IKT-Norge-direktør om delingsøkonomi-rapporten: – Forslagene vil fjerne all tvil om at Uber kan kjøre legalt

Det er spesielt innenfor transport delingsøkonomiutvalget foreslår endringer. Det er aktørene Haxi og Uber svært fornøyd med.

HAR VENTET: Ubers sjef i Norge Carl Edvard Endresen har ventet på rapporten, og er nå spent på hva politikerne vil gjøre med den.

Foto: Sigrid Moe E24
Publisert:,

– Drosjesentralene og taksametre representerer kostnader som ikke er nødvendige. De fleste vil foretrekke å bruke smarttelefon, sier administrerende direktør Heidi Austlid i IKT-Norge.

Mandag la delingsøkonomiutvalget frem sine forslag til hvordan regjeringen skal møte delingsøkonomiens inntog i Norge.

Et av områdene det har stormet mest rundt er delingsøkonomiens aktører innenfor drosjebransjen. Den største av dem internasjonalt er Uber.

– Forslagene vil fjerne all tvil om at Uber og andre transportører i den digitale økonomien kan kjøre legalt, så lenge de har kjøreseddel, sier Austlid. Hun oppfordrer politikerne til å slippe drosjene fri.

Administrerende direktør i IKT Norge, Heide Arnesen Austlid.

Foto: IKT Norge IKT Norge

– Se fremover

Hun mener det er viktig å se fremover, og ikke bakover, når de nye reglene skal lages.

– Vi må slutte å være så opphengt i hvordan noen valgte å regulere for 20 eller 50 år siden, og heller spørre om formålet med reguleringen kan oppnås på enklere måter, sier direktøren.

Sjefen for Uber i Norge synes også det var godt nytt i rapporten.

– Vi synes det er svært positivt at regjeringens delingsøkonomiutvalg anerkjenner potensialet i delingsøkonomien, og behovet for nye reguleringer, sier Carl Edvard Endresen, som er sjef for Uber i Norge.

– Nå håper vi politikerne svarer raskt, og følger opp med ny lovgivning, legger han til.

Les også

Fem bransjer på vei ut

Politi og skatt

Endresen mener at delingsøkonomien kan bidra til en langt mer effektiv utnyttelse av bilparken, samtidig som det gir bedre transporttilbud og miljøgevinster.

– Tjenesten vår benyttes allerede av hundrevis av partnersjåfører og over 150.000 brukere i Oslo, sier Endresen.

Politiet har hatt flere aksjoner mot sjåfører knyttet til tjenesten, og sjåfører har blant annet blitt stilt for retten for brudd på yrkestransportloven, med det som av Taxiforbundet omtaler som svart kjøring satt i system.

Også sjåfører fra samkjøringstjenesten Haxi har blitt stilt for retten for brudd på denne loven. Sjefen for tjenesten, Aleksander Soender, synes forslaget til utvalget er positivt.

– Vi har foreslått de samme tingene siden 2014. Med progressiv lovgivning på dette området kan Norge bli ledende innenfor avviklingen til personlig eierskap av biler, deleordninger og i fremtiden førerløse elbiler, sier Soender til E24.

Les også

Skatteetaten går til aksjon mot 400 navngitte Uber-sjåfører

Buss og taxi

Selskapet har planer om å åpne Haxis plattform for taxiselskaper og busselskaper i løpet av de neste månedene

Han forteller at det nå er om lag 9.000 sjåfører knyttet til plattformen i Norge.

Utvalget forslår blant annet å fjerne plikten til å ha løyve, og å være knyttet til en sentral, ved persontransport.

Øystein Trevland i Norges Taxiforbund har fortalt at han ikke ventet endring i løyveplikten.

– Det er verst for det norske samfunnet, da mister Distrikts-Norge rett på døgnåpen kollektivtransport som er grunnlaget for at løyveplikten skal bestå, fortalte han til VG.

Nå skal rapporten på høring, før politikerne skal avgjøre hvilke regelendringer som skal bli vedtatt.

Les også

Bedrifter kan få statsstøtte til el-lastebiler

Les også

Danmark og Sverige foran Norge i digitaliseringen

Les også

Støre om digitaliseringen: – Det blir brutalt