En halv million Audi TT

Audis sportsbil TT, passerer i disse dager en milepæl.

FØRSTE UTGAVE: Slik så Audi TT ut da den kom for femten år siden.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Audi TT ble lansert i 1998, og femten år senere runder modellen 500.000 produserte eksemplarer.

Året etter introduksjonen kom den og som kabriolet. Hele veien har Audi satset på kompakte turbomotorer i sin minste, og lenge eneste, sportsbil.

Modellen ble først vist som et konsept på bilutstillingen i Frankfurt i 1995. Den var basert på samme plattform som Volkswagen Golf generasjon fire.

I starten ble det rapportert at den kunne bli ustabil i høye hastigheter, over 180 kilometer i timen, og i slutten av 1999 ble bilene som var solgt tilbakekalt og fikk montert en hekkspoiler og et elektronisk stabiliseringssystem for å bedre dette.

Andre generasjon

De kom med enten forhjul- eller firehjulstrekk. Motorene var først en firesylindret 1,8 liter på 180 eller 225 hestekrefter. Den største kom med Quattro-firehjulstrekk som standard.

Mer bilstoff på E24 BIL

I DAG: Dagens TT Roadster, her i en TTS-jubileumsutgave.

I 2003 ble den og tilgjengelig med en 3,2 liters V6 på 250 hestekrefter, samme år kunne man få TT med DSG, en dobbeltkløtsj automatgirkasse.

Andre generasjon ble lansert i 2006. Bilen var mindre rund i linjene og taklinjen mer coupéaktig enn tidligere. Den var basert på samme plattform som femte generasjon Golf.

Andre generasjon var 90 kilo lettere enn modellen den erstattet, noe som ifølge Audi skal ha vært første gang en Audi var lettere enn forrige utgave.

S og RS

Som tidligere kom den som 2+2 coupé og roadster og med enten forhjul- eller firehjulstrekk. Motorutvalget strekker seg fra en 1,8 liter via en toliter til toppmodellen med en 3,2 liters V6.

Test av Audi TT Coupé 2,0 TFSI Quattro

I 2008 kommer den første «S-versjonen», TTS, med to literen som her har en effekt på 272 hestekrefter. Samme år kommer TT med en dieselopsjon for første gang, den yter 170 hestekrefter.

Året etter fyller Audi på med en «RS-versjon». Denne har en fem sylindret 2,5 liter på 340 hestekrefter.

FEIRING: TTS i én av to jubileumsfarger, nemlig Nimbus-grå. Den andre er Imola-gul.

I Norge har det blitt solgt nærmere 800 TT siden introduksjonen, ifølge Marius Tegneby hos den norske importøren, Møllergruppen.

Så langt i år har det blitt registrert 10 nye Audi TT, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken.

Jubileumsutgave

For å markere jubileet kommer Audi med en TTS i spesialutgave. Den er tilgjengelig enten i «Imola-gult» eller «Nimbus-grå» og skal lages i 500 eksemplarer. Den får i tillegg flere design-effekter som er forbeholdt denne utgaven. Som et spesielt skinninteriør, fastmontert hekkspoiler og 19-tommers felger i det de kaller «Rotor-design».

Den norske importøren vet ennå ikke prisen på jubileumsmodellen, men sier at en standard TTS koster 751.300 kroner.

Produksjonsstart er i oktober.

Les også

Kraftig økning for Mercedes-Benz

BMW merket presset fra konkurrentene

Tre millioner Audi A3

Publisert:
Gå til e24.no

Flere artikler

  1. Audis minste med stor motor

  2. Ny generasjon avMercedes' storselger

  3. De største billegendene

  4. Golf-versting

  5. Audi ser bakovermed fremtidsbilen