Rapport: Det kan bli mangel på metaller til elbilbatterier om fem år

Wood Mackenzie tror det kan bli umulig å nå internasjonale elbil-mål frem i tid. Lave priser på nikkel får skylden. 

PÅ STEDET HVIL: Fordi nikkelprisene er så lave, gjøres det få investeringer. Det kan by på problemer når etterspørselen øker, påpeker Wood Mackenzie. Bildet viser en arbeider ved et anlegg i Kosovo.

Foto: Armend Nimani AFP
Publisert:

Kobolt, litium og nikkel er sentrale metaller til produksjon av elbilbatterier.

Fordi etterspørselen etter batterier vokser i et overveldende tempo, kan det være vi får en forsyningsskvis på midten av 2020-tallet, spår analyseselskapet Wood Mackenzie.

De påpeker at selv om de fleste bilprodusenter har ambisjoner om å være fullstendig fossilfrie innen 2050, vil det kunne bli umulig å nå mange av elbil-målene og forbrenningsmotor-restriksjonene.

– Med mindre batteriteknologi kan bli utviklet, testet, kommersialisert, produsert og integrert i elbiler og deres forsyningskjeder i et raskere tempo enn noen gang tidligere, står man overfor et problem med tanke på å gå over fra fossildrevne til fossilfrie biler, heter det i rapporten Global battery raw materials long-term outlook H1 2019.

– Investeringer må skje nå

Det britiske analyseselskapet mener at det er dagens lave priser på nikkel som vil utgjøre det største problemet i løpet av det neste tiåret.

Det sentrale metallet vil ifølge analysesjef Gavin Montgomery i Wood Mackenzie oppleve en etterspørselsboom de neste årene.

Les også

Elbilsalget faller: – Må ses i sammenheng med bompenger

Dels fordi vi kjøper flere og flere elbiler, dels fordi dette metallet favoriseres i ny batteriteknologi – på spesielt kobolts bekostning.

– Å oppnå tilstrekkelig nikkelvolum på midten av 2020-tallet vil bli en utfordring. En lav nikkelpris har stått i veien for prosjektutviklinger og siden ledetiden ofte er opp mot ti år, må investeringer skje nå, slår Montgomery fast.

Det globale elbilsalget, inkludert hybridbiler, økte med 24 prosent i fjor. Wood Mackenzie forventer at fossilfrie biler står for 7 prosent av alle personbilsalg i 2025, 14 prosent i 2030 og 38 prosent i 2040.

Nye batterier med mye nikkel

Den nye batteripakken NMC 811 er et eksempel på utviklingen i retning av økt nikkelbruk.

Kina sto ikke overraskende for første støt, sier Montgomery, men flere land og selskaper følger nå etter. I løpet av året planlegger sørkoreanske SK Innovation å starte masseproduksjon av batteriet.

Les også

Undersøkelse: Mer tvil om miljøeffekten av elbiler i Norge enn i Norden

Det skiller seg fra andre batterier i sammensetningen av metaller.

Mens for eksempel det mye brukte batteriet NMC 523 inneholder fem deler nikkel, to deler mangan og tre deler kobolt, vil skiftet til 811-miksen redusere kostnadene ved å bruke mindre av det sjeldne og kostbare metallet kobolt.

Som navnet indikerer, vil i stedet nikkel-andelen øke til 80 prosent.

GENERALSEKRETÆR: Christina Bu i Elbilforeningen.

Foto: Jonathan Nackstrand AFP

Elbilforeningen er ikke bekymret

Analysen preller for det meste av på Elbilforeningen. De er i løpet av de siste årene blitt vant til at det er blitt ytret ulike bekymringer rundt tilgangen på forskjellige råvarer til bruk i batterier, forteller generalsekretær Christina Bu.

– Lenge var det fokus på litium, men så viste det seg at det var flere store reserver i ulike land, sier hun.

Når Wood Mackenzie denne gangen peker på for få investeringer i nikkelutvinning grunnet lave priser, mener Bu at historien viser at dette endrer seg raskt når etterspørsel og pris øker.

– Så jeg er ikke veldig bekymret. I tillegg er det verdt å nevne at det nå investeres stadig mer i såkalte «solid state»-batterier. Det franske selskapet Blue Solutions har for eksempel allerede to fabrikker som produseres slike batterier uten nikkel eller kobolt.

Her kan du lese mer om