Bensinbransjen svarte Jensen og Mæland med denne grafen

Mandag møtte Siv Jensen og Monica Mæland fire bensinforhandlere for å finne ut hvorfor bensinprisen ikke faller fortere. Statoil Fuel & Retail lovet ikke videre prisfall etter møtet.

KALTE INN TIL MØTE: Siv Jensen og Monica Mæland ville vite om forbrukerne kan glede seg over avgiftreduksjonene. Da ble de møtt med denne grafen.

Berit Roald
Publisert:,

Mandag har bensindistributørene UNO X-gruppen, Statoil Fuel & Retail, Smart Fuel, og Esso Norge fått svare på om de benytter muligheten til å skru opp prisene nå som råvareprisene synker.

Finansministeren Siv Jensen forteller at det er «to forhold som inntreffer samtidig» og som burde gi lavere pris til forbrukerne – fall i oljeprisen og at regjeringen «reduserer avgiftene på i drivstoff»:

– På ett eller annet tidspunkt må fall i råvareprisene føre til at produktprisen går ned, sier Siv Jensen til E24 på spørsmål om hun mener prisfallet har gått for sakte.

Oljeprisen (brent) har rast nær 40 prosent de siste seks månedene samtidig som listeprisen hos Statoil Fuel & Retails på 95 oktan bensin falt «bare» med 8 prosent fra pristoppen i juni da en liter kostet 16,15 kroner.

Mandag er listeprisen for 95 oktan bensin 14,83 kroner.

Les også

Oljeprisen på sitt laveste nivå på 5 år

– Ville vite at vi ikke tok det i egen lomme

Dette går bensinkronene til: Lyseblå: Avgifter 60 prosentGrønn: Teoretisk bruttoavanse 12 % (Dekker kostnader til frakt, lagring, drift, transport, administrasjon, markedsføring og fortjeneste)Blå: Innkjøpspris 28 % (internasjonal produktkostnad)Totalen: Bensinprisen i oktober Figuren er fra bransjeorganisasjonen Norsk Petroleumsinstitutt og ble vist under møtet.

Norsk Petroleumsinstitutt

Næringsminister Monica Mæland og finansminister Siv Jensen inviterte bensinbransjen til møte mandag.

Kommunikasjonsdirektør Pål Heldaas i Statoil Fuel & Retail sier til E24 at ministrene ville forsikre seg om at fall i oljepris og avgiftskutt ville komme forbrukerne til gode:

– Ja, de ville forsikre seg om at fall i råvareprisene og avgiftsendringene vil nå kundene, og at ikke vi så vårt snitt til å ta det i egen lomme. Og det vil komme forbrukerne til gode, sier Heldaas.

– Ville dere tatt det i egen lomme hvis de ikke holdt dette møtet?

– Nei! Dette går rett i våre kalkyler. Så vi endrer ingenting etter dette, sier han.

– Vil dere sette ned bensinprisen nå etter møtet?

– Nei, vi baserer prisene på kostpris og fremtidsutsikter som før, varer Heldaas.

Fast bit av kaken

Bransjeforeningen Norsk Petroleumsinstitutt (NP) svarte ministrene at staten står for 60 prosent av bensinprisen, innkjøpspris av bensin er 28 prosent og at bensinstasjonseierne tar 12 prosent av kronene. Nærmere bestemt tok forhandlerne 1,8 kroner for hver liter bensin viser deres utregninger for oktober.

Staten tar i dag 487 øre i bensinavgift, 93 øre i CO2-avgift og moms av totalprisen. Siv Jensen skal ikke øke bensinprisen i neste års budsjett. Dermed kan forbrukerne glede seg over at bensinavgiften blir svekket av inflasjonen.

NP har også laget en graf som de mener viser at bensinstasjonene ikke tar seg bedre betalt i tider hvor råvareprisen synker:

TEORETISK BRUTTOAVANSE OVER TID: Denne grafen skal vise at bensinstasjonene ikke har tatt seg bedre fortjeneste etter fallet i oljeprisen. Grafen viser hvor mange kroner oljedistribusjonsselskapene sitter igjen med av literprisen etter at innkjøpspris av bensin og avgiftene fra staten er betalt.

Norsk Petroleumsinstitutt

– Innenfor normalen

Det store fallet i oljeprisen startet i slutten av juni. Som man ser fra grafen over har bensinstasjonene tatt seg litt bedre «betalt» fra juni.

Generalsekretær Inger-Lise M. Nøstvik i NP mener dette bare holder seg innenfor normalen:

TAR EN RIMELIG BIT: Inger- Lise M. Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt sier at det er flere faktorer som gjør at bensinprisen ikke har hatt tilsvarende fall som oljeprisen, og at bensinforhandlerne ikke tar seg urimelig godt betalt.

Maren Løhre

– Grafen her dokumenterer jo at oppgangen de siste månedene henger sammen med naturlige svingninger. At selskapene sitter igjen med 10 prosent av prisen, er rimelig.

– Sånn er det. Nedgangen i råvareprisene får ikke den samme effekten når dollaren samtidig har styrket seg 15 prosent mot kronen, sier hun.

– De var veldig skeptiske:

Heldaas i Statoil understreker at de i dollar kjøper raffinerte produkter som heller ikke har hatt samme prisfall som råoljen.

– Hender det at dere tar dere bedre betalt når innkjøpsprisen synker?

– Det varierer hvor mye vi tar betalt. Hvis jeg svarer nei, vil det være riktig noen ganger og andre ganger ikke, sier Heldaas.

– De var veldig skeptiske før møtet, men sa etterpå at de hadde fått et stort utbytte. Jeg håper flere politikere tar seg tid til å møte oss på denne måten. Det er verdifullt for oss, sier Heldaas til E24.

E24 spør næringsminister Monica Mæland om hun er fornøyd med bensinprisen:

– Det handler ikke om vi er fornøyd. Det handler om at vi har en riktig pris, sier hun.

Les også:

Forklarer høye bensinpriser med svak konkurranseSå mye av dagslønnen bruker vi på bensinOljeprisen på sitt laveste nivå på 5 år