Brakresultat for Facebook i andre kvartal
Facebooks overskudd steg med 186 prosent og endte på to milliarder dollar i årets andre kvartal sammenlignet med samme periode i fjor.
Resultatet er bedre enn hva de fleste analytikere hadde spådd, og i timene etter at nyheten ble kjent, steg selskapets aksjeverdi i etterhandelen med 7 prosent.
I skrivende stund er aksjen opp 5,58 dollar, tilsvarende 4,52 prosent.
Det betyr at verdien på selskapet har økt med 24,7 milliarder kroner etter brakresultatet Facebook la frem onsdag kveld.
Antall aktive brukere per måned har nå økt til 1,71 milliarder, noe som er en økning på 15 prosent på ett år. Samtidig har selskapet opplevd en inntektsøkning på 59 prosent, mye takket være inntekter fra nettreklame.
– Vårt samfunn og vår forretning har hatt nok et godt kvartal, sier Facebooks grunnlegger og toppsjef Mark Zuckerberg.
– Vi er spesielt fornøyd med framgangen innen video ettersom vi beveger oss mot en verden der video er i kjernen av all vår virksomhet, sier han videre.
Analysefirmaet eMarketer anslår at to tredeler av reklameinntektene i sosiale medier går til Facebook. Selskapet sikrer seg dermed langt mer av reklameinntektene på nettet enn hva for eksempel Twitter gjør, som tidligere i uken la fram et skuffende resultat.
Også i første kvartal kunne Facebook legge frem et overraskende godt resultat.
Verdens største sosiale nettverk dro da inn 5,38 milliarder dollar i omsetning i årets tre første måneder, opp fra 3,54 milliarder i fjorårets kvartal.
I samme kvartal skuffet de andre teknologikjempene.