Toyota kommer med
bil som slipper ut vanndamp i 2015

Mens andre bilprodusenter stadig vekk har utsatt sine hydrogenbiler, sier nå Toyota at de er lanseringsklare innen to år, og Norge er blant de første som får bilene.

INNEN TO ÅR: Toyota FCV blir den første brenselcelle bilen som settes i masseproduksjon.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Såkalte hydrogenbiler har lenge vært på prosjektstadiet, men det har vist seg vanskelig å få bilene til å fungere i praksis.

Utslippsmessig er en slik bil, som i bransjen omtales som brenselcellebil, svært god. I en brenselcelle omdannes hydrogen til strøm, slik at bilen kun slipper ut vanndamp.

Problemet har vært at det er mange utfordringer rundt teknologien, med infrastrukturen, påfyllingen og sikkerheten rundt hydrogentankene i bilene. Dette har gjort at de bilprodusentene som har jobbet med brenselcelleteknologi ennå ikke har kunnet love slike biler på markedet på mange år.

Til nå.

For i forbindelse med bilutstillingen i Tokyo, som åpner denne uken, presenterer Toyota konseptbilen FCV, som skal være i produksjon i 2015. Oppgitt rekkevidde er minst 50 mil, og det skal ta rundt tre minutter å fylle den opp. Med andre ord i nærheten av den tiden det tar å fylle en diesel eller bensinbil, og svært mye raskere enn det tar å lade opp en elbil.

Mercedes venter

- En av grunnene til at vi gjør dette, er å gjøre folk oppmerksomme, sier Satoshi Ogiso, visekonsernsjef i Toyotas utviklingsavdeling til New York Times.

KOMMER KANSKJE: Mercedes-Benz har eksperimenter med breselcelleteknologi i en årrekke. Her er en B-klasse med slik teknologi avbildet i 2010.

I 1997 introduserte Toyota hybrid-teknologi til massemarkedet med Prius, først i Japan så i 2000 i Norge. Siden den gang har Toyota solgt 23.197 hybridbiler i Norge, i tillegg har Lexus solgt 2.191 siden 2005.

Til tross for det ønsker de nå å i høyere grad å satse på brenselcellebiler, enn rent elektriske. De begrunner dette med at kjøreopplevelsen er nærmere det forbrukerne er vant til med bensin- og dieselbiler.

Mer bilstoff på E24 BIL

Mercedes-Benz har i flere år testet ut brenselcelleteknologi, per i dag triller det ti B-klasse testbiler i Norge med denne teknikken.

-Det er imidlertid ikke tatt noen avgjørelse på når serieproduksjon eller kommersialisering av teknologien eventuelt skal igangsettes, skriver Christoffer Nøkleby, PR- og informasjonssjef hos den norske Mercedes-Benz importøren, i en epost til E24.

Les også: Daimler vil ha mer ut av Tesla-samarbeidet

Tidligere i år annonserte Daimler at de har inngått et samarbeid med Nissan og Ford å utvikle teknologien. Da ble det sagt at planen er at de første bilene skal være på markedet i 2017, til en konkurransedyktig pris.

Honda er også på gang

Honda og General Motors sa i sommer at de har innledet et samarbeid om utviklingen av biler som drives av hydrogen.

- Dette samarbeidet bygger på Honda og GMs styrke som ledere innenfor hydrogen og brenselcelle-teknologi, sa Dan Akerson, styreformann og konsernsjef i General Motors, om prosjektet.

KOMMER OGSÅ: Honda skal og være klare i 2015. Foreløpig finnes det bare en offisiell tegning av FCEV Concept.

I en pressemelding i forbindelse med bilutstillingen i Los Angeles, som åpner onsdag, sier Honda at de og vil være klare med en brenselcellebil omtrent samtidig med Toyota.

- Honda FCEV Concept skal vise selskapets visjoner om fremtidens fremkomstmiddel, og vårt engasjement for å utvikle avanserte biler med alternativt drivstoff, sier Mike Accavitti, visepresident i Honda USA, i meldingen.

Produksjonmodellen kommer i 2015, først i USA og Japan, senere i Europa.

Norge først

Toyota gir ingen estimater på hvor stort marked det er for et kjøretøy som FCV, men mener at det i starten vil være «beskjedent».

Trolig vil den først bli introdusert i markeder som California og Skandinavia, ifølge New York Times. Begrunnelsen skal være at dette er steder med de strengeste utslippskravene.

Les også: Elbil til topps

Mer riktig er nok at et marked som det norske vil være interessant fordi dette opplagt er en bil som vil komme gunstig ut avgiftsmessig.

PASSER TIL NORGE: Det norske avgiftssystemet og en god infrastruktur gjør den interessant for vårt marked.

Dette bekrefter Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, overfor E24.

- Norge kommer til å være blant de første landene som får den nye brenselcellebilen i 2015. Dette skyldes at vi allerede har et etablert nettverk av fyllestasjoner for hydrogen, samt de gode incentivene ved kjøp og bruk, tilsvarende som for elbiler.

FCV-konseptbilen skal være svært lik produksjonsmodellen. Den store grillen og de mange luftinntakene er der for å kjøle ned oksygen, slik at brenselcellene skal fungere.

Hydrogentankene i FCVen er plassert under det spesialdesignete karosseriet, slik at bilen har plass til fire. Brenselcellene har en effekt på minst 100 kilowatt, noe som er mer enn dobbelt så mye som de tidligere brenselcellene til Toyota. I tillegg skal den ha en effektforsterker som gjør at de har kunnet redusere størrelsen på motoren, og med det antallet brenselceller, noe som gjør kostnadene lavere.

Trolig vil den bli priset som Toyotas hybridbiler.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Audi kjøper brenselcellepatenter

  2. Nå er det mulig å kjøpe hydrogenbil i Norge

  3. Nå satser de på hydrogen for fullt

  4. Toyota sikre på hydrogensuksess

  5. Slik planlegges det for 10.000 hydrogenbiler i Sør-Norge