Lite igjen etter Saabs konkurs

Oppgjøret etter bilfabrikken Saab sin konkurs er klart, og det er på langt nær verdier i selskapet til å dekke alt de skylder til kreditorer.

LITE Å HENTE: Verdiene i Saabs konkursbo er langt unna det som er utestående hos kreditorer.
Publisert:

I dag ble oppgjøret etter konkursen i den svenske bilprodusenten Saab levert inn av konkursforvalterne til Vänersborgs tingrett, melder Dagens industri.

Dette gjelder Saab Automobile og datterselskapene Saab Automobile Powertrain og Saab Automobile Tools.

Saab er konkurs

Tilsammen skylder de tre selskapene 13 milliarder svenske kroner, 11,11 milliarder norske kroner.

Dette ble først lagt frem på en pressekonferanse i påsken.

Langt unna

Nå er det klart hvilke verdier de har funnet i selskapene: Disse skal tilsvare 3,6 milliarder svenske kroner, 3,07 milliarder norske kroner.

Etter to års eierskap måtte Victor Muller gi opp 19. desember i fjor. Han kjøpte den hardt pressede bilfabrikken fra General Motors, men klarte aldri å få økonomien på beina.

MYE ER TAPT: Tidligere Saab-sjef Victor Muller klarte aldri å få bilfabrikken på beina. Konkursoppgjøret viser at det ble tapt mye penger.

Den direkte årsaken til Saab ble slått konkurs, var at kinesiske Youngman ga opp den svenske bilprodusenten.

Mer bilstoff på E24 BIL

- Jeg er fortvilet og rasende, sa Muller da det hele var slutt.

GM eier teknikklisenser bak flere av Saab-modellene, og i Detroit ønsket man ikke at lisensene skulle forsvinne til Kina.

Med konkursen mistet 3500 ansatte ved fabrikken i Trollhättan jobben.

Mest i bilfabrikken

Av de 3,6 milliardene svenske kroner i verdier, er 2,8 knyttet til Saab Automobile. Dette er materialer og komponenter som brukes i bilproduksjon, noen firmabiler, Bilmuseet, aksjer i datterselskapene.

Saab sitt liv i bilder

Riksgälden, som er den svenske statens finansforvaltningsorgan, har betalt tilbake Saabs lån i den Europeiske investeringsbanken, og har en fordring i Saabs konkursbo på 2,2 milliarder svenske kroner.

Utestående lønn

De ansatte har og en stor fordring, på rundt 1,4 milliarder svenske kroner, og Statens lønnsgarantifond har 870 millioner utestående i forbindelse med garantier gitt under Saabs rekonstruksjonsforsøk.

Darko Davidovic, jurist i fagforbundet IF Metall, sier en del av fordringene kan han med pensjoner å gjøre.

- Saab har ikke betalt inn deres pensjonsforsikringer, men jeg vet ikke om det motsvarer hvert eneste øre av pengene, sier han til Dagens Industri.

Fortsatt interessenter

Tirsdag er siste dagen eventuelle interessenter kan legge inn et bud på Saabs konkursbo. I følge Dagens Industri skal kinesiske Youngman fortsatt være interesserte, det samme skal indiske Mahindra.

Eker om Saab-konkurs: - Forbanna trist

Mandag i neste uke møtes Victor Muller, Guy Lofalk, som var ansvarlig for forsøket på rekonstruksjonen, og flere andre aktører i Saab-sagaen i Vänersborgs tingrett.

Her skal de, under ed, bekrefte at booppgjøret er riktig, at ingen ting er utelatt eller at noe er uriktig er oppgitt.

Noe er flagget

Konkursforvalterne har i booppgjøret flagget en prosess de mener kan være ulovlig, som de mener bør granskes ytterligere.

Det gjelder en avtale som ble gjort mellom Saab og eiendomsselskap ledet av Hemfosa AB. De skulle overta 50,1 prosent av aksjene i Automobile Property AB, det vil si eiendommene og bygningene som Saab eide.

I denne handelen skal selskapet og ha overtatt panteretten for aksjene, mens denne allerede var hos Riksgälden.

Noe som, ifølge konkursforvalterne, kan være et brudd med konkursloven.

Les også

Publisert:
Gå til e24.no