Europas bilsalg gir gass i tøffe økonomiske tider

Til tross for at Europa er i en tung økonomisk krise er bilsalget fortsatt på vei oppover. Siden nyttår har luksusbilene tapt terreng.

FESTER GREPET: Volkswagen er med god margin den mestselgende bilprodusenten i EU, og siden i fjor har de spist enda mer av markedet. Bildet er fra et pressearrangement i Berlin tidligere i år.

Tobias Schwarz
Publisert:



Mens Den europeiske sentralbanken vurderer nye tiltak for å få fart på en europeisk økonomi som fortsatt sliter med lav vekst og høy arbeidsledighet, ser bilsalget i Europa ut til å gå langt bedre.

Ferske registreringstall fra de europeiske bilprodusentenes bransjeforening (kalt ACEA) viser at bilsalget nå nemlig steget hver eneste måned i 14 måneder på rad, hvis man måler mot samme måned året før.

Bilsalget steg i 21 av 27 EU-land i oktober, sammenlignet med oktober i fjor. Ser man på utviklingen fra nyttår er bilsalget opp i hele 24 av 27 EU-land.

Salget var 6,5 prosent over oktober i fjor, mens i perioden fra nyttår til utgangen av oktober så var salget 6,1 prosent over fjoråret.

Ifølge bransjeforeningen var det særlig Spania (opp 26,1 prosent), Storbritannia (opp 14,2 prosent), Italia (opp 9,2 prosent) og Tyskland (opp 3,7 prosent) som bidro til den sterke utviklingen i oktober, målt mot 2013-tallene.

De eneste landene med et fall i salget i oktober var Belgia, Bulgaria, Danmark, Finland, Frankrike og Nederland.

(Artikkelen fortsetter under illustrasjonen)

Slik har bilsalget i EU utviklet seg de siste 12 månedene. Oktober ble den 14. måneden på rad med vekst i bilsalget.

Volkswagen spiser markedsandeler

Det er fortsatt Volkswagen-konsernet som er den desidert største aktøren i det europeiske markedet. Selskapet har også klart å øke markedsandelene sine fra 24,9 til 25,3 prosent så langt i år.

Volkswagen eier flere merker i tillegg til sitt eget, inkludert Audi, Seat, Skoda og andre merkenavn som Bentley og Bugatti.

Det er de rimeligere merkene til konsernet som øker markedsandelen. Selv om Volkswagen-merket solgte flere biler falt deres markedsandel i perioden januar til oktober fra 12,5 til 12,3 prosent sammenlignet mot fjoråret. Det er Seat og Skoda som øker markedsandelene sine.

Renault-konsernet har også økt sine markedsandel så langt i år, og kontrollerer nå 9,7 prosent av markedet. Fordi bikket opp 0,1 prosentpoeng til 7,5 prosent, mens Nissan og Volvo også opplevde en tilsvarende økning i markedsandelen.

Premium taper terreng

I et voksende bilmarked produserer de såkalte premium-merkene fortsatt flere biler enn før, men markedsandelene deres krymper.

I årets ti første måneder har Audis markedsandel falt fra 5,7 til 5,6 prosent, målt mot samme periode i fjor. BMWs totale andel (inkludert Mini) er ned fra 6,4 til 6,2 prosent. Mercedes holder seg stabilt, men legger man til alle merkene konsernet selger, er andelen ned fra 5,6 til 5,4 prosent.

Lexus holder stand på 0,2 prosent, og det samme gjør Jaguar Land Rover med sine 1,1 prosent av markedet.

Les også:

Solvik-Olsen positiv til bilskilt med personlig vriVolvo ekspanderer i KinaEn grandios tourerSuper-eksklusiv Aston Martin - kun for Midt-ØstenTosifret vekst for Jaguar Land Rover