Bankkunder rammet av betalingstrøbbel

DNB hadde problemer med sine betalingstjenester lørdag. Problemene skal nå være løst.

Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Publisert:,

Oppdatering 3: DNB melder at alle problemene skal være løst, og at betaling med kort og uttak i minibank nå skal fungere som normalt.

Oppdatert 2: DNB melder at mobilbank og nettbank nå fungerer som normalt. Det jobbes fortsatt på spreng med å løse problemene knyttet til kort og uttak i minibank, ifølge storbanken.

Oppdatering 1: Vipps skriver i en melding til E24 at problemene er løst, men DNB jobber fortsatt med å løse problemet.

DNB sa at de satte krisestab og kalte inn ekstra ressurser for å finne feilene og løse situasjonen. Feilen så ut til å ligge i et system hos en av DNBs leverandører.

«Vi er i tett dialog med leverandørene våre, og gjør alt som står i vår makt for å komme tilbake til normal drift», skrev DNB på Facebook.

Feilen medførte at enkelte kunder opplevde at betalinger i Vipps eller butikk ble avvist.

«Noen får heller ikke tatt ut i minibank. Både mobilbanken og Spare-appen er dessverre berørt, fordi vi ikke får hentet opp data fra systemene våre på riktig måte», skrev DNB på Facebook.

Beløp ble reservert flere ganger

Banken skrev at kunder som har forsøkt å betale flere ganger for samme kjøp ville oppleve at beløpet ble reservert flere ganger på kontoen.

«Dette er ikke det samme som at det er trukket. Reservasjonene vil oppheves så fort systemene er tilbake i normal drift», skrev DNB.

DNB skrev at «de skjønner at det er utrolig irriterende» ikke å få betalt for seg i butikken, eller ikke å få tatt ut penger i minibank.

«Vi beklager veldig de vanskelige situasjonene kundene våre har opplevd i dag, både i Norge og i utlandet», skrev DNB.

DNB skrev at de fikk inn melding like etter klokken 12 lørdag om at kunder hadde problemer med betalinger.

Også Vipps meldte om betalingsproblemene.

– Det er i hovedsak kundene hos DNB som er påvirket av problemene, sa kommunikasjonssjef i Vipps, Hanne Kjærnes til E24.

Kjærnes sa at det også er noen brukere i andre banker enn DNB som var berørt, blant annet Nordea.

Vipps hadde også trøbbel

Vipps skrev på sine Facebook-sider at det er noen brukere som opplevde problemer med å vippse fra konto.

«Prøv da å benytte kort som betalingskilde i stedet, så skal det fungere som normalt. Den du vippser til har da pengene inne på sin konto tre virkedager senere», skrev betalingstjenesten.

Vipps skrev at de jobbet med å få løst problemene så fort som mulig og er lei seg for at det skapte problemer.

DNB skrev først at problemet gjaldt flere banker, men har senere fjernet denne opplysningen fra Facebook-innlegget.

– Vi fikk beskjed om at dette gjaldt flere men har dessverre ikke mer detaljert info. Vi redigerer posten nå for å unngå uklarhet rundt dette, sa informasjonsdirektør Even Westerveld til E24.

Les også:

Nå går vi inn i en ny bankvirkelighet – kan utløse et ras av ferske tjenester (for abonnenter)

Her kan du lese mer om