Audi med ny gigant-SUV

Audis nye Q7 er mindre enn forgjengeren, men fortsatt over fem meter lang.

VOKSEN: Audi Q7 skal fortsatt være en stor bil.

Audi
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:

Det begynner å bli en del år siden Audi kom med sin første SUV. De viste Q7 første gang høsten 2005 og den ble sluppet på markedet året etter. I 2009 fikk den en face-lift.

Nå er tiden inne for en etterfølger. Og den er faktisk litt mindre, litt. Den er 505 centimeter lang, noe som er 3,7 kortere enn den forrige, samtidig er den halvannen centimeter smalere, men med samme høyde, det vil si 197 centimeter bred og 174 høy.

Med andre ord fortsatt en av de virkelig store gutta på veien. Den nye modellen skiller seg lang sterkere fra det forrige når det gjelder vekt. Her har Audi barbert bort 325 kilo, slik at den akkurat sniker seg under to tonn.

Vekten og mer effektive motorer skal gjøre at den bruker rundt 25 prosent mindre drivstoff enn forgjengeren.

Tre liters motorer

Til det europeiske markedet kommer den med to forskjellige motorer ved lansering. En 3,0 liters diesel på 272 hestekrefter. Null til hundre skal ta 6,3 sekunder, den har et CO2-utslipp på 149 gram per kilometer og et snittforbruk på 0,57 liter per mil.

(saken fortsetter under bildet)

HYBRID: Audi Q7 skal i løpet av neste år også komme som plug-in hybrid.

Audi

Det andre alternativet er en tilsvarende stor bensinmotor som yter 333 hestekrefter. Den tar null til hundre på 6,1 sekunder og her drives motoren blant annet av en mekanisk kompressor som kobles ut under rolig kjøring. Her snittforbruket 0,77 liter per mil og CO2-utslippet gram per kilometer.

Senere vil den og komme med en mildere versjon av tre liters dieselen, på 218 hestekrefter.

Mer bilstoff på E24 BIL

Drivverket består av et nyutviklet Quattro-system og en åttetrinns Tiptronic-girkasse. Den skal være i stand til å putre av gårde i lave hastigheter med under 1000 omdreininger per minutt. Girkassen og differensialen sitter sammen og skal være langt lettere enn de tidligere utgavene. Under normal kjøring er splitten 40/60 mellom front og bakaksling, med muligheter for 70 prosent av drivkraften foran eller 85 bak.

Tyngdepunktet skal ligge fem centimeter lavere på den nye modellen i forhold til den gamle. Den vil få styring på alle fire hjulene som skal gi bedre kjøreegenskaper i svinger og samtidig redusere svingradiusen med én meter. Bakkeklaringen kan økes til 23,5 centimeter og den vil ha programmer tilpasset terrengkjøring.

(Saken fortsetter under bildet)

NYTT: Innvendig tar Q7 i bruk den nye skjermen bak rattet, som først dukket opp i den nylig lanserte TT.

Audi

Noe etter lanseringen, som er til sommeren, vil den komme som plugin hybrid. Dette skal være den første bilen med en slik drivlinje i kombinasjon med en seks sylindret diesel og firehjulstrekk. Den skal ha et snittforbruk som er helt nede i 0,17 liter per mil og et CO2-utslipp som ligger under 50 gram. Noe som i Norge vil bety at den får et pent fradrag for dette i bilavgiftene.

Effekten vil bli på 258 hestekrefter og den gjør null til hundre på seks sekunder.

Innvendig vil det blant annet være muligheter for å bestille den med det de kaller «virtual cockpit», lik den man finne i den nye TT. Hvor instrumentene bak rattet er erstattet av en skjerm hvor man selv kan bestemme om man vil ha store klokker, eller la kartet dominere skjermen.

Prisene i Norge er ennå ikke klare.

Les også:

Publisert:

Flere artikler

  1. Audis fjongeste modell

  2. 3-serie med tre sylindre

  3. Nye R8 hinter om en elektrisk familie-Audi

  4. Annonsørinnhold

  5. Sporty slagstøvel

  6. Tyske bilgiganter tar opp kampen mot Tesla