Link Mobility-sjefen lover fortsatt vekst – men takker nei til tilbud utenfor Europa

Norske Link Mobility har vokst seg til å bli ledende i Europa takket være en serie oppkjøp, og et marked for sms og meldinger som suser oppover. Oppkjøpene skal i hvert fall fortsette ut 2018, ifølge sjefen selv, men tilbudene fra andre verdensdeler takker selskapet nei til.

AKSJEOPPTUR: Link Mobility-aksjen steg 2,1 prosent på Oslo Børs torsdag etter at selskapet la frem resultatene for andre kvartal, mens Hovedindeksen falt 0,8 prosent. Her er konsernsjef Arild Hustad avbildet.

Foto: Marius Lorentzen E24
  • Marius Lorentzen
Publisert:

– Vi kommer ikke til å gå utenfor Europa. Vi får masse spennende henvendelser fra andre regioner, men sier nei, sier konsernsjef Arild Hustad i Link Mobility, og lister opp India, Australia og USA som eksempler.

Etter en hektisk start på året, med oppkjøp i en rekke europeiske land, la selskapet torsdag frem resultatene for andre kvartal og første halvår.

Link Mobility spesialiserer seg på meldingstjenester for bedrifter som vil kommunisere ut til kunder og privatpersoner. Har du sendt inn en donasjon til en veldedig organisasjon eller fått varsel om hvilken gate flyet ditt står på er det trolig Link Mobility som har formidlet tekstmeldingen.

I tillegg til sms-løsningene utvider selskapet stadig med nye plattformer og løsninger, inkludert betalingsløsninger.

– Vi er i dag de facto ledende i Europa og desidert størst, sier Hustad.

– Hvorfor vil dere ikke prøve dere utenfor Europa også?

– Det er fortsatt så store muligheter i Europa og rammevilkårene i de forskjellige landene er relativt like. I tillegg har vi en kompetanse i selskapet som er bygget opp rundt og knyttet til det europeiske markedet. Og vi er nødt til å fokusere, sier Hustad, og fortsetter:

– Skulle jeg eller andre i ledelsen fløyet til Brasil eller andre steder langt unna flere ganger i måneden ville det tatt tid og fokus vekk fra de mulighetene vi har i det spanske og andre europeiske markeder vi opererer i.

Frem mot nyttår, skal selskapet prioritere å sikre at de fortsatt har kapasitet til å kjøpe seg videre opp og integrere alle de nyinnkjøpte selskapene i organisasjonen. I tillegg skal salgsorganisasjonen bygges videre opp over hele Europa, i tillegg til at utviklingsavdelingen skal fortsette å utvikle nye løsninger.

– Vi vil fortsette å bygge kundebasen og fortsette med oppkjøp, i hvert fall ut 2018, sier Hustad.

Les også

Snart flyttes Phonero-kundene til Telia: Trykker opp nesten seks tonn med nye simkort

Lavere egenvekst

Link Mobility fortsatte den kraftige omsetningsveksten i andre kvartal. Etter en omsetning på 124,5 millioner på samme tid i fjor, økte de omsetningen fra første til andre kvartal fra 228,8 til 281,3 millioner.

Samtidig økte driftsresultat før avskrivninger, men medregnet oppkjøpskostnader og aksjekompensasjonsordninger, fra 11,1 til 21,1 millioner kroner, mot samme periode i fjor. I første kvartal var driftsresultatet 7,0 millioner.

Avskrivninger, renteutgifter og andre finanskostnader sørger imidlertid for at overskuddet på 720.000 i andre kvartal i fjor, ble til underskudd på 7,0 millioner i første kvartal og 8,1 millioner i andre kvartal.

En sterk euro påvirket resultatet i kroner negativt i år.

Av den saftige omsetningsveksten på hele 126 prosent siden andre kvartal i fjor, var egenveksten (organisk vekst, justert for oppkjøp) på 23 prosent. Den organiske veksten lå på 30-tallet i fjor frem til fjerde kvartal, men bikket da ned til 29 prosent. I år har den fortsatt nedover på 20-tallet.

– Er den reduserte egenveksten et tegn på at markedet deres begynner å bli litt mer mettet enn det var?

– Vi er veldig fornøyde med en organiske veksten vi har, men det er noen områder som faller og trekker ned totalen, og dette er områder som vi ikke anser som strategiske for oss, sier Hustad.

Han peker på at inntektene fra meldingstjenester økte med 35 prosent organisk i kvartalet, mens andre områder som de vil nedprioritere altså trekker totalen ned.

Et av områdene som Hustad referer til er «carrier billing» (fakturering over mobilregningen) som et eksempel, der Hustad sier hele markedet bremser opp.

– Andre kanaler vokser på bekostning av «carrier billing», og vi ønsker heller å øke satsingen på betaling via partnere som Klarna, MobilePay og andre kanaler, sier Hustad.

I tillegg sier Link-sjefen at de bevisst har trappet ned på konsulentvirksomheten der Link Mobility tilbyr skreddersydde tjenester, for eksempel inne i appene til bedrifter.

– Vi vil heller at kunder av oss skal bruke de mer standardiserte løsningene enn at vi bruker mye tid og fakturerer konsulenttimer for å lage skreddersøm, sier han.

Link Mobility tilbyr i dag kundene egne nettplattformer der kunder kan styre hvilke tjenester de vil ha og knytte dem opp mot sine egne bedriftssystemer for å kunne kommunisere med kundene.

– I tillegg øker vi med å få flere til å bruke tjenestene våre. For eksempel bør det være langt flere norske bedrifter enn de 5.000 er kunder hos oss i dag som kan nyttiggjøre seg av tjenestene våre. Her er det masse å gå på, sier Hustad.

Les også

ICE kjøper seg 40.000 norske mobilkunder til

Står fortsatt på milliardmålet for 2018

I fjor gikk Link-ledelsen ut med en ambisjon om at de skulle klare å løfte omsetningen til hele 2,7 milliarder i 2018.

Gitt en omsetning på 621,6 i 2016 kunne det kanskje virke særdeles optimistisk, men i første halvår har selskapet hatt en omsetning på 510,1 millioner kroner allerede, noe som er mer enn det dobbelte av de 235,1 millionene i omsetning i første halvår i fjor.

For hele 2017 anslår nå Link Mobility en omsetning på 1,8 til 1,9 milliarder kroner, altså tregangeren av fjoråret. Justert driftsresultat (EBITDA – før avskrivninger, renteutgifter og skatt) er ventet å øke til mellom 230 og 255 millioner kroner i 2017.

Veksten skyldes i stor grad oppkjøp som er gjort, og oppkjøp som skal komme i andre kvartal. Selskapet legger med andre ord inn oppkjøp som ikke er offentlig annonsert ennå, men som de tror at de skal klare å sikre før nyttår.

– Når vi går ut med denne «outlook'en» så viser det at vi er veldig trygge på kommende oppkjøp og at vi kan levere på den planen, sier Hustad, og legger til at det fortsatt er en risiko for at ikke alle avtalene kommer på plass som planlagt.

– Og dere mener fortsatt at dere skal klare å øke omsetningen med over en milliard neste år til 2,7 milliarder?

– Ja, den står vi utvilsomt på fortsatt. Det vi ønsker å gjøre med prognosen for i år er å vise at vi bygger en bro mot prognosen for 2018, sier Hustad.

Selv mener han at de er kommet nærmere målet nå enn de selv hadde lagt opp til. Link Mobility har bare i år kjøpt Didimo og JetTelecom, samt GMS, i Spania, SMSAPI i Polen og Voicecom i Bulgaria. Tidligere er det gjort oppkjøp i Finland, Tyskland, Norge og andre europeiske land.

Les også

Norsk selskap skal pilotteste SMS+ med Google

Les også

Vil klippe (nesten) alle plastkortene dine i to

Les også

Norsk IT-selskap danket ut AT&T og Vodafone

Her kan du lese mer om

  1. Telekom
mail
E24

Start dagen med

Morgengryn Logo

Hold deg oppdatert på de viktigste nyhetene, de siste nøkkeltallene, og dagens kalender. Tilbudet er gratis.

Flere artikler

  1. – For en sunnmøring er dette en fantastisk følelse

  2. Traff en fartsdump: Varsler nye kjøp i Frankrike og Italia

  3. Norsk selskap skal pilotteste SMS+ med Google

  4. Annonsørinnhold

  5. Tidligere Link Mobility-sjef blir styreleder i Nortel

  6. Oppkjøpsraidet fortsetter: Blar opp 8,5 mrd. for Bonnier Broadcasting