Blockbuster kunne kjøpt Netflix for 50 millioner dollar: Sjefen trodde det var en spøk

Den tidligere Blockbuster-toppsjefen måtte holde inne latteren da han ble tilbudt Netflix for 50 millioner dollar. I dag har Blockbuster én butikk igjen - mens Netflix har 158 millioner brukere.

Her er en av Netflix-gründerne og forfatter bak boken, Reed Hastings avbildet foran Netflix-logoen.

STEVE MARCUS / X00642
Publisert:

I september 2000 var Blockbuster en av de mektigste selskapene i underholdningsindustrien, med 9.000 filmutleie-butikker verden over, og milliarder av dollar i markedsverdi.

Så kom internett, og rev bort beina under markedet for å leie ut VHS- og DVD-filmer.

I dag er det én - 1 - Blockbuster-butikk igjen.

I Bend i Oregon, USA.

Samtidig har Netflix vokst seg til milliardbutikk, med oppunder 160 millioner kunder verden over - som streamer, ikke leier, filmer og TV-serier.

Ba om møte i flere måneder

Men det kunne vært annerledes.

Netflix, og deres businessidé, kunne blitt en del av Blockbuster for 19 år siden.

Dette kommer frem i den nye boken «That will never work», av Netflix-grunnlegger Mac Randolph.

I boken skildrer han et møte mellom han selv, medgründer Reed Hastings samt daværende finansdirektøren Barry McCarthy i Netflix på den ene siden, og administrerende direktør John Antioco i Blockbuster på den andre. Møtet er gjenfortalt av nettstedet Inc.

Den dagen kunne Blockbuster kjøpt Netflix for 50 millioner dollar. Men Antioco vurderte ikke engang muligheten, og så på hele forslaget som en stor vits, ifølge boken.

DVD via post

Kvelden før møtet var Randholph, Hastings og McCarthy i landlige California, på Netflix’ første jobbtur, da McCarthy fikk høre at Blockbuster ville møte dem.

På dette tidspunktet var Netflix i trøbbel. Internett-boblen hadde fått den lysende fremtiden til å visne bort. Ideen om å få DVD-er levert per post begynte å få fart, men ikke raskt nok til at selskapet var lønnsomt.

To år tidligere, og i bedre økonomiske tider hadde Hastings og Randolph avslått muligheten for å bli kjøpt opp av Amazon. Nå virket et oppkjøp av Blockbuster til å være den perfekte livbøyen for å holde Netflix over vann.

Derfor hadde Netflix i flere måneder bedt om et møte med Blockbuster.

Når Netflix fikk beskjeden om at Antioco ville møte dem, kastet de seg på et privatfly som kostet dem 20.000 dollar, til tross for at selskapet så vidt klarte å holde seg over vann.

DEN SISTE: Scott Thornton tar en selfie foran verdens siste Blockbuster-butikk. Som ligger i småbyen Bend, i Oregon i USA.

Ryan Bennecke/AP

Avfeid på møtet

I forkant av møtet skal Hastings ha gått over Blockbusters styrker og identifisert på hvilken måte selskapet kunne dratt nytte av Netflix’ markedsposisjon og kompetanse.

– Vi bør slå oss sammen, vi driver den elektroniske delen av virksomheten, dere fokuserer på butikkene, foreslo Hastings på møtet.

Antiocos svar viste seg å være feil.

– Internett-hysteriet er fullstendig overdrevet.

En av Blockbuster-rådgiverne forklarte hvordan forretningsmodellene til Netflix og omtrent alle andre virksomheter på nett ikke vær bærekraftige, og aldri ville tjene penger. Til slutt kom spørsmålet.

– Om vi skulle kjøpt dere, hvilken pris har dere tenkt?

– Femti millioner, sa Hastings.

Lang tur til flyplass

Randolph skriver i boken at han hadde fulgt nøye med på Antioco under samtalen. Gjennom hele møtet skal han ha fremstått profesjonell.

«Nå observerte jeg et merkelig uttrykk som krysset Antiocos ansikt, og munnvikene vendte opp. Det varte bare et øyeblikk. Men så snart jeg så det, visste jeg hva som skjedde: John Antioco holdt inne latteren».

Blockbuster aksepterte altså ikke Netflix’ tilbud, eller ga et seriøst mottilbud.

«Møtet gikk ganske raskt i vasken etter det, og det var en lang, rolig tur tilbake til flyplassen», skrev Randolph.

Her kan du lese hvordan Blockbuster ble utradert på få år, når deres forretningsmodell ironisk nok ikke evnet å stagge den enorme omveltningen i filmutleiebransjen, etter at økt digitalisering ga strømmemuligheter - som for eksempel Netflix, som raskt snudde deg fra leie til streaming som forretningsidé.