Denne bilen har ikke noe med fornuft å gjøre
Det finnes ingen rasjonell grunn til at Subaru lager WRX STI, bortsett fra at den er utrolig morsom å kjøre
Det er seks år siden Subaru la ned sin rallysatsning. I årene før det hadde de alltid en vill versjon av rallybilen som var tilgjengelig for gatebruk. Biler som er legendariske for sitt ganske ekstreme utseende, med vinger i som kunne vært hentet fra kommersiell lufttrafikk og gjerne lakkert i en knallblå signaturfarge.
I årene etter at de ga opp rally har de heldigvis ikke gitt opp denne berserk-sjangeren. Riktignok var utgaven som kom i det de sluttet å gi modellen legitimitet gjennom Petter Solberg og Colin McRae eskapader på svingete veier verden over, litt tammere i utseende, da den var basert på den nye og kompakte Impreza-modellen.
En gang hadde Subaru Impreza WRX STI, og Mitsubishi Lancer EVO, en helt egen status, ikke bare gjennom rally, men også fordi de var ekstremt tungt motoriserte. Det fantes knapt noen biler å sammenlikne dem med. I mange land var de heller ikke spesielt dyre, noe som bygde opp en solid fanbase.
De senere årene har en rekke andre merker kommet med det som i utgangpunktet er temmelig vanlige biler med drivlinjer og motorer som matcher japanerene og vel så det.
(saken fortsetter under bildet)
For den siste WRX STI har samme motor som forgjengeren, 300 hestekrefter, i samme effektlandskap finner man nå Audi S3, Volkswagen Golf R, mens Mercedes-Benz har en A-klasse som har 60 hestekrefter mer.
Mer bilstoff på E24 BIL
Så Subaru WRX STI, de bruker ikke lenger Impreza på denne modellen, har verken rallykredibilitet eller noe mer muskler enn biler det er naturlig å sammenlikne med. I tillegg er den tørst som en som har forvekslet wasabi med pesto, noe som gir den en utsalgspris av lettere spektakulær art.
Bittelite marked
Den fire sylindrete boksermotoren slipper ut 242 gram CO2 per kilometer, det norske avgiftssystemet ser på dette som skjemt fisk i sushi og premierer den deretter. 879.000 kroner er en kvart million mer enn det man gir for en Golf R. Drøyt halvparten går rett i staskassa (det er kommentarfelt nederst i saken).
Den norske importøren legger ikke skjul på at bilen har et bittelite marked i Norge. Så langt har én person skaffet seg WRX STI i nyeste utgave, en eldre herre som bor på en øy, som han trolig runder daglig.
For dette er en fantastisk morsom bil. Bilen er en herlig blanding av old school og teknisk high-tech.
(saken fortsetter under bildet)
Det er en kontant bil. Kløtsjen har et abrupt balansepunkt, og gassresponsen er så plutselig at det føles helt unødvendig å stille i det mest aggressive oppsettet. Den manuelle girkassen er tettsteget og girutvekslingen følger opp med å være tett.
Motoren trives best rundt midten av turtallsregisteret, og vel ute på en fin bygdevei er det bare å ta fram solskinnssmilet. Styringen er hydraulisk og veldig presis, firehjulstrekksystemet gir ekstremt godt grep og bilen virker som en glidende magnet på underlaget.
Støy
Komforten er så som så. Det er mye støy i kupeen, oppsettet er temmelig hardt, og man må jobbe med bilen. Men gevinsten er stor. Det er en bil som digger å bli kjørt hardt, som er lett å finne en rytme mens øynene er leter etter utgangen av svingen. Det er også en fordel at man konsentrerer seg kraftig om det som kommer, ikke bare fordi bilen kan flytte seg gjennom en sving i imponerende hastighet, men fordi interiøret estetisk sett er av heller semmer kvalitet.
(saken fortsetter under bildet)
Her er det et større antall skjermer, med helt forskjellig grafikk, med en logikk som ikke dukket opp mens vi hadde bilen. Ellers er det knotter i hardplast og noe som utgir seg for å være karbon og et generelt designuttrykk av at ingen har brukt særlig med tid på dette. Gjennomført non-premium.
Men hvem bryr seg? Denne bilen har ikke noe med fornuft å gjøre. Hvis ett av de to første spørsmålene som dukker opp rundt bilen har med drivstofforbruk å gjøre, er ikke dette bilen for deg.
WRX STI er ren kjøremoro. Den er såpass målrettet i oppsett og utstyr at man knapt trenger å montere mer enn ett veltebur for å kunne stille til start i et rally.
Det er gøy at Subaru fortsetter å lage denne bilen selv om det ikke finnes noen rasjonell grunn til at de gjør det. Dette er et kjøretøy for noen få, de regner med å selge rundt 1000 totalt i Europa, som vil få oppleve kjøreturer av ekstraordinær art.