Xiaomi setter ny verdensrekord i salg av smarttelefoner

Et stort IT-selskap har fått en ny verdensrekord i mobiltelefonsalg, og det er ikke Apple.

GRÜNDER: Her er Lei Jun, grunnlegger og toppsjef i kinesiske Xiaomi, under en pressekonferanse i begynnelsen av mars.

Kim Kyung-hoon
Publisert:,

Den kinesiske smarttelefonprodusenten Xiaomi har nå rekorden for å ha solgt flest mobiltelefoner på en nett-plattform på 24 timer.

Det fem år gamle mobiltelefonselskapet sikter mot himmelen, og er på god vei dit. Verdien av selskapet har blitt firedoblet på ett år.

Les også

Nå slår Telenor tilbake mot erkerivalen: Lanserer 4G+

Onsdag hadde den kinesiske mobiltelefonprodusenten et 12-timerssalg i anledning Mi Fan Festival.

Verdens tredje største

De solgte 2,11 millioner telefoner under disse salgstimene i år, og havner dermed i Guinness' oversikt over verdensrekorder.

I fjor solgte de på samme salg 1,3 millioner telefoner.

I løpet av disse 12 timene fikk selskapet inn 2,08 milliarder yuan i salgsinntekter, over 2,69 milliarder norske kroner, ifølge CNBC.

Mi Fan Festival er et årlig salg som arrangeres rundt Xiaomis bursdag.

Det unge teleselskapet slo både Lenovo og LG i fjor, og ble verdens tredje største smarttelefonprodusent.

De solgte over 61 millioner smarttelefoner i 2014, opp fra 18,7 millioner året før. De forventer et salg på 100 millioner telefoner i løpet av 2015.

Les også

– Google vil la deg bruke telefonen i utlandet uten ekstra kostnader

Rakettfarten mot salgshimmelen har også ført til at investorer har flokket seg rundt det fem år gamle selskapet.

Større enn Uber

I den siste investorrunden i desember fikk de inn over en milliard investor-dollar. Det ga selskapet en verdsetting på 45 milliarder dollar. Dette gjør dem til verdens mest verdifulle «startup», større enn Netflix, Uber og Twitter.

Xiaomi er størst i det markedet andre mobiltelefonprodusenter kjemper om å ta, i Kina. De billige smarttelefonene i Kina står for 90 prosent av salget.

I 2013 krøp de forbi Apple i salgstall i Kina, og i 2014 gikk de gått forbi giganten Samsung. De er nå den største aktøren på det kinesiske markedet.

LANSERING: Her er «Kinas Steve Jobs», Lei Jun, under en lansering i Beijing i fjor.

Jason Lee

Selskapet jobber med å utvide til flere land, og har blant annet lansert i de voksende markedene i Indonesia og India det siste året.

Telefonene er ikke til salg i Norge ennå.

Apple i Kina

Lei Jun, som også var med på å grunnlegge selskapet, blir kalt «den kinesiske Steve Jobs», både på grunn av selskapet han har vært med på å grunnlegge, og klesstilen under lanseringene.

Les også

Blir du dummere av smarttelefonen?

Skal man tro Apples sjef for iPod og iPhone, Greg Joswiak, så vil ikke Apple gå inn på markedet på samme måte som Xiaomi, selv om Apple i år har satt inn ekstra ressurser for å vokse i det kinesiske markedet.

Joswiak sa tidligere i år at billige produkter var en tabbe de ikke gjør igjen, og det er nettopp billigere produkter Xiaomi har satset på.

Les også

Norges første Facebook-sjef

Les også

Dette er verdens mest verdifulle «startup»

Les også

YouTube kan bli betalingstjeneste allerede i år

Her kan du lese mer om