HELSEDIREKTORATET: Sparker ut Geelmuyden etter rolleblanding

Helsedirektoratet avslutter samarbeidet med Geelmuyden.Kiese med umiddelbar virkning.

ROLLEBLANDING: Hans Geelmuyden og hans PR-firma hadde oppdrag for både Helsedirektoratet og en av dagligvarekjedene samtidig.
  • Ole Martin Skaug
Publisert:

Mandag lanserte Helsedirektoratet og Mattilsynet en kampanje for å gjøre sunne matvarer kjent.

LES OGSÅ: 220 sunne varer stuper i pris

PR-byrået Geelmuyden.Kiese har bistått direktoratet med «Nøkkelhullkampanjen» som har foregått i nært samarbeid med dagligvarebransjen.

Nå viser det seg at byrået har hatt ben i begge leire.

Geelmuyden.Kiese skal ha jobbet for lavpriskjeden Kiwis kampanje om å fjerne moms på alle nøkkelhull-produktene.

Det er kommunikasjonsbyrået selv som har informert om rolleblandingen.

Umiddelbar virkning

Helsedirektoratet ble informert om dette på et møte tirsdag og har etter det valgt å avslutte samarbeidet med byrået med umiddelbar virkning.

– Vi har jobbet i flere år med å få til et godt samarbeid med matvarebransjen om nøkkelhullsvarer og er nøye med å behandle alle aktørene likt. For å sikre at det ikke blir sådd tvil om at vi behandler alle aktørene likt, valgte vi å avslutte samarbeidet med Geelmuyden.Kiese umiddelbart, sier helsedirektør Bjørn-Inge Larsen i en pressemelding.

– Vi forventer at de vi kjøper tjenester av informerer oss om mulige interessekonflikter, understreker Larsen.

- Tenkte ikke langt nok

Geelmuyden selv er enig at PR-byrået gjorde en dårlig vurdering under nøkkelhull-kampanjen.

- Vi har havnet i en ulykksalig situasjon. Jeg tenkte ikke langt nok og gjorde en for dårlig vurdering, sier administrerende direktør Hans Geelmuyden i kommunikasjonsbyrået Geelmuyden.Kiese til Aftenposten.

- Henvendelsen fra Kiwi ble forelagt meg i forrige uke, og jeg så ikke saken fra Helsedirektoratets side, sier Geelmuyden til avisen.

Coop er overrasket

Coop Norge som er en av aktørene i Nøkkelhullkampanjen mener kommunikasjonsbyrået har brutt en kodeks i bransjen.

- Jeg ble overrasket. Når man har ridd på flere hester uten å informere partene om hverandre, så er det noen spørsmål som svirrer rundt i hodet. Klarer man å fri seg fra kunnskapen man har fått fra den ene når man samarbeider med den andre? Har det hjulpet noen i kampanjen på den ene eller andre siden? Reelt sett så tror jeg ikke dette er et problem, men man ser at kodeksen i bransjen er brutt, som ikke er en god følelse for oss sier informasjonsdirektør Bjørn Kløvstad i Coop Norge til Dagbladet.

- Full priskrig

Kiwi varslet mandag om konkurranseskjerpelse for sunne matvarer.

– Vi innleder i dag det vi håper blir full priskrig på sunne matvarer, som gjør at de blir billigere for forbrukerne, sa Kiwi-sjef Per Erik Burud.

Kiwis priskutt gjelder frem til 1. juli. Burud utfordrer myndighetene til å fjerne momsen på sunn mat.

– Det er grunnen til at vi går foran og fjerner momsen på alle nøkkelhullprodukter. Det dreier seg om alt fra fiskeboller til den sunne varianten av Pizza Grandiosa, sa Burud.

Sent mandag bestemte Rema 1000 og Rimi seg for å kutte prisene på de samme produktene.

Flere nyheter på E24

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. PR-bransjen

Flere artikler

  1. 220 sunne varer stuper i pris

  2. Kiwis prisfinte: Kuttet prisene to ganger

  3. Økte prisen på sunn mat før nøkkelhull-kutt

  4. Anklager Kiwi for prisbløff

  5. Momsfri Grandis?