Nettet drepte nettkafeen

Hva tror du barnebarnet sier når du om noen år løfter det opp på fanget, og forteller at da du var ung gikk man på kafé for å sjekke hotmail og lese nyheter?

VAR POPULÆRE: Internettkafeene vokste opp som paddehatter i nettets spede barndom. Etter hvert som flere fikk mobile enheter og trådløst nettverk vokste fram, forsvant mye av markedet. Her fra en nettkafé som var i Akersgaten i Oslo på slutten av 90-tallet.

Paul Paiewonsky
  • Eric B. Utheim
Publisert:,

- Vi har merket effekten av denne, sier Talaat Mustafa, og holder opp en iPhone.

- Andelen som kommer bare for å surfe på nettet har fallt mye på få år, sier medeieren av nettkafeen Arctic Internet i Oslo.

I artikkelserien «Digitalhverdagen, yrkene som forsvant», setter E24 fokus på hvordan digitaliseringen har endret hverdagen for både forbrukere og næringsliv i Norge.

LES OGSÅ: Slik endrer digitaliseringen Norge

Et eksempel på omveltningene digitaliseringen har skapt er paradokset nettkafeen.

Nettets fremvekst skapte en nisje, for så selv å ødelegge den.

I internettets spede barndom ble det skapt business av å leie ut online PC-er til folk. Muligheten til å lese mail eller avisa på mobilen kom ikke lenge etter, og slo beina under den samme forretningsmodellen.

Alt dette i løpet av et lite tiår.

Små marginer

- Skal man drive nettkafe i dag må man skaffe inntjening ved å tilby andre tjenester enn bare surfetid. Surfing utgjør bare en tredjedel av inntektene. Resten av pengene kommer fra printing, scanning, fax, kopiering og lignende, sier Mustafa.

HAR DU INNSPILL TIL TEMAER ELLER FENOMENER VI BØR SKRIVE OM? TIPS MEG HER

LES OGSÅ: 18.000 postmenn borte på 23 år

Nettkafeen på Oslo sentralbanestasjon har funnet sin nisje i reisende som vil slå i hjel tid mens de venter på toget - men innehaveren innrømmer at marginene er små.

- Smarttelefonen og det faktum at det har kommet trådløst nettverk på stasjonen har gitt oss mye konkurranse, sier Mustafa.

- Jeg og kollegaen min tok over i 2009 og klarer oss bra, men kafeen har eksistert i 14 år, og de forrige driverne tjente nok bedre. Det må vi innrømme, sier Mustafa og henter et par flybilletter en kunde har bedt om å få printet ut.

- Oslo-Riga-Barcelona med Ryanair. Her har du begge. Det blir 20 kroner takk...

- Må tenke nytt

Med en husleie på 35.000 kroner måneden og en teknologisk utvikling som stadig spiser av inntektsgrunnlaget, innser Talaat Mustafa at det kan være lurt å få flere bein å stå på.

(...artikkelen fortsetter under bildet)

HOLDER UT:I en stadig minkende nettkafé-bransje, holder Talaat Mustafa og Arctic Internet på Oslo S fortsatt ut.

- Jeg ønsker å kunne starte opp med telefonitjenester, slik at jeg kan tilby kundene flere ting.

Mange av nettkafeene i hovedstaden er rettet mot innvandrermiljøene, og tilbyr telefonkort eller båser for å kunne ringe utenlands. Andre retter seg mot eldre som er usikre på nettbruk.

Les også: Halvparten av norske bankfilialer borte

En annen nisje innen nettkafeene er gaming-miljøet, det vil si de som spiller online dataspill.

Det var dette miljøet Andreas Thorkelsson Holthe og kompisgjengen fra Trondheim vanket i da de rundt årtusenskiftet hang sammen på datidens eneste nettkafé i trønderhovedstaden.

NETTKAFEENES BANEMANN:Fremveksten av trådløst internett har vært kraftige skudd for baugen for nettkafeene. Her fra en telefonkiosk med trådløst nett i New York.

JOHN MOORE

- Det var en sosial greie. Etter hvert begynte vi å snakke om at vi burde starte opp for oss selv. Jeg hadde erfaring som daglig leder i utelivsbransjen, en annen i gjengen hadde doktorgrad i programmering fra NTNU. Kompisgjengen hadde interessen og kompetansen. Så vi hoppet i det.

FÅ IT-NYHETENE: E24s digitalseksjon

I 2002 startet de Spacebar, midt i Trondheim sentrum.

De første årene gikk prosjektet godt.

Resultatet i den lille bedriften ble millionen i pluss i det første året. Så en halv million i år to, en kvart million i år tre...

Pila pekte nedover

- De første årene gikk veldig bra, men så pekte pila nedover. De fleste fikk nett og muligheten til å sjekke mail på mobilen. Turistene sluttet å komme når det ble vanlig med trådløse nettverk på hotellene, og de lokale kundene som var innom for å sjekke småting falt bort. Dette var viktige inntektskilder, innrømmer han.

- Til slutt satt vi bare igjen med gamerne.

Les også: 50 % slutter om jobben nekter dem nettdingsene

– Så nettet drepte nettkafeen? Er ikke det ironisk?

MINKENDE BRANSJE:Wifi og mobile enheter har gjort at nettkafeene gått tøffe tider i møte. Turister, folk som skal printe noe og gamere er de som er igjen.

Kin Cheung

– Hehe. Ja på en måte kan du si det slik. Det hadde helt klart en betydning for vår utvikling at internett ble så lett tilgjengelig, sier Thorkelsson Holthe – som understreker at Spacebar allerede fra dag én rettet seg mot dataspillmiljøet.

- Vi hadde raske linjer, gode PC-er med mye ram og de beste skjermkort. Vi foretok en brukerundersøkelse. 85 prosent av kundene våre hadde internett hjemme, men kom allikevel til oss for å dyrke sine interesser sammen med andre.

Men gamerne ga ikke inntekt nok alene.

Så skriften på veggen

Kompisgjengen bak Spacebar foretok en styrt avvikling av selskapet i 2007.

- Når det gjelder nedleggelsen av vår kafé så var det andre faktorer enn bare omsetningen som spilte inn. Husleieavtalen gikk ut uten mulighet for fornyelse. Alternativene var å finne et nytt lokale og satse med frisk giv, eller å si oss fornøyd med de fem årene vi hadde fått. Vi var i utgangspunktet en kompisgjeng som startet kafeen fordi vi hadde data- og spillinteresse. Vi bestemte oss for å gi oss mens leken var god.

Les også: Sensitiv info på én av tre mobiler

Selv om nettkafe-bransjen hadde sin senit på begynnelsen av forrige tiår, så var det også mange som så nettkafeenes solnedgang allerede mens den var i ferd med å stå opp.

ULIKE BEIN Å STÅ PÅ:- Kun en tredjedel av inntektene våre kommer fra salg av surfetid. Vi må tilby andre tjenester i tillegg skal vi ha inntjening nok, sier Talaat Mustafa fra nettkafeen Arctic Internet.

Så tidlig som i 1999 uttrykte IT-avisen bekymring: «Hvorfor skal folk betale ekstra for å bruke utstyr som de har hjemme, eller kan bruke gratis overalt ellers?", spurte nettstedet.

«Forretningsfolk, en av kafeenes målgrupper, opplever at det er like enkelt å plugge seg inn på hotellet, på flyplassen eller til og med i helsestudioet. Internett er overalt og alle steder, du må ikke oppsøke det særskilt for å kunne bruke det».

Les også: Nettbrett til 22 mill.

Også kafegründerne bak Spacebar i Trondheim så (printerut)skriften på veggen.

- Vi skjønte hvor det bar allerede i 2003 og 2004, da vi så det ble bygd ut fiberoptik-linjer i utkanten av byen, sier Andreas Thorkelsson Holthe.

Ikke alle henger med

- Hadde det vært mulig å drive slik dere gjorde den gangen i dag, når alle har internett med seg i lomma hvorenn de går?

- Vi hadde nok gjort ting annerledes, men ja jeg tror det hadde vært mulig å lage et bra sted i dag også. Vi ville nok ha rendyrket kafeen som et gamer-sted med færre PC-er, skaffet oss skjenkeløyve for alkohol og satt opp storskjermer hvor kunder kunne spille poker og onlinespill, eller se fotball på TV, sier salige Spacebars tidligere daglige leder.

- Vi ser i andre land, blant annet i Sverige, at slike rendyrkede gaming-kafeer er meget populære.

Les også: 1 av 10 tror på mindre nettbruk

Talaat Mustafa og medeieren bak Arctic Internet på Oslo S håper å kunne drive også i fortsettelsen.

De har funnet en nisje - og tror det gir fotfestet som trengs.

- Dagens teknologi har ingen grenser, men utviklingen går så fort at ikke alle henger med. Det er utfordrende tider for nettkafé-bransjen, men selv når det gjelder internett skjer ikke alt over natten. Det er fortsatt et behov for oss.

mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. Han tjente 22,4 mrd. på én dag

  2. Derfor er Snapchat verdt over 4,7 mrd.

  3. Jul og juli er toppsesongfor mobilkjøp

  4. Annonsørinnhold

  5. Sandblåsende roboter rengjørSydneys berømte bru

  6. InternettserierEmmy-nominert