BMWs fremtid presentert

Om to år kommer BMWs første biler i den nye i-serien. Nå har de kommet med detaljer og vist dem for første gang

FREMTIDEN ER I: Før første gang har BMW vist frem sin fremtidssatsning, i-serien. Dette er de to første som kommer, i3 og i8.
BYBIL: I3 er tenkt som en ren bybil.
SPORT: I8 er en ladbar hybridbil.
PLASS: Bagasjeplassen er på 200 liter i en i3.
FIRE: Begge bilene har plass til fire mennesker, her en i3
Publisert:

I 2013 skal BMW lansere to fullstendig nye modeller. De skal bygges på en fabrikk som kun skal lage biler med helt eller delvis elektrisk drivlinje.

Det har en stund vært klart at de to første bilene, i det som som blir en ny serie kalt «i», vil være en liten, helelktrisk bybil og en sportsbil med hybridmotor.

Inntil nå har BMW bare vist skisser av dem, men nå har de for første gang vist prototyper offentlig.

Milepæl

Bilen som så langt har gått under prosjektnavnet «Megacity Vehicle» kommer til å hete i3.

- Vi lager en ny milepæl i BMWs historie, sier Norbert Reithofer, styreformann i BMW i en pressemelding fra presentasjonen.

I3 skal ha en rekkevidde på rundt 15 mil og drives av en elektrisk motor på 125 kilowatt. I god BMW-tradisjon er den bakhjulsdrevet, noe som skal bevare gode kjøreegenskaper, og vekten er lav.

Mer bilstoff på E24BIL

BMW har konstruert cellen rundt passasjerene i karbon og vekten på bilen er på 1250 kilo. Den skal tilfredsstille de strengeste kollisjonskravene, ha plass til fire mennesker og romme 200 liter bagasje.

- Denne bilen vil være den første bilen med et større produksjonsvolum som har et karosseri som i hovedsak er laget i karbon. Det er en revolusjon i bildesign, sier Klaus Draeger, styremedlem ansvarlig for utvikling i BMW.

ELBIL: BMW i3 er helelektrisk, med en rekkevidde på 15 mil.

De sier i3 vil være 250 til 350 kilo lettere en enn en elbil slik vi kjenner dem i dag. Det vil gjøre kjøreegenskapene bedre og den skal gjøre null til hundre på mindre enn åtte sekunder.

Siden 2009

En hurtiglader skal gi 80 prosent batterikapasitet på en time.

Hvis den kjøres på strøm fra fornybare ressurser skal den ha over femti prosent lavere utslipp i løpet av en livssyklus, enn en bil med forbrenningsmotor.

Bilen har vært under utvikling siden 2009, da de begynte å teste ut Mini E, som har vært en testbenk for i3.

Mini-elbil på godt og vondt

Underveis har blant annet størrelsen på motoren blitt redusert med 40 prosent, samtidig har de forandret plasseringene på drivverket slik at den innvendige plassen har blitt langt bedre. Mini E har for eksempel kun to seter, og en svært begrenset bagasjeplass.

Sportsbil

I tillegg til denne helelektriske bybilen skal BMWs nye avdeling lage en langt mer sportslig bil.

Denne skal og lanseres i 2013 og ble vist som noen annet enn skisser samtidig med i3.

Den har eksistert som fremtidsbilen «Vision EfficientDynamics», nå er vist for første gang som i8.

Den hører hjemme i den svært spreke enden av skalaen. Null til hundre skal ta under fem sekunder, samtidig skal forbruket være under 0.3 liter per mil.

Plug-in

Dette er en ladbar hybridbil med en effekt på 260 kw, en helelektrisk rekkevidde på 35 kilometer og en elektronisk begrenset toppfart på 250 kilometer i timen.

- BMW i8 konseptet er en sportsbil for en ny generasjon, ren, emosjonell og bærekraftig, sier Draeger.

Den skal og ha plass til fire mennesker.

BMW har ikke kommet med noen pris på bilene ennå, men det har tidligere vært antatt at i3 vil havne på cirka 200.000 i Norge.

BMW skal investere rundt 400 millioner euro i den nye fabrikken frem til 2013.

BMWs egen presentasjonsvideo:

Les også

Følg E24s biljournalist på Twitter: @mortab

Publisert:
Gå til e24.no