- Sony Ericsson risikerer å bli det nye Motorola

Sony Ericsson kan gi opp å tanken om å bli verdens tredje eller fjerde største produsent av mobiltelefoner. Financial Times sammenligner endog selskapet med ulykkesbarnet Motorola.

Junji Kurokawa
Publisert:,

Med et kvartalsresultat som falt med 97 prosent sammenlignet med fjoråret, har Sony Ericssons relativt nytilsatte administrerende direktør Dick Komiyama grunn til bekymring. Ifølge Financial Times (FT) hørtes han til og med deprimert ut under et intervju i forrige måned.

- Tja, vi har jo i alle fall julen. Julen kommer alltid, sa han til FT.

Stemningsskifte

Nedstemtheten skiller seg dramatisk fra stemningen i februar, da Komiyama leverte flere gode tilstandsrapporter. Den gangen begynte han å snakke åpent om at Sony Ericsson kunne klatre opp til tredje plass blant verdens største mobiltelefonprodusenter. Idag ligger selskapet nede på femteplass.

Spørsmålet er nå ifølge FT snarere hvorvidt Sony Ericsson kan bli et nytt Motorola, noe som ville være en bitter skjebne.

Motorola var verdens nest største produsent med sin salgshit Razr, men innovasjonslysten i selskapet forsvant plutselig, med tap, nedskjæringer og besparelser som konsekvenser. Flere analytikere som avisen har snakket med peker på at Sony Ericsson er utsatt for samme risiki som Motorola.

Exit Walkman

Fremgangen med det relanserte varemerket Walkman ligger nå bak selskapet, som har alt for få spennende nyheter å komme med framover. Ifølge en analyse fra Dresdner Kleinwort er Sony Ericsson "ved et farlig punkt der man risikerer å få en betydelig nedtur".

- De må begynne å eksperimentere med annerledes design. Sony Ericsson er for avhengig av sine Walkman- og Cybershot-modeller. Å bare gjøre mer av hva man tror man er bra på er feil strategi, sier analytikeren Janardan Menon hos Dresdner Kleinwort til FT.

Grunnproblemet for Sony Ericsson er at salget av mobiltelefoner faller i den rike delen av verden, hvor etterspørselen var størst etter den dyre delen av selskapets sortiment.

I Vest-Europa ble det solgt 35,9 millioner telefoner i første kvartal i år. Det er syv millioner færre, eller 16,4 prosent færre, enn i samme periode i 2007.

Lønnsomhet

Hva kan så Sony Ericsson gjøre? Dels har Dick Komiyama selv lovet et bredere tilbud av telefonmodeller, dels har selskapet enkelte nyheter som det kan håpe på. Senere i år lanseres X1, en telefon med touch screen som tar opp kampen med Apples iPhone. Hvordan denne mottas i USA vil være svært viktig for Sony Ericsson.

Men målet om å bli verdens tredje største produsent av mobiltelefoner synes å være lagt på hyllen for en stund.

- Nå handler det ikke om å bli nummer tre eller fire. Nå handler det om lønnsomhet, som en insider sier til FT.

Les osgå:

Til forsiden