

Energi Norge har med dette i tankene opprettet Grønn Kontakt AS, hvor de nå inviterer sine medlemsbedrifter til å delta i en emisjon hvor målet er å hente inn 20 millioner kroner.

Ingen vet ennå riktig hvordan man skal tjene penger på en bilpark som skal bli mer og mer elektrifisert.

Utfordringer

Andreas Thalund-Fossen i Grønn Kontakt AS har flere utfordringer. En sentral problemstilling er å finne en hensiktsmessig og enkel måte å ta betalt for strømmen på.

- Sannsynligvis vil dette i utgangspunktet gjøres via mobiltelefonen, sier Thalund-Fossen til E24.

I dag er dette ren service, hvor man slipper å betale, og elbilene avgiftsfrie. Hvordan skal man få forbrukere med på å betale for noe som har vært gratis?

Flere bilsaker på E24BIL

P-hus

- Det vil være lettest i parkeringshus, hvor man allerede har et betalingssystem. Der er nok den ekleste overgangen. På offentlige plasser vil jeg anta at man først gjør det slik at man ikke betaler for å parkere, men for strømmen som brukes mens man står der. Etter hvert vil man nok og betale for parkeringen og. Det sier seg selv at det blir avgifter på elbiler, slik det er på andre biler i dag. Når volumet blir stort, kommer ikke staten til å la dette være gratis.

Tom kasse

For at systemet skal blir funksjonelt, må det og bygges opp en standard for ladepunktene. Så langt har Transnova stått for støtten til dette, de har brukt 38 millioner kroner på 1500 nye ladepunkter. Der er kassen nå tom. Grønn Kontakt skal jobbe videre med hvordan en fortsatt utbygning av dette nettet kan finansieres.

Thalund-Fossen er overbevist om at det vil bli et viktig kommersielt marked, men tør ikke å si når.

Ser framover

- Det kan være om to eller fem år, det er for så vidt ikke så viktig. Selvsagt ønsker vi å tjene penger så fort som mulig, men vi ser år framover.

Selve emisjonen føler han har fått en positiv respons. De har kontakt med mellom 15 og 20 selskaper. Fristen går ut i slutten av måneden.

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab