- Konkurrentene klarer ikke henge med Apple
Ingen av konkurrentene er i nærheten av Appels markedsandel på nettbrett.
Det forventes at Apple lanserer sin nyeste gadget, iPad 3, på en pressekonferanse i morgen.
Det er bra for Apple, ettersom Forrester Resarch Inc. i dag skriver i en rapport at det ikke finnes en eneste Android-basert konkurrent på nettbrettmarkedet som har over 5 prosent markedsandel i USA. Det skriver Bloomberg.
Enorm markedsandel
Apple har ifølge rapporten fra Forrester en markedsandel på 73 prosent. Samsung, Sony og Toshiba er på sin side blant de selskapene som er mest innovative i utviklingen av nettbrett, men de klarer likevel ikke å kapre større markedsandeler.
Sarah Rotman Epps i Forrester sier at dette kommer av at de andre produsentene har lagt seg på samme prisnivå som Apple, men at de med inkonsekvent branding seg i mellom ikke klarer å henge med.
Amazon gjør det bra
- Nettbrett handler om tjenester, på dette området har Amazon hatt suksess, mens andre har feilet, sier Epps til Bloomberg.
24 prosent av de spurte i rapporten til Forrester sier at de kan tenke seg å kjøpe et nettbrett fra Amazon. 61 prosent svarer at de vil kjøpe iPad.
Langt unna Apple
I en undersøkelse som Forrester gjennomførte i september, var HP nest størst i USA, med 6 prosent markedsandel. Samsung lå på tredje plass med fem prosent, mens Motorola var nummer fire med fire prosent.
Det er med andre ord langt opp til Apple.
iPad 3
Det er forventet at den nye iPaden blir lansert med brask og bram i morgen, og at den får en ny høyoppløst skjerm, firekjerners prosessor, bedre kamera og bedre batteritid.
Les også:
Troen på iPad 3 er verdt 87 milliarder
Apple er verdt mer enn to norske statsbudsjett