Teslas fremtid

Tesla får batteriskryt fra uventet hold

Den sveitsiske banken Credit Suisse, som tidligere har vært pessimistiske til Tesla, skryter av selskapets batterifokus.

PATRICK T. FALLON / X03007
  • Hanna Ghaderi
Publisert:,

Credit Suisse tror Teslas fokus på batterier til elektriske kjøretøy, både i utvikling og produksjon, gir stor fordel for Elon Musks selskap sammenlignet med andre bilprodusenter.

– Vi tror Tesla leder an i de områdene som mest sannsynlig vil definere fremtiden til bilprodusering; programvare og elektrifisering, skriver analytiker Dan Levy i Credit Suisse i en rapport mandag, ifølge CNBC

Den sveitsiske banken er ikke kjent for å være veldig positive til Tesla, og har et kursmål for aksjen på 200 dollar. Det er 47 prosent under aksjekursen på 380 dollar mandag kveld. Det påpekes dog at analytikerne etter et besøk ved Teslas fabrikk i Nevada, var blitt imponert.

– Tesla ligger sannsynligvis foran andre på batterier, som er kjernen i det elektriske drivverket, skriver Levy.

Mandag stiger Tesla-aksjen 6,40 prosent på New York-børsen, etter gode tall fra Kinas industriproduksjon som slo forventningene.

Les også

Volkswagen går forbi Tesla som norsk salgsvinner

Kjøpt to ulike selskaper med batteriekspertise

Tesla kjøpte tidligere i år to ulike selskaper med ekspertise i ny batteriteknologi. Selskapet har også et eksklusivt samarbeid med forskere, som tror de kan doble den totale levetiden til batteriet i fremtidige Tesla-modeller.

– For at elektriske biler skal bli konkurransedyktige uten statlige subsidier må batteriprisene gå videre ned. Elon Musk vet dette, og Tesla spiller på to ulike strategier for å gjøre det mulig før konkurrentene og dermed stjele markedsandeler fra dem, skrev teknologiekspert Salvador Baille i en kommentar i november.

Baille mener teknologi er det viktigste konkurransefortrinnet som Elon Musk sannsynligvis er ute etter.

– Det foregår en blodig og kostbar kamp bak kulissene for å erstatte de nåværende litium-baserte batteriene. Nye teknologier er under utvikling overalt i verden, og kan gjøre det mulig å øke rekkevidden, redusere prisen drastisk og gjøre mulig å lade opp bilen på få minutter.

«Langt foran bransjen»

Levy bemerker også at Tesla i fjor hadde totalt 44 gigawattimer (GWh) batterikapasitet, med 35 GWh fra Nevada Gigafactory, og 9 GWh importert fra Panasonic.

Teslas kapasitet er like under resten av bransjens samlede kapasitet på 46 GWh, påpeker Levy.

GWh er en enhet som måler energiproduksjon, og representerer 1 milliard watt-timer.

Neste år skal Tesla arrangere «Powertrain Day», som Levy forventer vil kaste lys over Teslas batteristrategi, inkludert økning av produksjon, minske kostnadene og øke batterienes effektivitet.

– Vi forventer at Tesla understreker hvorfor deres arbeid innen batteri gir en klar fordel mot andre bilprodusenter, sa Levy.

Les rapporten her
Les også

Kommentar: Teslas viktigste utfordring foregår bak kulissene

Her kan du lese mer om

  1. Teslas fremtid
  2. Bil
  3. Elbil
  4. Tesla
  5. Batterier
  6. Batteri
  7. Credit Suisse
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Kommentar: Teslas viktigste utfordring foregår bak kulissene

  2. Tesla er tidenes mest verdifulle amerikanske bilprodusent

  3. Teslas «Battery Day»: – Vil bli ganske sinnssyk

  4. Annonsørinnhold

  5. Betalt innhold

    Batterimilliardæren som er nøkkelen til Teslas suksess i Kina - og resten av verden

  6. Musk og Tesla-styret saksøkes for enorme bonusavtaler