CITROËN C4 e-HDi 110: Kompaktkomfort med én stor feil

Citroëns nye C4 er i utgangspunktet en fin bil i en klasse med tøff konkurranse. Bilen her har dog noe som må unngås.

STREIT: Citroën C4 er ikke av merkets mest utrerte. Det skal den heller ikke være.
SLIPPER INN SOLEN: Bilen her har glasstak. Det er ekstrautstyr og koster 5.900.-
BRA UTFØRT: Innvendig er Citroën C4 fin. Problemet er giret. Det kan og kjøres manuelt via hendler på rattet, som er plassert så fingertuppene så vidt når frem.
  • Morten Abrahamsen
Publisert:

Det er ikke lett å være Citroën. Hvis de lager speisa biler, jubler alle over hvor avantgarde og spennende de er, mens bilene støver ned i salgslokalene. Lager de biler som likner på det meste annet får de pepper for glemme sin stolte arv, mens selgerne har bedre dager.

Dilemma

Et snodig børs eller katedral syndrom.

Den siste tiden har de funnet en fiks måte å møte dette dilemmaet på.

Med introduksjonen av DS-serien, som for øvrig har fint lite med den klassiske DS-modellen å gjøre, kan de lage streite biler for massene, som de kaller C og noe. Samtidig kan de la avdelingen for Design og Snobberi komme opp med en mer utrert variant litt senere.

Harmonisk

Den helt nye C4 er et godt eksempel på det. Bilen den erstatter var ganske frekk i formen, men ingen veldig suksess her på berget. I et segment der man sloss mot Golf og Focus ble den bilen et utpreget nisjeprodukt, for de få som kjøper bil i denne klassen og faktisk bryr seg om å ha en litt spesiell bil.

Den nye C4 har blitt en bil som ikke skaper noe oppstuss. Den har en harmonisk form, uten særlig med overraskende detaljer. En bil som ikke får 2CV/XM/ID/DS/CX/SM-entusiasten til å fly ned til nærmeste Citroën-butikk på pneumatiske fjæringer.

Da de første offisielle bildene av bilen kom for et års tid siden, så det ut som en riktig kjedelig bil. Det er den ikke. I virkeligheten ser man at det er en bil som klarer å gi litt personlighet til en ellers ganske streit sak.

Snart DS og

For dem som vil ha mer ligger uansett DS4 klar for lansering, den kommer til sommeren og vil har mer fra Citroëns krydderhyller.

C4 er i utgangspunktet en ganske rimelig bil. Med 90 hester diesel starter den på rett over 220.000, bilen her har 110 hester diesel i den velutstyrte Exclusive utgaven, og et slags automatgir og koster 277.000.

SLIPPER INN SOLEN: Bilen her har glasstak. Det er ekstrautstyr og koster 5.900.-

C4 har i liten grad typiske Citroën-særegenheter, her er det ikke noe fast nav i rattet og instrumentene er temmelig konvensjonelle. Noe den har, som man alltid forventer i en Citroën, er komfort. Ikke som i de større bilene, med den flytende fjæringen og den steindøde styringen, men en komfort som ligger helt på topp i sin klasse.

Noe av det verste

Det er lite støy og fjæringen spiser dårlig vei på en god måte. Den er ikke akkurat sportslig, med en del krenging i svinger, men det gjør ikke så mye i en bil som dette. Motoren er dugelig sprek, null til hundre på drøy 11 sekunder, som er greit nok.

BRA UTFØRT: Innvendig er Citroën C4 fin. Problemet er giret. Det kan og kjøres manuelt via hendler på rattet, som er plassert så fingertuppene så vidt når frem.

Flere biltester

Sittekomforten er fin, og plassen inni holder mål. I det hele tatt føles bilen veldig ryddig. Lay-outen inn i er god, med solide knotter som sitter der de skal, og den opplevde kvaliteten står ikke noe tilbake for en Golf eller en Focus.

Dette kunne vært fine greier, men det er faktisk en av de verste bilene jeg har kjørt på lang, lang tid.

Grunnen til dette har et ord: Girkassen.

Denne C4en har såkalt elektronisk manuell kasse, dette en automat løsing med én kløtsj, ikke dobbelkløtsj som man for eksempel finner i Volkswagens DSG-system.

ELEGANT: Citroën C4 fremstår som en elegant bil i sin klasse. Fronten er fin.

Da jeg kjørte av gårde med bilen for første gang trodde jeg bilen døde ut etter få meter, men det den egentlig drev med var girskift.

Ta bussen

Giringene er så hakkete og treige at det virker som hele systemet er ødelagt. Å kjøre denne bilen i by er som å kjøre en bil som holder på å bryte sammen. I tillegg har den start/stopp funksjon som kutter tidlig. Alt dette er her for å gjøre bilen miljøvennlig. Det kan man si den har klart. Jeg hadde heller tatt bussen enn å kjøre denne bilen hver dag.

STØRRELSE: C4 er 433 centimeter lang. Til sammenlikning er Golf 420 centimeter. I forlengelsen av dette er bagasjeplassen 60 liter mer i C4, på 408 liter.

Mer bilstoff på E24BIL

Man kan styre giringen manuelt via hendler på rattet, da unngår man at den girer helt i ørska, men det er fortsatt treigt og ubehagelig.

Snodig nok er de montert slik at de ikke følger rattutslaget. Slik det er i en Ferrari. Der er det gjort etter tanken av at man ikke skal gire om rattutslaget er såpass stort at man ikke rekker dem.

Det er neppe tanken i en C4. I tillegg sitter hendlene slik at man så vidt når dem med fingertuppene, uansett.

PRIS: Listeprisen på en tilsvarende VW Golf er omtrent lik. I fjor ble det nybilregistrert 805 av den forrige versjonen C4. Golf var norges mest solgte bil med 8.229.

Litt karakter

Det positive er at bilen og er tilgjengelig med manuellgirkasse, noe som for en hver pris må velges. Da er det grunn til å tro at man får seg en bil i Golf-størrelse som har bittelitt karakter – i hovedsak fordi det er en Citroën – og masse komfort.

Skulle det hele virke for normalt, kan man vente på DS4, mon tro om ikke den kommer til å ha noen litt frekke detaljer, til en litt høyere pris.

Men for all del, ligg unna den elektronisk manuelle girkassen. Jeg gjentar….

Les også

  • Test Citroën DS3 THP 150
  • Test Citroën DS3
  • Test Citroën C6
  • Test Citroën C5

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Bil

Flere artikler

  1. Citroën C4 HDi 150: Gjenopprettet ære

  2. BILTEST: VOLKSWAGEN POLO GTI: Polo-stjerne

  3. Rabiat Mercedes

  4. Fornuftens GTI

  5. Kunne vært best