Gründere vil utfordre forsikringsbransjen: – Det er mye grått hår og konservatisme i bransjen

Fra den andre siden av bordet møtte de lite vilje til å tenke nytt hos forsikringsselskapene, så de startet selv. Ekspertene tror flere vil komme etter.

STARTET SELV: Rune Brunborg (t.v.) og Henrik Nygård Sjølie (t.h.) ble frustrert over hvor konservative forsikringsbransjen er, og begynte selv.
  • Sigrid Moe
Publisert: Publisert:

– Forsikringsbransjen har snakket om digitalisering. Men vi tror det er noe i mentaliteten og noe i det tekniske som holder dem tilbake. Det er mye grått hår og konservatisme. Om du sitter der som en ung og fremoverlent forretningsutvikler, så opplever du motstand mot nye ideer, sier Rune Brunborg.

For nesten ett år siden fortalte analytiker Odd Weidel i SpareBank1 Markets at han og andre analytikere følger selskaper innen bank og forsikring med argusøyne.

– På lang sikt tror jeg fintech og insurancetech vil utfordre forsikringsselskapene, men jeg tror norske selskaper er godt forberedt, sa Weidel.

Digitale hoder

Brunborg og Henrik Nygård Sjølie er to av dem som vil utfordre forsikringsselskapene. De er gründerne bak det nye forsikringsselskapet Tribe.

Begge har bakgrunn fra flere gründerprosjekter, blant annet jobbet Brunborg med Finn.no-selskapet penger.no, og Sjølie var med på å starte P5 Radio, men har også jobbet for Finn.no.

– Som leverandører til forsikringsnæringen så vi oss lei på manglende vilje til å tenke innovativt. Vi hadde mange ideer, men ble møtt med hoderisting. Så vi bestemte oss for å starte et forsikringskonsept som skulle være enklere, sier Sjølie.

– Forsikringsbransjen er preget av konservativ tenkning, det er vanskelig å forandre, selv om mange toppledere ser et behov for endringer

Brunborg, som har bakgrunn som strategisjef i Skandiabanken, forteller at det var en øyeåpner å komme til Finn.no.

– Der sitter kundeorienteringen i veggene, og de er gode på kommunikasjon på digitale flater. Nå vil vi lage enklere digitale prosesser for forsikringsløsningen vår, sier Brunborg.

Investorer

Innen sommeren 2016 var over kunne de skilte med nesten ti millioner i startkapital, med støtte fra investorer som Snö Ventures, Reaktor Returns, Harald Mowinckel, Lars Moldestad og Gaute Ulltveit-Moe.

Nå kan gründerne fortelle at de har fått inn ytterligere 20 millioner fra investorer.

Blant dem er London-forvalter Niels-Christian Jakobsen, aksjemegler og investor Grunde Eriksen og forvalter Helge Aune.

– Våre investorer bidrar med mye kompetanse på andre markeder. De er et nettverk av tanker og ressurser, som kan løfte oss videre med både kompetanse og kapital, sier Brunborg.

Samtidig som de første ti millionene var sikret tok selskapet inn sin første kunde, og i desember ble løsningen åpnet for alle.

– Vi satser, og tør å åpne uferdige tjenester for folk. Det vi kan love er gode forsikringer, og at vi skal vokse sammen med våre kunder.

Les også

Utvikler en «Siri» for kontoret: – Nå er det en digital nedgradering når du kommer på jobb

Ung inspirasjon

Tribe har nylig vært en oppgave under BearingPoints konsulentskole, der utvalgte sivilingeniør- og siviløkonomstudenter fikk frie tøyler til å definere fremtidens skadeoppgjør.

– Det var utrolig spennende å jobbe med disse som er såpass unge, og har friere tanker om forsikring, sier Brunborg.

– De var på samme spor som oss, men de kommuniserer nye ideer på en helt annen måte. Det er veldig verdifullt for oss, legger han til.

IKT-Norges direktør for næringsutvikling, Fredrik Syversen, forteller at det er liten tvil om at det vil komme flere etablerte selskaper og oppstartselskaper som vil utfordre forsikringsbransjen.

– Det er det flere grunner til. Forsikringsselskaper har stort sett systemer som ble utviklet på 70-tallet, og det er vanskelig å gjøre store endringer. Dermed er de sårbare for konkurranse fra nye plattformer som kan tilegne seg kunder, sier Syversen til E24.

TROR PÅ FLERE: Fredrik Syversen sier at det er buzz rundt «fintech»-selskaper.

Bilforsikring

Han forteller at det er snakk om venneløsninger, slik Tribe har, også i utlandet.

– I dagens skadeforsikringer, så er man bundet til at alle kundene til for eksempel IF er solidariske overfor hverandre. Jeg er ansvarlig for han som krasjer ti ganger og mister lommeboken tre ganger i året, sier Syversen.

Det går også rykter om at bilprodusenter vil lage egne bilforsikringer.

– Tesla vet for eksempel akkurat hvordan jeg kjører, og kan skreddersy forsikring for meg. Flere bilimportører har allerede søkt om konsesjoner i forbindelse med bilfinansieringen de tilbyr, så veien er kort, sier Syversen.

Han forteller at innenfor «fintech», finansteknologi, er det i Norge flest gründerbedrifter som satser innenfor sparing og betalingsløsninger, men at stadig flere diskusjoner går i retning forsikring.

Les også

Tilbyr nye jobber til ansatte som sier de kan erstattes av roboter

Les også

Støre om digitaliseringen: – Det blir brutalt

Les også

– Det juridiske rammeverket er totalt ute av kurs

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om

  1. Gründere
  2. Forsikring
  3. Digitalisering
  4. Entreprenørskap

Flere artikler

  1. Forsikringsgründerne i Tribe styrker laget

  2. Axa inngår partnerskap med norsk forsikringsmygg – åpner for oppkjøp

  3. Vil stjele forsikringsselskapenes beste kunder: – 10.000 brukere venter på et bedre tilbud

  4. Ny undersøkelse: – Bilforsikringer er sterkt overpriset

  5. Ny undersøkelse om markedet for skadeforsikring: – Urovekkende lav priskonkurranse