Lego-nytt kan bli gullgruve for Funcom
Spilljournalist ser stort økonomisk potensial i Funcoms nye avtale.
Midt i den hektiske oppkjøringen til neste ukes storstilte lansering av «The Secret World» har Funcom landet en avtale med den danske leketøygiganten Lego.
Det norske spillselskapet skal utvikle et MMO-spill (multiplayer onlinespill) basert på legofigurer.
En som har fulgt Funcom i mange år er VGs spilljournalist Rune Fjeld Olsen. Han ser store muligheter for Funcoms nye avtale:
- Hvis de legger sjelen sin i dette her, og lager noe bra som folk er villige til å betale for, så er dette en skikkelig gullgruve, det er jeg sikker på.
Funcom + Lego
- Vi mener at Lego er en av de sterkeste merkevarene inne spill og underholdning, og det er en merkevare som det er lett å stå for kjerneverdiene til, sier administrerende direktør Trond Arne Aas i Funcom til E24.
Aas vil ikke i dag si noe mer om den nye avtalen enn at spillet vil bli tilgjengelig på Legos hjemmeside, som har flere millioner bruker hver måned. Han vil heller ikke si noe om inntektspotensialet i den nye lisensavtalen.
Les også: Funcom skal lage Lego-spill
- Det er et fokusert MMO-spill og vil gi en fokusert opplevelse. Dette spillet vil også ha en kortere utviklingstid enn for eksempel det som har vært tilfelle med «Age of Conan» og «The Secret World». Når det blir Lego-lansering kan jeg ikke si noe om, sier Funcom-sjefen.
- Hvor lenge har dere forhandlet med Lego?
- Vi er i dialog med mulige partnere i hele verden på kontinuerlig basis, og slik sett kjenner vi de fleste selskapene. Lego er ett av disse, og vi har vært i dialog med de en stund, sier Aas.
- Forretningsmodellen er god
Analytiker Espen Torgersen i meglerhuset Carnegie mener avtalen med Lego er positiv.
- Jeg synes det er spennende og interessant på to måter; gjennom «Age of Conan» og «The Secret World» har Funcom bygget en plattform, med alt det innebærer av kunnskap og organisasjon. Det er naturlig at selskapet drar ut synergier av dette, med for eksempel et spill i en helt annen sjanger, som dette, sier Torgersen til E24.
- Det som er det fantastiske med MMO, er at selv om selskapet må investere en del kroner i spillutviklingen, så er forretningsmodellen basert på at man ikke bare kjøper spillet en gang, men kommer tilbake ved å betale en månedsavgift for å fortsette å kunne spille etter første måned. Gitt at man fortsetter med den samme forretningsmodell, så er det et forretningspotensiale som ser ganske spennende ut.
Aksje
Longname: Funcom
Ticker: FUNCOM
Marked: OSE
Organiasonsnummber: 200293223
TSID:
Trade time: 2012-06-28 10:44:29
Last: 16.2
Close: 15.4
Periode: 7days
Spenningen stiger
På kort sikt er imidlertid Funcom fullt opptatt med å lansere sin viktige storsatsing «The Secret Word», som skal lanseres 3. juli.
Spillet har vært under utvikling i flere år og selskapet har investert nærmere 300 millioner kroner.
Mottagelsen av spillet vil ha stor betydning for selskapets fremtid.
Funcom har selv kommunisert at de har en målsetning om 1,35 millioner solgte spill, med om lag 500.000 betalende spillere i snitt, og inntekter på 945 millioner kroner det første året.
- Vi synes det har vært mange spennende tilbakemeldinger, og det har vært stor interesse for store og åpne betaer i forkant. Det store spørsmålet er i hvilken grad dette vil konverteres til salg, og det vil vi få svaret på de kommende månedene, sier Funcom-sjef Trond Arne Aas til E24.
(Saken fortsetter under bildet)
Les også: Funcom henter 60 millioner kroner
To-trinns rakett
Analytiker Espen Torgersen påpeker at veldig mye av Funcoms fremtid er avhengig av at de lykkes med «The Secret World».
- Vi er positive, og tror det er ganske muligheter gode muligheter for at de lykkes. Det er en to-trinns rakett som skal avgårde her; at Funcom får mange kunder som først betaler for klienten, og fase to at spillerne deretter betaler en månedsavgift.
- Det er svært høy oppside i aksjen, samtidig er risikoen stor. Dersom Funcom ikke lykkes nå, vil selskapet gå inn i en restruktureringsfase, sier Torgersen.
Les også: Én million spillere verdt 140 mill.