Hjelper konkurrentene med iPad

New York Times skal la andre amerikanske aviser leie deres Apple-applikasjoner.

SETTER STANDARDEN: - iPad gir New York Times innflytelse over neste generasjons digitale aviser, skriver teknologiskribent.
Publisert:

New York Times Co., selskapet som eier New York Times, vil hjelpe andre aviser til å publisere stoff på digitale plattformer som Apples iPad og iPhone.

Gjennom "Press Engine" skal andre aviser formidle sitt avisinnhold med teknisk hjelp fra New York Times. Hver enkelt avis vil fortsatt ha kontroll over sitt redaksjonelle innhold og sine annonser, sier New York Times i en melding.

Innflytelse

Konkurrentene var så imponerte over måten New York Times ble distribuert over iPad og iPhone at de ba om å få kodene til programmene. De får dem ikke, men mot en engangsavgift pluss en månedlig vedlikeholdsavgift, kan de låne avisens digitale publiseringsplattform.

- Dette vil neppe gi New York Times mye penger, men avisen får bestemme hvordan avis-apps skal virke. Da får den innflytelse over neste generasjons digitale aviser. Slik kontroll er sannsynligvis mer verdt enn abonnementer de selger for nettsiden, skriver Fast Company.

- Selger sin sjel

Foreløpig er det magasinene som leder an på iPad, sa Lasse Svendsen, redaktøren i magasinet Lyd & Bilde, i juni. VG og Aftenposten er imidlertid to norske aviser som planlegger iPad-versjoner.

Under tittelen "New York Times iPad App selger sin sjel til andre aviser" skriver Kit Eaton for Fast Company:

- New York Times tror åpenbart nyhetenes fremtid er på tablet-maskiner som iPad. Press Engine kan, kanskje, men bare kanskje, bli et kraftig verktøy for å omforme avisbransjen.

Fra januar vil New York Times ta betalt for store deler av sin nettside. De lanserer dessuten en betalt iPhone-applikasjon, i tillegg til gratisapplikasjonen de foreløpig tilbyr.

- De har innholdet. Nå skal vi se om folk er villige til å betale for det, sier Ed Atorino, analytiker for Benchmark Co. i New York til Bloomberg.

Les også:

Publisert: