FIAT 500: Koseklumpen

Vi har kjørt den lille trendbilen og er helt med på hypen.

Publisert:

Nye Fiat 500 vises offisielt i Norge for første gang under ustillingen på Lillestrøm i disse dager, og kommer i salg på vårparten. Vi har kjørt den lille trendbilen på norske skilter nå, og henger gjerne med på hypen.

Du skal være bra avstumpet for å ikke bli blid av å se en Fiat 500. Den ser rett og slett morsom ut. Det er ikke slik at man umiddelbart får lyst til å hive seg inn i førersetet og blåse av gårde, som gjerne vil om man ser en heftig sportsbil, nei, man får lyst til å gi bilen en klem. Jeg lurer på om den ikke trigger de samme følelsene en hundevalp.

Sjekk bildeserie av Fiat 500

Du kan gjerne være en hundehater, men en liten, klossete bylt av en pelsdings bør få fram noe mykt i deg. Hvis ikke kan det være lurt å ta en liten tur til gladpille-land. Jeg kan vanskelig tenke meg en bil av i dag som ser snillere ut enn Fiat 500.

Revival

Fiat 500 er en del av Fiat konsernets nærmest utrolige tilbakekomst. De ble nesten satt under administrasjon i 2001 og de tapte 600 millioner dollar bare i 2004, mens de nå går så det suser. I 2006 økte de salget med 20 prosent i Europa, og de kjører på med 10 nye modeller innen 2010.

500-en er en viktig del av denne snuoperasjonen som startet med Grande Punto og Panda. Denne skal dytte en god dose coolness inn i merket igjen, og den svært så regisserte lanseringen av 500-en - den kommer nøyaktig 50 år etter den klassiske 500-modellen, og det har i lengre tid vært bygd opp mot dette gjennom et nettsted der man kan designe sin egen 500, være med i konkurranser og så videre – ble kronet med full jubel fra en samlet motorpresse.

Nye 500 – mye større

Og hvorfor ikke? Det er en drit kul bil. Basert på Pandaen, og selvsagt med et ønske om å gjøre det samme som BMW klarte med sin Mini. En retrobil i moderne innpakning. Nå er faktisk 500-en mye nærmere originalen enn Mini-en er, men sett en ny og en gammel ved siden av hverandre og man tenker at folk må ha vært mye mindre før. I det hele tatt var det smått fatt med den, litt over ti hestekrefter og 500 kilo, er ikke stort.

Den nye er naturligvis noe oppjustert her. Vi kjørte en 1,4 liters versjon med hundre hestekrefter, med andre ord nærmere ti ganger så mye som 50-tallsversjonen, og bortimot det doble i vekt.

Innvendig er det retro på en veldig moderne måte. Jålete, morsomt og rimelig funksjonelt. Den går temmelig bra, den lille bilen er ingen GTI (den veier omtrent de samme som den første Golf GTI som hadde 110 hester), til det har fokuset vært for mye på komfort, men den er kvikk.

Midt i blinken for dem som ønsker seg en bybil med litt futt. Nå funker den for så vidt fint på landevei og, men det er ikke helt der den hører hjemme. 500-en skal lukeparkeres, smette inn i rundkjøringer og håndtere noen handleposer mens sjåføren vet at hun eller han sitter i noe som skiller seg ut, som trolig får folk til å smile og tenke at her sitter det en kul person.

For trendy?

Den bikker farlig tett mot det å være for gjennomdesignet, for trendfokusert. En del av meg stritter i mot, jeg har ikke lyst til å gå på limpinnen, dette er for imagebevisst. Samtidig så er bilen morsom å kjøre, detaljarbeidet svært gjennomført og mon tro om ikke Fiat faktisk lager biler som er solide og holdbare. 500-en har full pott i kollisjonstester, faktisk vil den fortsatt ha det når Euro NCAP oppjusterer kravene om ikke lenge.

Følg E24s biljournalist på Twitter: mortab

Det eneste som er sikkert er at jeg ikke ville hatt den i hel-hvit, det blir vel mye av det gode.. Jeg hadde dratt på med noen kule detaljer for å tøffe den opp en smule, litt fartsstriper og annen moro. For i likhet med Mini-en finnes det et nær sagt uendelig antall kombinasjonsmuligheter om man går løs på utstyrslisten. Bilen skal naturligvis kunne gjøres så personlig som vel mulig. Det kunne i teorien vært solgt langt over 500 000 Fiat 500-er før to ble like.

Billigbil

Den blir altså ikke lansert her til lands før på vårparten, men det begynner å trille noen av dem likevel, for parallelt hentes 500 inn allerede. Den ble lansert i hjemlandet i september, og den vi kjørte var hentet hit av en forhandler i Fiat systemet, Autovia i Sandvika. Det var en Fiat 500 1,4 Lounge, en velutstyrt versjon, som koster drøyt 200 000, men med alle de ekstra opsjonene kan det sikkert blir en del variasjon i pris på ferdig kjøretøy. Start for den minste bensinmotoren på 69 hester, i enkleste versjon – kalt Pop – blir 157 900.

Så gjenstår det å se om den vil stå seg, den forrige 500-en ble laget i nærmere 20 år, og førsteinntrykket er at den har det visuelle i orden på en slik måte at den ikke blir en pinlig affære når viraken legger seg. Dette er ingen VW New Beetle, for å si det sånn.

Publisert:
Gå til e24.no

Her kan du lese mer om