Blir ikke enige om EUs utslippskrav

Tyskland ønsker ikke EUs nye utslippskrav, og det ser ut til at de nok en gang har klart å utsette en avgjørelse.

TRENERER: Angela Merkel ønsker å beskytte den tyske bilindustrien, og går i mot EUs foreslåtte utslippskrav. Her er hun sammen med Volkswagens konsernsjef Martin Winterkorn under bilutstillingen i Frankfurt som ble holdt i forrige måned.
Publisert: Publisert:

Avgjørelsen om EU sin plan om innføre et krav om at snittutslippet til en bilprodusent skal være 95 gram CO2 per kilometer i 2020, har blitt utsatt for tredje gang, melder Automotive News.

Fredag hadde medlemslandene i EU et møte for å stemme om de skulle innføre kravet. Tyskland, som ønsker en mildere overgang til kravene, fikk med seg England, Tsjekkia, Ungarn, Polen og Slovakia, slik at det ikke ble noen avgjørelse.

Angela Merkel ønsker å beskytte de store, tyske bilprodusentene, som er de som er lengst unna å nå EUs krav.

Mer bilstoff på E24 BIL

Debatten i EU går både på hvilket mål man skal ha og hvordan man eventuelt skal straffe bilprodusentene som ikke klarer kravene. Merkel har bedt EU-kommisjonen om komme med «rimelige mål» for CO2-utslipp fra bilindustrien.

Merkel ønsker lengre frist

Merkel ønsker at man drar det ut i tid, slik at det innføres i 2024, med en gradvis innstramning i årene før.

- Det politiske bildet er at det blir Tyskland mot Frankrike og Italia i de pågående forhandlingene rundt dette. Man skal huske på at én av syv tyske arbeidstakere er tilknyttet bilindustrien, så dette er svært viktig sak for Tyskland og Angela Merkel, sa Lars Erik Maurud, partner i PA Consulting Group Norge, til E24 nylig.

Signalene før møtet var at flere bilprodusenter likevel kom til å støtte det tyske ønsket, til tross for at de selv vil klare målene.

Om en uke

Årsaken er at en rekke bilprodusenter samarbeider på kryss av landegrenser og bilmerker. Renault og deres japanske partner Nissan, vil i årene som kommer dele en rekke motorer og plattformer med Daimler. Dermed mener de at det er strategisk riktig å støtte den tyske produsenten. Det samme gjelder PSA, som i flere år har samarbeidet med BMW. Blant annet er motorene i BMW-eide Mini utviklet sammen med PSA og er å finne i en rekke Peugeot- og Citroën-modeller.

Representanter fra Litauen, som har formannskapet i EU, sa etter møtet på fredag at det var mulig at avstemningen nå skal holdes 14. oktober.

Les også:

Publisert:
Gå til e24.no