Nå tjener App Store mer penger i Kina enn i USA

Det amerikanske markedet har vært den største inntektskilden siden 2010, men nå er Kina forbi.

GLADE I APP'ER: Kunder tester nye iPhone 7 under åpningssalget i en Apple-butikk i Shanghai i september.

Foto: Johannes Eisele AFP
  • Ingvild Sagmoen
Publisert:

App Store er Apples appbutikk for iOS.

Tradisjonelt sett har det vært den amerikanske App Store som har generert mest inntekter av alle appbutikkene, men nå har altså Kina gått forbi, melder det svenske nyhetsbyrået Omni, som har opplysningene fra analysefirmaet App Annie.

Kan takke Pokemon Go

Det er først og fremst spill som står for den største veksten i Kina. Spillsegmentet står for 75 prosent av de totale inntektene, som beløper seg til 1,7 milliarder dollar, ifølge App Annie.

Det gir et forsprang på USA på 15 prosent, ifølge analysebyrået. Pokemon Go trekkes frem som en app som særlig har bidratt til den kinesiske veksten.

Etter Kina og USA følger Japan som det tredje største landet for App Store.

Har slitt med utfordringer

Kina var tidligere Apples raskest voksende region, men har slitt med et fallende iPhone-salg og en rekke utfordringer i landet, blant annet at kinesiske rivaler produserer stadig mer konkurransedyktige produkter.

I sommer ble det kjent at patentmyndighetene i den enorme kinesiske hovedstaden Beijing har pålagt selskapet å stanse salget av iPhone 6 og iPhone 6 pluss i byen.

De to iPhone-modellene er i strid med patentet som Schenzhen Baili har for sin 100 C smarttelefon, ifølge en uttalelse som er publisert på patentmyndighetenes hjemmeside.

Det skjedde kun kort tid etter at kinesiske myndigheter stengte Apples iBooks- og iTunes-salg.

Les også

Apple åpner til årsbeste etter Samsung-skrotingen

Les også

Apple øker investeringene i Kina

Les også

Pokémon tas til retten i tvist om uønsket bakgårds-Pokémon

Her kan du lese mer om

  1. Apple
  2. Kina
  3. Teknologi
  4. iPhone

Flere artikler

  1. Peker på flere grunner til kinesisk Apple-svikt

  2. Tror Apple vil lansere tre nye iPhoner: – De vil heller tjene mye enn å selge mye

  3. Vil banke Apple og Samsung innen 2021

  4. Annonsørinnhold

  5. iPhone-bremsen overskygger Apple-tallene

  6. Kinesiske smarttelefoner selger mer: Oppo har hatt en salgsvekst på over 90 prosent