Telenors supersuksess fortsetter veksten

Telenor-sjefen mener utviklingen i Myanmar går fem ganger raskere enn tidligere Asia-satsinger. Som én av sine siste beslutninger som toppsjef godkjente han et frekvenskjøp på 600 millioner i landet.

FINALEN: Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas (t.h.) gjennomførte onsdag sin siste kvartalspresentasjon som konsernsjef, sammen med finansdirektør Richard Aa.

Torstein Bøe
  • Marius Lorentzen
Publisert: Publisert:

FORNEBU (E24): Da Jon Fredrik Baksaas entret scenen på Telenors hovedkontor onsdag morgen, markerte det også hans siste kvartalspresentasjon som konsernsjef. I midten av august gir han stafettpinnen videre til Telenors Asia-sjef Sigve Brekke, etter å ha vært toppsjef siden juni 2002.

Før Baksaas kunne ta ordet for siste gang, slet imidlertid toppsjefen med mikrofonen sin som skurret og lagde ulyder.

– Det ser ut som vi har litt tekniske problemer på min 53. kvartalspresentasjon, humret Baksaas.

– Vi gjorde faktisk en opptelling tidligere i morges. Min første kvartalspresentasjon som konsernsjef var for 2. kvartal 2002, men jeg har jo vært med her siden 1995, sa Baksaas senere, med referanse til hans tidligere rolle som nestsjef og finansdirektør.

– Fra 15 år til to-tre

Den siste store satsingen som Baksaas har hatt ansvaret for som Telenor-sjef, er inntreden i Myanmar. Etter å ha skrudd på mobilnettet i fjor høst, opplever Telenor og konkurrentene en utrolig vekst.

Selskapets hovedkonkurrent er Ooredo (Qatar Teleocom), som også sikret seg en lisens samtidig med Telenor, samt det statlige MPT. Så langt har utviklingen gått over alles forventning, og både Telenor-toppene og analytikerne ytrer sin positive overraskelse.

Telenors virksomhet var i pluss allerede etter seks måneder, noe som selskapet aldri før har opplevd. I tillegg peker Telenor-sjefen på at Myanmars utvikling går langt raskere enn han har sett før:

– Tidligere var jo Bangladesh en 15-årig historie om hvordan moderne teknologi utvikler et samfunn. Det komprimerer vi nå ned i en to- til treårs periode i Myanmar. Det er helt rått, sier han til E24, etter presentasjonen.

Fra første til andre kvartal økte omsetningen i landet fra 768 millioner til 1,1 milliard, mens driftsresultatet (EBITDA) økte fra 152 til 479 millioner. Selskapet mener å kunne slå fast at de har økt markedsandelen fra rundt 30 til 35 prosent så langt i år.

På spørsmål fra E24 om hva som har gjort det mulig for Telenor å sikre seg en større del av kaken, peker Baksaas på Telenors strategi om å rulle ut både 2G (GSM) og 3G i Myanmar fra starten av som hovedforklaringen på den økte markedsandelen.

Konkurrenten Ooredoo leverer bare et 3G-nett. Det er 3G og naturlig nok 4G som blir løsningene på sikt, men 2G er et rimeligere alternativ for mange brukere med lavere inntekter.

– På utrullingen av mobilnettene ligger vi nok ganske jevnt med konkurrentene, selv om vi kanskje akkurat nå ligger litt foran utenfor byene. Vi lå jo etter i byene i starten, sier Baksaas.

– Er det potensial for at 2G-satsingen kan øke markedsandelene deres enda mer?

– Med tre millioner nye kunder som vi aktiverer i kvartalet, så er det klart at det er fenomenalt, sier Baksaas, som bemerket at Telenor i juli passerte 10 millioner kunder i landet.

Måtte bla opp for flere frekvenser

Telenor-ledelsen kunne onsdag presentere et resultat som var på linje med første kvartal, da selskapet hadde en rekordomsetning.

– Omsetningen har vokst 18 prosent siden i fjor. 12 prosent kommer av valutaeffekter, mens seks er organisk vekst, fortalte finansdirektør Richard Aa.

Driftsresultatet før avskrivninger (EBITDA) er opp med 1,3 milliarder fra i fjor, og det er det virksomheten i Asia som alene sørget for, slo finansdirektøren fast. Resultatet etter skatt var ned 400 millioner fra starten av året, men likevel 1,3 milliarder høyere enn i fjor.

Aksjemarkedet ser imidlertid ikke ut til å la seg begeistre av resultatrapporten, for etter noen timer etter børsåpning er Telenor-aksjen ned tre prosent.

En av de større kostnadene Telenor har hatt i kvartalet, er kjøpet av fem megahertz med nye frekvenser i Myanmar for å ha nok kapasitet i luften til å kunne betjene veksten. Det kostet selskapet 75 millioner dollar, drøye 600 millioner kroner. Frekvensene ligger i det såkalte 2,1 gigahertz-båndet, som brukes til 3G, og kjøpet ble gjort gjennom å innløse en opsjon.

– Hadde dere planlagt å benytte denne opsjonen eller har den kraftige veksten tvunget det frem?

– Nei, ikke så tidlig i forhold til det vi opprinnelig planla. Siden vi bruker frekvensene våre til både 2G og 3G, har vi mindre frekvensspektrum tilgjengelig til data. Nå når databruken bygger seg opp har vi behov for mer spektrum tidligere enn konkurrenten, sier Baksaas.

– Når vil dere trenge enda mer frekvenskapasitet gitt den veksten vi ser?

– Det vet vi ikke, og det gjenstår å se hvordan og når fremtidige frekvensauksjoner i Myanmar vil skje. Så langt har det ikke kommet noe informasjon om det, sier Baksaas.

Utfordringer i nabolaget

Selv om Myanmar suser av gårde, sliter Telenor for tiden i Thailand. Der forsvant det 1,5 millioner kunder i kvartalet, takket være et krav om å registrere alle kontantkortbrukere og en beintøff konkurranse i markedet. Omsetningen har fra første til andre kvartal falt med rundt 300 millioner til 5,1 milliarder.

– Resultatene i Norge fortsetter å være svært sterke, men i Thailand er vi midt i en omstilling. Vi er ikke veldig fornøyd med dagens situasjon, sa Baksaas onsdag.

Telenor har måttet oppgradere nettet sitt betraktelig siden i fjor høst. I tillegg har subsidier av billige smarttelefoner og konkurrentenes tilbud av mobilabonnement med ubegrenset databruk, kostet Telenor mye.

Telenor sendte i vår den svenske Telenor-toppen Lars-Åke Norling for å drive Thailand-virksomheten, og ledelsen uttalte onsdag at de utover høsten vil kutte ut subsidiene på billige smarttelefoner til kontantkortbrukere.

– Hvordan kan dere være trygge på at dere ikke mister flere kunder når dere nå planlegger å kutte subsidiene til kontantkortkundene?

– Å være 100 prosent sikker er ikke mulig, for konkurransen er der. Etter mangler på nettverkssiden i andre del av fjoråret har vi hentet oss inn, men det tar tid å få det imaget ut til kundene. Det er et utfordrende marked, men vi er at intensiteten av subsidiene er noe lavere. Vi får se, sier Baksaas til E24.

– Vi ser at folk ikke lenger står i kø for billige subsidierte telefoner, så vi bestiller ikke flere. Folk vil heller ha bedre smarttelefoner, og derfor bestiller vi heller ikke flere slike mobiler, men selger ut det vi har. Men det som skjer på konkurransebildet er mer usikkert, som Jon Fredrik sier, legger finansdirektør Richard Aa til.

Les også

Telenor flytter 77 årsverk til India

Les også

– Det kan være vi må gjøre oppkjøp

Les også

Baksaas gir seg på topp: Telenor seiler videre med rekordomsetning

Publisert:

Her kan du lese mer om

  1. Telenor

Flere artikler

  1. – Nå er vi tilbake der vi ønsker å være

  2. Nå skal kundeflukten i Asia stoppes

  3. Forbereder seg på ny utfordrer i Myanmar

  4. Varsler det sjette året med inntektsfall

  5. Banker resultatforventningene ned i støvlene