Range Rover Sport: Stor luksus

Range Rover Sport er på ingen måte sporty, men den er så komfortabel at man kunne bodd i den.

Publisert: Publisert:

Ingen SUV føles mer luksuriøs enn en Range Rover. Her er det ingen andre i nærheten. Kupeen er på et annet nivå enn selv de mest forseggjorte tyskerne. Her vil de trolig først få konkurranse når Bentley og Maserati ruller ut sine SUV-er om et par år. Materialer, design og opplevd kvalitet er i etasjen over det som gjerne kalles «premium».

Utvendig er det og noe som gjør at de skiller seg ut, den monumentale utføringen. Der andre prøver å tone ned kjøretøyets faktiske størrelse ved å runde av hjørnene, leverer Range Rover en låvedørfront.

Her gjøres det ingen forsøk på å maskere at dette er en diger bil, en hval av en bil. Og det hjelper ikke akkurat at den er hvit.

Range Rover Sport i ny versjon skiller seg fra den gamle ved at den nå deler plattform med den vanlige Ranger Roveren. I forrige versjon var det en Discovery som var i bunn. Med utstrakt bruk av aluminium har den og blitt betydelig lettere, opptil 400 kilo, sier Land Rover.

Ikke stram

Men det må være lov til å si at «Sport» i dette tilfellet ikke er et spesielt beskrivende ord. Man blir ikke automatisk mer sporty av å ta på seg et par Nike Free, ikke blir man lettere heller.

Mer bilstoff på E24 BIL

For uansett hvordan man velger å se på det så er og blir Range Rover Sport en bil som handler mer om komfort, image og reelle terrengegenskaper. Vi snakker om en bil som veier 2.115 kilo og er 178 centimeter høy.

Dette lar seg rett og slett ikke bortforklare, og Range Rover prøver heller ikke det. Den er ikke satt opp som en sportslig bil. Der en Porsche Cayenne kan levere en kjøreopplevelse som virker helt absurd når man tar en titt på bilen, så er og blir Range Rover en stor bil.

I svinger merker man at det er mye vekt som er plassert et godt stykke fra moder jord. Understellet er langt fra stramt nok til å kontre dette. Det man får igjen er en nesten magisk komfortabel bil, som kan kjøre over et meteorkrater uten at passasjerene søler kaffe.

Langtur - ikke svinger

Den føles veldig lik den litt større Range Rover på veien. Den er noe kortere og lavere, og veier noen kilo mindre, men kjørefølelsen er nær identisk.

Bilen her har en tre liters V6 diesel på 292 hestekrefter og et dreiemoment på 600 newtonmeter. Det gjør den til en sterk kar, men ser man på prestasjonene skjønner man at den har en lite gunstig BMI. Null til hundre tar 7,2 sekunder og toppfarten er 210 kilometer i timen.

TUNGVEKTER: Til tross for en slankekur på mange hundre kilo fra forrige utgave, veier en Range Rover Sport fortsatt godt over to tonn.

Bilen har et eget program for aktiv kjøring, Dynamic, og såkalt torgue vectoring, som hele tiden jobber for den perfekte kraftfordelingen mellom de fire hjulene. Poenget med bilen er likevel å ikke la seg forlede av Sport, det finnes flere SUVer uten sport i navnet som er langt bedre på en svingete vei. Den krenger, og gir man mye gass reiser fronten seg. I svinger kjenner man hvordan det ytre forhjulet virkelig sliter med å holde igjen over to tonn med luksus.

Les også: Land Rover i 65 år

Det er derimot vanskelig å finne en bil det er mer behagelig å kjøre over lange avstander i god marsjfart.

Tradisjon

Det man kanskje kan lure på er hvorfor den finnes, når man allerede har en Range Rover som gir så å si den samme kjøreopplevelsen. Kanskje noen synes den ser finere ut, med sin lavere taklinje? Et annet godt argument er at den tydeligvis er litt enklere, slik at prisen blir et par hundre tusen lavere.

Det man må klare seg uten er blant annet en bakluke som kan deles. Det man får er lufteventiler på panseret, som kun er kosmetikk, og en SUV som det står respekt av. Bortsett fra Jeep, så er det ingen andre som kan vise til over 40 år i luksus-SUV segmentet.

Komforten er og latterlig høy. Det er som om man tar med seg finstuen på langtur. For første gang er det og mulig å få inn en ekstra seterad i en Range Rover, slik at man kan være sju stykker på tur om det er ønsket, da er det dog å anbefale at destinasjonen er varmere strøk, for bagasjeplassen blir begrenset.

KLASSE: Merkevaren er sterk. Den første Range Rover kom for over 40 år siden og har alltid tilhørt overklassen blant biler.

Er hytta, mot formodning, på et skikkelig ufremkommelig sted, så er denne hvalen av en bil også en fjellgeit. Ingen andre luksus-SUVer har et terrengprogram som matcher. Skulle du være så uheldig at det plutselig er 85 centimeter vann på veien, så fikser bilen det og.

Parajumpers-klassen

At selve bilsjangeren er like nødvendig som det er å ha en 29 fots Goldfish som hyttebåt, er vel noe av grunnen til at bilen finnes og at det finnes kjøpere. Fornuft har ikke så mye med biler som har passert millionen å gjøre uansett. Dette er biler som bokstavelig talt har en tung symbolverdi.

Det ser rett og slett ut som man hører hjemme i Parajumpers-klassen om man kommer med en slik bil.

Og er man først i markedet for noe slikt er det vanskelig å komme unna en Range Rover. Om Sport er den riktige er litt smak og behag, den koster litt mindre, ser kanskje hakket kulere ut. Samtidig kjører de veldig likt og er omtrent like prangende.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om