Telenor og Schibsted lager ny rubrikkgigant

Telenor og Schibsted vil ta suksessen fra Finn.no til Asia og Sør-Amerika. Telenor spytter inn over 1 milliard for å være med.

KJØPER RUBRIKK:Konsernsjef Jon Fredrik Baksaas i Telenor har godkjent planene om at selskapet skal bli store på rubrikkannonser.

Berit Roald
  • Øyvind Henriksen
Publisert:

Telenor går sammen med Norges største medieselskap, Schibsted, og den regionale aktøren Singapore Press Holdings for å etablerer en felles satsing på digitale rubrikkannonser.

Det melder både Telenor og Schibsted i hver sine pressemeldinger mandag morgen.

Målet skal være å vokse seg stor på nettbaserte rubrikktjenester i Asia og Sør-Amerika.

Telenor blar opp 145 millioner euro, tilsvarende 1.173 millioner kroner, for å komme inn på eiersiden i de to selskapene som skal drive frem satsingen.

Suksess med Finn og Blocket

Schibsted har fra før stor suksess med rubrikksatsinger blant annet i Norge, Sverige og Frankrike. Her hjemme er Finn.no en av selskapets beste pengemaskiner. Og likeså drar svenske Blocket.se og franske Leboincoin.fr inn millioner av kroner hver eneste uke.

Schibsted har i flere år jobbet for å etablere lokale utgaver av rubrikktjenestene i en rekke land i Asia og Sør-Amerika, men nå får altså selskapet Telenor med på laget.

- Det å kunne levere internett til alle er svært viktig for Telenor. Rubrikkannonser på mobil er i sterk vekst. Som en av verdens største mobiloperatører med betydelig tilstedeværelse i vekstmarkeder, er det naturlig for Telenor å samarbeide med selskap som Schibsted og Singapore Press Holdings slik at vi sammen kan skape en betydelig aktør innen digitale rubrikkannonser, sier konserndirektør Rolv-Erik Spilling i pressemeldingen fra Telenor.

- Mer og raskere

Konsernsjef Rolv Erik Ryssdal i Schibsted er også sterk i troen.

- Vi har stor tro på at vi skal kunne levere våre populære produkter og overføre sterke forretningsmodeller til raskt voksende økonomier i Sør-Amerika og Asia. Dette samarbeidet mellom tre selskap som alle er meget kunnskaps- og kompetanseorienterte, gjør oss enda bedre rustet både finansielt og operasjonelt til å gå for de attraktive nummer én-posisjonene. Vi kan utrette mer - enda raskere, sier Ryssdal i en kommentar i pressemeldingen fra Schibsted.

Satsingen skal legges inn i et nytt selskap, SnT Classifieds, og i et eksisterende selskap, 701 Search.

Løfter aksjen

Aksjeanalytiker Martin Stenshall i Danske Bank følger Schibsted-aksjen tett. Han er svært positiv til samarbeidet med Telenor, og løfter nå sin anbefaling av Schibsted-aksjen fra «hold» til «kjøp». Han løfter også kursmålet fra 315 kroner til 400 kroner. Schibsted-aksjen ble fredag ettermiddag omsatt for 305,40 kroner.

«Vi har ventet på at Schibsted skal inngå et strategisk samarbeid som øker sannsynligheten for å innta posisjoner som markedsleder og samtidig reduserer investeringskostnaden», skriver Stenshall.

Også analytikerne i DNB er positive.

«Schibsteds og Telenors samarbeid vedrørende rubrikkannonser i Asia og Sør-Amerika ser i første omgang svært positiv ut for førstnevnte», heter det i morgenrapporten fra DNB Markets.

DNB anbefaler likevel fortsatt salg av Schibsted-aksjen, og har et kursmål på 221 kroner.

Deler eierskapet

Telenor og Schibsted deler det første selskapet mellom seg med en eierandel på 50 prosent hver. Mens Telenor spytter inn penger, bidrar Schibsted med sine to sør-amerikanske selskaper, Yapo (Chile) og Bomnegocio (Brasil).

701 Search er et allerede etablert selskap mellom Schibsted og den lokale aktøren Singapore Press Holdings. Selskapet eier fra før rubrikksidene Mudah.my (Malaysia), Berniaga.com (Indonesia), Ayosdito.ph (Filippinene) og Chotot.vn (Vietnam).

Eierskapet i selskapet har så langt vært delt i to like store biter mellom Schibsted og Singapore Press Holdings, men nå kommer også Telenor inn på eiersiden. De tre selskapene får dermed 33,3 prosent av aksjene hver.

E24 er et heleid datterselskap i Schibsted. Enkelte ansatte i E24 eier aksjer i Schibsted.

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Markedsføring
  2. Telenor
  3. Schibsted

Flere artikler

  1. Goldman Sachs anbefaler Schibsted

  2. Schibsted og Telenors rubrikkgigant i boks

  3. Schibsted inngår samarbeid med konkurrent

  4. DNB om Schibsted-avtalen: – En «game changer»

  5. EU godkjenner Telenor og Schibsteds oppkjøp