Årets ti beste bilopplevelser

Her er de ti bilene som overbeviste mest i 2012.

ET LAND DOMINERER: Tysk dominans blant bilene E24 likte best i 2012.

E24
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Listen her inneholder de ti bilene er de som imponerte oss mest og ga oss de beste kjøreopplevelsene i 2012. Det er ikke nødvendigvis biler som kan kalles et «godt kjøp», til det er mange av dem altfor dyre.

Samtidig er det flere biler som ikke koster nær absurde summer som leverer så det holder. Blant annet et par nye modeller som vil være sine respektive merker sine bestselgere.

Mer bilstoff på E24 BIL

På den annen side er det ikke til å komme i fra at de mer ekstreme bilene etterlater et inntrykk som sitter lengre i. En bil med en V12-motor er så i utakt med tiden at det nesten blir latterlig, men opplevelsen er uforglemmelig.

De merkeligste

Noen av bilene vi har prøvd i år har vært mer rare enn vellykkete. Luksushybriden Fisker Karma var årets desidert merkeligste opplevelse. Diger, med et helt spesielt utseende, og overraskende dårlig innvendig plass. Det er og noe for seg selv når bensinmotoren, som fungerer som en generator, slår inn under kjøring uten at det påvirker kjøringen i det hele tatt. Det putrer på jevnt turtall uansett hvordan gasspedalen har det.

Flere biltester

En annen bil som etterlot et forvirrende inntrykk var Peugeot 508 RXH. En hybrid med firehjulstrekk og litt ekstra bakkeklaring. På papiret et smart budsjettalternativ til en A6 Allroad, men i virkeligheten avsløres det hvorfor noen biler kan kalle seg premium, mens andre ikke kan det. Absolutt alt virket å være av litt for lav kvalitet, med nådestøtet i en håpløs automatisert manuell girkasse.

Da vi tok med en bakhjulsdrevet Porsche Panamera til vinterfjellet fikk vi opplevd at man bør ha firehjulstrekk på store og tunge luksusbiler om man ska ha dem som bruksbil. Det er veldig pinlig å stå fast med en så prangende bil mens alle andre triller forbi og ler.

Under følger de ti bilene som ga oss de mest minneverdige, på en positiv måte, kjøreopplevelsene i 2012:

10. Volkswagen Golf

Morten Abrahamsen

Sjuende generasjon Volkswagen Golf, som erstatter en modell som lå på salgstoppen og fortsatt var klasseledene da den ble pensjonert. Den nye er enda bedre.

9. Audi S8

Morten Abrahamsen

Den nye Audi S8 har færre sylindre og mindre volum enn forrige. Til gjengjeld har den 70 hestekrefter mer. Motoren finner man og i en annen bil på denne listen, og det er en voldsomt sprek bil. Samtidig er det mer luksus og komfort enn sport og moro.

8. BMW 330d Touring

Morten Abrahamsen

BMWs nye 3-serie har blitt mer komfortabel, men i utgangspunktet litt mindre sportslig enn forrige utgave. I stasjonsvognutgave med en dieselmotor på 258 hestekrefter henter den inn det sportslige med god margin.

Flere tester av den nye 3-serien:

BMW 328i Sedan

BMW 320d sedan

7. Bentley Continental GT V8

Morten Abrahamsen

Den nye Continentalen likner på den gamle, men har en helt ny motor under panseret. En V8 utviklet av Audi, som man og finner en i blant annet Audi S8. Det gjør bilen en million billigere enn en versjonen med W12, og nesten like sprek. Megaluksus, som vi og prøvde i kabrioletversjon.

6. Mercedes-Benz CLS 63 AMG

Morten Abrahamsen

Den peneste Mercedes-Benz sedanen med en 5,5 liters V8-motor som yter 525 hestekrefter, det blir aldri feil. En bil som både er fantastisk rask og komfortabel. For øvrig kan man og få den i Shooting Brake-versjon, den aller flotteste Mercedes-Benz per i dag. Den har vi foreløpig kun prøvd i en mild dieselversjon.

5. Porsche Boxster

Morten Abrahamsen

En ny Boxster betyr en Porsche med ekstremt gode kjøreegenskaper. Med midtstilt motor er den på mange måter en enda festligere bil enn 911en. Det som trekker litt ned her er at denne har en Norgesvennlig motorisering på 211 hestekrefter, det gjør noe med prisen, men det er litt snaueste laget.

4. Nissan GT-R

Morten Abrahamsen

Nissan GT-R har vært på markedet siden 2007 og kommer stadig i lett reviderte utgaver. Bilen her har 530 hestekrefter, mot 485 i starten, og gjør null til hundre på tre sekunder. Trolig den bilen som gir mest kraft for pengene på markedet i dag. Vi var så heldige å få kjøre den på skikkelig vinterføre.

3. BMW M550 xDrive Touring

Morten Abrahamsen

Det er vanskelig å finne en praktisk familiebil som er råere enn denne. En trippelturbo dieselmotor gir en akselerasjon fra null til hundre på 4,9 sekunder. Samtidig har en et akseptabelt drivstoffforbruk. En veldig imponerende maskin.

2. Mercedes-Benz SLS AMG Roadster

Morten Abrahamsen

Når en bil nærmer seg tre millioner kroner, så bør det være en ekstraordinær opplevelse. Med en av det heftigste motorlydene på markedet og et utseende som er så spesielt, leverer SLS AMG noe av det mest prangende man kan forvente å se på en vei. Måkevingedørene er naturligvis borte på denne versjonen, men uten tak er lyden enda mer påtrengene.

1. Aston Martin V12 Vantage

Morten Abrahamsen

Aston Martin Vantage er en vakker bil, og her har de lirket inn en seks liters V12 motor. Den er verken den sterkeste, raskeste eller kjøremessig beste bilen i sin prisklasse, som er snaut tre millioner kroner. Men den er samtidig eksepsjonell på alle mulige måter, og den tilhører en utdøende rase med sin gigantiske motor uten noen form for pustehjelp. Lyden den er i stand til å gi kan høres på flere kilometers avstand. Et kunstverk i bevegelse.

Publisert:

Flere artikler

  1. Komfort, komfort, komfort

  2. En perfekt 911

  3. Nesten verdt pengene

  4. Limousinsportsbil

  5. Mercedes med Porsche 911-konkurrent