Mener Solo bløffer om satsing i USA

Opplegget er et PR-stunt for å selge mer brus i Norge, mener ekspert. Solo presiserer at en lansering i USA ikke er aktuelt i dag.

LÅNTE BIL: PR-stuntet inkluderte en liten, gul bil som er lånt og dekket med Solo-reklame.
  • Øyvind Henriksen
Publisert:

Meldingen fra Solo om at brusen satser hardt i USA er et velregissert PR-stunt for å øke salget av Solo før påske - ikke første skritt i en lansering i USA slik mange fikk inntrykk av.

Det mener markedsføringsekspert og rektor ved Markedshøyskolen Trond Blindheim.

- Dette er genistrek hvis kampanjen er rettet mot det norske markedet, men en flopp hvis det er det amerikanske markedet som er målet, sier Blindheim.

- Solo-sjefen sier målet med kampanjen er å lodde stemningen i USA. Tror du ham?

- Nei, jeg tror nesten ikke det, svarer Blindheim.

Massiv dekning

Markedssjef Joakim Sande i Ringnes og PR-byrået Magnum PR sikret onsdag Solo brusende oppmerksomhet i norske medier med meldingen om at Solo denne uken starter en massiv reklamekampanje i Los Angeles.

PR-byrået, der Magnus S. Rønningen er partner, hadde solgt inn saken til Dagbladet på forhånd og Ringnes sendte ut en pressemelding om at «Solo goes Hollywood: Satser blant palmer og filmstjerner».

SOLO: PR-byrået til Solo solgte inn saken til Dagbladet. Samme byrå leverte bilder til avisen og andre norske medier, inkludert E24.

Nyhetsbyrået NTB fulgte opp med saken «Solo vil slukke tørsten til amerikanerne», en melding som ble plukket opp av en rekke aviser og nettaviser, deriblant E24.

Kun PR-stunt

Men de leserne og redaksjonene som tror at Solo skal lanseres for salg i USA, har dessverre misforstått. Markedssjef Joakim Sande slår fast at det ikke er noen lansering av Solo på trappene i det amerikanske markedet.

- La meg understreke at det vi i Solo har kommunisert er at vi nå gjør et fremstøt for å skaffe oss berømmelse i USA. Spekulasjonene om at dette er en lansering har kommet uten vår involvering, sier Sande til E24.

Han sier kampanjen retter seg mot det amerikanske markedet, og at oppmerksomheten i Norge er en hyggelig bonus.

- Fokuset vårt nå er å overbevise USA om vår visjon, men responsen hjemme er også kjærkommen.

Han avviser at det viktigste målet med kampanjen er å øke salget i Norge.

- Dette er en kampanje som skal hjelpe Solo med å få oppmerksomhet her borte. Men vi vil også involvere norske forbrukere.

Trodde det var en lansering

Rektor Trond Blindheim ved Markedshøyskolen ble selv intervjuet til Dagbladets sak. Da trodde han det var snakk om en lansering i USA.

- Jeg fikk inntrykk av at de snakket om en lanseringssak i USA, sier Blindheim til E24.

GENISTREK: Trond Blindheim tror det norske markedet er målet for kampanjen i USA.

- Tror du de som leste om dette i går tror Solo skal lanseres for salg i USA?

- Mange tror nok det. Men det er fordi avisen og Solo har skapt det inntrykket.

Dagbladets intervjuet også daglig leder Elizabeth Hartmann i kommunikasjonsbyrået Siste Skrik. Hun trodde også hun kommenterte en sak om at Solo skulle prøve å etablere seg i det amerikanske markedet.

- Det var sånn det ble presentert av journalisten. Min første kommentar var at dette måtte være en aprilsnarr, sier Hartmann til E24.

Hun mener saker viser hvor lett media hopper på selskapers PR-stunt.

- Det er et godt stunt. De sitter vel borte i LA og ler som bare juling. Dette er iscenesatt med god regi.

Nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord i Dagbladet mener avisens dekning ikke er til å misforstå.

- Dagbladet er som alltid kritiske i tilnærmingen - vi har vært tydelige på å omtale dette som en kampanje og ikke som et salgsframstøt, sier Beverfjord.

Vinklet mot Norge

Selv om Solo sier kampanjen dreier seg om «å lodde stemningen i USA» og å gjøre Solo verdenskjent utenfor Norge, er det tatt en rekke grep for å sikre oppmerksomhet på hjemmebane. Solo har:

  • Etablert en Facebook-side på norsk som skal følge Solos vei til verdensberømmelse.
  • Knyttet Solos norske nettsted, solo.no, opp til den samme Facebook-siden.
  • Solgt saken inn til Dagbladet
  • Sendt ut pressemelding og bilder til norske medier.

Med seg til USA hadde Solo-sjefen representanter for reklamebyrået Try og PR-byrået Magnum PR.

- Vi har selvfølgelig dekket inn alle kanter. Når vi sender en pressemelding ut i Norge så er jo det for å få oppmerksomhet i Norge rundt det vi gjør her borte, sier Solo-sjefen.

- Hvor mange pressemelding har dere sendt til amerikansk presse?

- Vi har ikke involvert amerikanske media i stor grad ennå. Vi har nettopp startet, og da synes vi det var naturlig å få litt drahjelp hjemmefra. Vi har planer fremover som vil gi oss dekning til flere millioner amerikanere.

- Hvilke planer er det?

- Jeg har ikke lyst til å gå konkret inn på hva det neste skrittet er. Vi har lyst til å holde litt på spenningen videre.

- Men hvilket nasjonalt marked er kampanjen rettet mot?

- Her slår vi to fluer i ett smekk. Vi får testet oss i USA og vi har fått en fantastisk oppmerksomhet i Norge. Og nordmenn kommer til å bli tungt involvert i kampanjen om å gjøre Solo verdensberømt.

- Hva skal man bruke denne berømmelsen til?

- Det hadde jo vært veldig morsomt å få til noe mer her borte. Dette er vårt første fremstøt som skal hjelpe oss til neste ledd i kampen om Amerika. Vi er her for å få bekreftet at Solo er verdens beste brus.

- Dere har lansert en egen Facebook-side for denne kampanjen på norsk. Hvorfor gjør dere det i en kampanje rettet mot det amerikanske markedet?

- Det handler om neste ledd der vi vil samarbeide med alle de som er entusiastiske og vil fortelle verden at Solo er nasjonalbrusen.

- Hvorfor skal verden vite det?

- Det skjønner jo du og. Vi trenger alle de fotsoldatene vi kan få for å slå gjennom utenfor Norges grenser.

FIKK OPPMERKSOMHET: Markedssjef Joakim Sande i Ringnes fikk god utteling i norsk presse for investeringen i plassering på tre boards i Los Angeles.

- Har dere lansert noen amerikanske sider?

- Vent og se, vi har mer på lager. Dette er kun den første delen av en stor kampanje. Jeg vil ikke avsløre alt på en gang.

Ikke diskutert med eierne

Til tross for at Sande sier målet med turen til Los Angeles er «å lodde stemningen i det amerikanske markedet», har en lansering av Solo i USA ikke blitt diskutert blant eierne.

- Har en eventuell lansering i USA blitt diskutert i Ringnes eller Carlsberg-systemet?

- Nei, dette har ikke vært oppe i Carlsberg-systemet.

Les flere saker om media og markedsføring på E24 Media

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Kjøpte Twitter-meldingfra Paris Hilton

  2. Solo vil slukke tørsten til amerikanerne

  3. Media bet på PR-stunt om bannskap

  4. Anfo-sjef tror norske annonsører vil se forbi «bøttevis med overtramp» fra Facebook

  5. Eksperter reagerer på Volkswagens «aprilspøk»: – Hele markedet har gått av hengslene